torsdag 6 oktober 2016

Vi får se vad som händer i saken.

Jag var ute och gick härom dagen och i Badhusparken möttes jag av doften av grillad kycklingkorv och en massa folk och mitt i röken från grillen stod kommunalrådet och vi pratades vid en stund.

Man hade en friluftsdag för kommunens nyanlända och det var ett trevligt inslag, vi pratade om fiske och kom in på hur fint det är i Nybro med sin så kallade gröna lunga som sträcker sig från Rismåla göl och ner genom Svartbäcksmåla.

Jag hängde upp mig lite på ordet "Gröna lungan" som var så fint och var ungdomarna och ni karpfiskare kan fiska fritt mm. Jag berättade för kommunalrådet att hela sträckan numera kallas gröna sörjan och han bleknade lite och jag förklarade lite kring Råsabäcken, bolanders bäck, Svarte göl och hela vattensträckan som går genom Nybro och att något måste göras.

- Jo jag har sett hur det ser ut i Svarte göl och vi funderar på att gräva om den igen och där blev jag blek kan jag säga! Man grävde där för kanske 15 år sedan och slog ut stora delar av fiskbeståndet då man rörde upp alla miljögifterna som hade cementerats i bottnen och det enormt fina beståndet med stor grov Mört försvann mm.

Jag bad honom ta en runda med cykeln en kväll och  titta själv. Jag låter bilderna tala sitt eget språk!

Det finns faktisk liv här fast växtligheten tar syret.



Vad det handlar om, Nate i enorma mängder.

En gång i tiden ett swim!



Inte klokt detta!

Svarte göl.

Jag med räddningen av dessa vatten.
Det handlar inte om att gräva rent, det sprider bara än flera rötter som fastna och sätter nya skott nästa vår, utan ett bättre och billigare sätt är att sätta ut Gräskarp som betar ner Naten och annan växtlighet och håller efter den. Det blir rent på sikt och vi får fina fria vackra vattenytor och ungdomen kan fiska, fisken får bättre syre mm

Jag hoppas kommunalrådet tog till sig mina tankar och idéer och han skulle samla ihop lite folk från tekniska kontoret och ville ha med mig på ett hörn och på det sättet hitta en lösning för att rädda den gröna fina lungan som vi en gång hade... Vi får se vad som händer i saken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.