söndag 14 augusti 2016

Överdragskläder och Kom ihåg hjälp.

Jag har under min långa paus, fått en hel del frågor från er och jag besvarar alla antingen via mejl eller så tar jag upp en del här på bloggen och tre saker tar vi med i dagens inlägg.

Vi börjar med mina camokläder som en del har undrat över. Det är billiga, slitstarka och är överdragskläder och de kommer från Engelssons i Falkenberg.

Jag köper inga dyra kläder, då risken att ta sönder dem i terrängen är stor och du får dessa för en billig peng, märket är Euro-Hunt och som du ska se så har jag dem i två färgnyanser.
Sättet består av jacka och byxor, men det finns även keps, huva och handskor i samma färger att köpas till och ibland finns det med i sättet du köper. 
Jackan hart två lagom stora bröstfickor för krokask mm och de har en bra dragkedja. 
Jackan har även två stora frontfickor med dragkedja för din mobil, den ska inte vara i bröstfickan, då trillar den bara i spadet! 
Byxorna har två fickor som vanligt och även två rymliga sidofickor på benen. 
Muddar med resårband i armarna, håller mygg och annat borta och gör att du håller värmen lite bättre. 
Samma muddar i benen. 
Grunden till att jag har två ställ med olika färger är att den till vänster på bilden använder jag under sommaren eller från löven slår ut och den mörka till höger använder jag under våren och hösten var lövverket saknas.

Båda dessa camoufärger går i real tree och är av typen Woodlandcamouflage. Du hittar dessa kläder på www.engelssons.se eller ring dem på 0346 - 71 38 40
Makabert eller inte... vad vet jag? Jag vet dock att dessa gravljus från din Ica- butik ger dig ungefär 50 timmars fint lyse på din peg eller i din bivvy. Även bra att ha ett lys på varje sida om peggen när du fiskar själv och går ut med båt i mörke, de klara ganska hårda vindar dessa ljus innan de släcks.

Se till att du har en större öppning i bivvy, tända ljus förbrukar syret och du vaknar aldrig, så ha alltid en öppning som försörjer dig med syre. Dödsfall har skett flera gånger, främst under vintern, var man tror att man ska få det varmt och gott i `hemmet"
Det finns även en större modell numera som ska brinna i upp till 110 timmar! Och alla dessa gravljus kommer i 5-pack, så vintern är räddat, men se upp bara!
Vi är väl alla mer eller mindre senila eller talar jag för mig själv här....hä hä! En av era frågor var hur man ska kunna ha allt i huvudet eller nedskrivit...nej det går inte och mitt tips är att du köper dig en liten Diktafon, en liten bandspelare var du kan prata in alla dina tips, observationer, fångster mm allt du tycker är viktigt.

Min är en Olympus Digital Voice Recorder VN-7800 och den är smidig att använda, ta ingen plats i fickan, kommer med ett neoprenfodral, 4 GB, 2270 timmars inspelning i rad och ett batterilife på hela 86 timmar och den drivs med två AAA- batterier och priset var 495 kronor hos Kjell och Company. Den löser mycket, man kan inte ha allt i huvudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.