tisdag 4 oktober 2016

Karpen höst och vinter.

Jag fått en hel del frågor kring mitt fiske på senhösten och vintern och det är kul att det finns intresse och att ni är  lite imponerade över att jag bara orkar hålla på när det låter så svårt och omgivningen är som den är med kyla o s v .

Jag kommer till detta lite längre ner och ska förklara det så gott det går med några rader, men först är det hösten som gäller, nu och en månad framåt som jag ska beskriva.
En vanlig syn i Black Pool.
Vi börjar med Black Pool och som ni ser på bilden ovan, så är det inte svårt att förstå varför karparna i denna lilla göl gillar bröd. De får bröd varje dag året runt, allt äts inte upp av Änderna i gölen, mycket sjunker ner och blir mat för all fisk.

Det rör sig om väldigt stora mängder med bröd, jag satt en dag och fiskade gädda här och räknade antalet personer som kom och matade fjäderfäna och det blev runt 40 stycken! allt från en liten påse till 2-3 ICA- kassar med bröd per person, så kan ni föreställa er resten. Nog om detta!
Bra plats som kräver långa kast.
Under hösten fiskar jag oftast under dagar var solen är framme, inte för att jag ska trivas, utan för att det gör det lättare att hitta karpen som gillar värme. De går in här var det är någon grad värmare och söker sin föda och jag mäskar på dessa platser med enbart boilies och det fungerar bra.
Samma hak i somras.
På förra bilden är det höst och näckrosorna har ruttnat ner, men det finns fortfarande naturlig föda i och runt de ruttna bladen och stjälkarna. Vassen hyser också naturlig föda och karpen letar här i dessa områden och ger man dem lite extra under några dagar, så har man stora förutsättningar för ett par fiskar i håven.
Näckrosor håller alltid naturlig föda och alstra lite värme också.
Bilden visar en markant kant var näckrosorna inte sprider sig längre ut, det beror på att det finns en djupkant precis utanför och karparna går längs denna djupkant och har föda i växtligheten när de behöver äta, så det är en bra plats att ge en chans under hösten.
Hösten, den bästa tiden för karpfiske och vackert är det också.
Hösten är enligt min mening den bästa årstiden för fiske, vädret är som det är väldigt växlande och fisket likaså, men du har chansen för stor fisk, alla myggor och annat som vår herre, om han finns skapade i vredesmod är borta och antalet fiskare och promenadgäster minskar och jag gillar detta lugn.

Karpen äter frenetiskt för att bygga upp sina fettreserver inför den kommande vinter och det kan vi ta nytta av genom att ge dem bra beten och fånga en del av dem och sen sker det i en vacker färgprakt, kan det bli bättre?
Djupa vasskanter var solen ligger på.
Vasskanter med bra djup utanför är väldig bra platser att fiska på, vassen ger naturlig föda och värme och karpen patrullerar fram och tillbaka i sin jakt på föda.

Fiska så nära vassen du bara kan, ibland landar riggen inne bland vasstråna utan att fastna och det är oftast det som ger fisk, tror de letar Bloodworms i vassens rotsystem.
Badplatsen, mitt gamla vinterhak.
Jag ska försöka förklara hur jag går tillväga med mitt vinterfiske och vi kan ta ett exempel från Linnéasjön 2013. Sjön ligger nära mitt hem och det tar max 5 minuter innan jag är där, en stor fördel.
Jag lodade djup och finkammade det mesta av sjön under september månad, men hitta de inte riktigt några hållpunkter. Men vid badplatsen hittade jag de gamla pålarna från den gamla badanläggningen som låg här på 50 och 60 - talet, djupet var 3,5 - 4 meter djupt och några dagar senare hittade jag fisk som stod en bit över botten och bland dessa pålar.

Det var inte gäddor, de gillar inte varandras närvaro och de var för stora för att vara ett stim med braxen och saken var klar, det bör vara karp och jag påbörjade en mäskkampanj som pågick över 2 veckor. Först var det en rensning av frysen som lades ut och allt eftersom det blev kallare minskade jag mäskningen och övergick enbart till boilies.

Jag hade den rätta längden på avståndet på mitt featurefinderspö och hemma var det bara att mata ut rätt längd lina på spöna och klippa upp den på spolarnas lineclips. Mina beten blev en kombination av Mistrals I 40 red och Tutti-Frutti boilies i 15 mm, ett stort bete kan man tycka för kalla vatten, men jag ville ha både fruktdoft och Robin red bland mina beten och visst det var en liten risk som jag tog med dubbla 15 mm beten.

Det skulle visa sig vara helt rätt och jag vet att vill en karp ha ett bete, så gör den allt i sin makt för att ta det och så blev det och de gillade denna kombination till den milda grad att det formligen rann ur dem när de var på mattan och ett bättre tecken kan du inte få.
Snart är det dags igen.
Hur länge jag fiskade kommer jag inte ihåg, jag höll på tills isen stoppade mig och resultaten var väldigt bra, med fisk nästan varje pass och de togs på exakt samma kvadratmeter, så det gällde att placera riggen rätt och det har jag lärt mig. Linan i clipset, en bra riktpunkt i bakgrunden och sen är det inte så svårt, sänka linan, på med back-leads och ett litet drop på mina hangers och sen var det bara att vänta.

Jag planerade min mäskning till en fast tidspunkt och det lärde fisken sig och jag kom någon timme innan och var klar med allt när fisken började äta. Jag provade att fiska 24 timmar och ett par dygn, men det var under 2,5 timmar var allt hände och detta höll i sig.

Jag mäskade bara med 20 boilies lite spridd och det var hälften av varje sort och sen krossade jag samma boilies till crumb som sedan lade i PVA - bags, tror inte jag använde särskild mycket dipp, kanske bara när det var riktigt kallt.
Glöm inte att byta lina!
Måste bara sticka emellan här med ett tips från Slynan, som tycker att man ska se över sina linor lite oftare...... Ja vad ska man säga om den mannen?..... Tack för bilden Bengt!
Bra riggar och beten och du är på god väg för ett lyckat vinterfiske.
Jag använde bara en typ av rigg, men hade andra riggar som reserv och även färdiga pop-up riggar med välsynliga beten, men de kom aldrig till användning, karpen visade mig vad de ville ha och det fick de, man ska inte ändra något som fungerar.

Ska även nämna att det ända jag mäskade med efter avslutad fiske var mina begagnade boilies, sen fick dem dagen efter vid rätt tidspunkt ca 40 - 50 boilies att mumsa på och så höll jag på under måndag till fredag och fiskade sen under helgen, men bara dagpass, något annat var inte lönsamt.
Halftail i superkondition, 131230 Mistral I 40 red + Tuttis.
Jag minns det som det var igår, allt låg rätt och jag bara väntade och sen hände det som inte fick hända! Jag fick ett blixtsnabbt take, min hangers flög av linan, spolen gick 2-3 varv och fisken var borta! Jag vevade besviken in min rigg och fattade inte hur fisken kom undan, jag är super noga med mina riggar, alla är exakt lika på millimetern, det vet alla som fiskar med mig och dessa riggar hade naglat så många fiskar innan, men inte nu! stor frustration och efter 10 minuter lägger jag ut samma rigg utan att byta bete, bara en ny crumb-bag med godis och det hamnade så rätt jag bara kunde få det.

En timme senare kommer det jag har väntat på, samma spö, samma smäll och nu satt den där den skulle och jag kände tyngden i början och sedan hänger fisken bara med in och jag ser att det är en fjällkarp, men inte vilken fjällkarp. Inne vid land börjar ett rent mayhem, fisken tar otaliga mindre rusningar och när jag ser att det är Halftail reser mina två nackhår sig och jag går ner på knän och lossna bromsen lite till, vill inte tappa henne.

Jag tror vi håller på i 8-10 minuter innan hon ger upp och går i håven och jag lägger mig på rygg och pustar ut, fy fan vilken pärs det var. Hon väger 12.160 gram och jag ringer  Mangotsson som kommer ner och hjälper mig med bilderna mm, stort tack Fredde!
Halftail var kryddan på moset denna vinter och det blev många andra karpar.
Hon är min största vinterfisk än så länge och det tog tid innan fångsten sjönk in och det roliga var att när jag tog bort min Muggakrok, så såg jag ett litet fint snitt i på underläppen! Var det mån hon som var framme en timme tidigare, jag vet inte, kan bara spekulera, men jag lär aldrig få veta.

Jag fortsatte med bra resultat och till slut kom det berömda vita locket och stängde av mig, men direkt isen försvann, var jag där igen och mäskade och det blev några till och sen kom värmen som en blixt från en klar himmel och fisken spred ut sig som vanligt. snart är det dags igen och jag ska inte missa detta äventyr som jag så gärna vill uppleva igen.