onsdag 18 januari 2017

Flötmete, här får du två effektiva metoder.

Flötmete är roligt och spännande, det är samtidigt väldigt effektivt, inga plask, bara tyst fiske en tidig morgon, var du nästan kan höra karpens bubblor spricka, när de när vattenytan. Det är lite grumligt, fisken bökar i bottnen, flötet vajer från sida till sida och hjärtat bultar... Jo jag vet exakt hur det känns att vänta på rätt indikation i flötet.... Jag får nästan känslan nu var jag skriver....  Puh!
Snart kommer nappet!
Du hittar karpen på platser längs vasskanter, näckrosorna, kolvass mm och sen är det bara att mäska in dem och greja till dina spö för flötmete, fisket är ganska enkelt och har du flötmetad lite innan du börja fiska karp, så har du mycket erfarenhet redan, det är inte svårt som många har fått för sig.

Jag hör ord som: - Det går inte, de ser linan, de tar inte majs i våran sjö längre o s v. Bul.... Det fångas tusentals karpar på och över majs varje år och det kommer att fortsätta med det och att de ser linan, det kanske de gör, men ta en titt på Nash nya DVD från Euro Carp, som är inspelat i Österike i ett tufft vatten, man fiskar i tuffa snags och weedbeds med en lina direkt från blyet upp till ett stort flöte, som ska hålla linan fri från grenar mm och de fungerar mild sagt bra, titta själv. Det är stor skillnad mellan en lina som är lodrätt och en lina som ligger vågrätt bland karparna!
Flötmete är enkelt och effektivt.
Innan jag går vidare och blarrar om spö, rullar mm, så ska du använda vad du har, du behöver inga värstinggrejer för att flötmeta dina karpar, ta vad du har, men som vanligt är det stark lina och vassa krokar som gäller och anpassa allt efter platsen du fiskar på!
Köpta och hemmabyggen.
Du kan köpa dina flöten för dyra pengar eller göra dem själv för en billig peng, jag gör mina egna och lägger pengarna jag spara på bra lina och krok, valet är ditt och vi behöver inte avancerade flöten för att fånga karp.
Jag gör mina flöten själv. 
Jag använder mindre penselskaft som jag ger lite färg eller inte och sen lackar jag dem med båtfernissa och sen ett tunt lager med en matt lack, likaså gör du med dina Flower-sticks och dessa hittar du på annan plats på bloggen.
Shots.
Hagel är viktiga, fast jag använder för det mesta tungstensputty, som är betydligt mer skonsam mot linan än blyhagel, något jag kommer till lite längre ner i programmet.
JRC MBT 1. Mitt krokval för flötmete.
Kroken är otrolig viktig i detta och igen, du ska använda krok som du har förtroende för och vi är bortskämda med bra krokar. Korda, Fox, Owner, ESP och som visat ovan JRC, det finns ett hav av bra krokar på marknaden och jag rekommenderar en krok med beaked point, som inte släpper sitt fäste i första taget.

Mitt val av lina för flötmete.
Lika viktig som kroken, är din lina, jag använder för det mesta Wychwoods Solace i 10 och 12 lb, mest på grund av färgen, linans fina nötningsegenskaper och den kasta väldigt bra och har bra knutstyrka. Välj den lina som passar dig och som du litar på, inget annat!
Fakebaits hjälper dig när småfisken jäklas.
Mäskar man med majs eller annat, så kommer småfisken in direkt och det är bra! Karpen hör detta kalasande och kommer in och tar för sig. Jag vet att det kan vara en plåga att fiska med majs, men fiska med fakecorns och du slipper mört och sarv mm.

Marknaden är översvämmat av fakebaits i alla dess former och det är bara att prova sig fram och se vilket som går bäst över dina mäskblandningar.
Fakecorns, ett bra alternativ över vanlig burkmajs.
Mäskar du med vanlig burkmajs eller fodermajs som är gula, så kan det ibland vara en fördel att prova något som sticker ut, exempelvis ett par gröna eller rosafärgade fakecorns eller varför inte de berömda cornskins, var du kan fylla skalet med något gott, t ex lite paste med fishmeal eller annat som karpen älskar. prova dig fram!
Fakemaggots och casters.
En av dessa fakemaggots eller casters och sen 4 - 6 naturliga maggots brukar ingen karp lämna i frid, men igen, är det småfisken och jag skulle rekommendera att om du mäskar med maggots, så skålla dem i varmt vatten så de dör och sedan lägger de sig på bottnen och du flötmetar med fakemaggots på ett lite hair.
Fakepellets, perfekta över en matta av pellets och hampa.
Pellets är också något karpen gillar och så även småfisken, blanda olika pelletsstorlekar innan du mäskar, de största pellets får då ligga kvar till karpen, hoppas jag och du kan fiska antingen med en naturlig pellet som krokbete eller använda dessa fakes som fungera superbra.
Laying on metoden eller lyftmetoden.
Denna metod är bara sååå effektiv! 1-2 cm av flötets topp ska synas i vattenytan och din vikt, i detta fallet putty, skall ligga på bottnen. Du kan fiska med krokbetet på bottnen eller poppa upp det om du så önskar.

När karpen tar ditt bete kommer den att lyfta på puttyn och flötet lägger sig på ytan och en bättre indikation på napp får du leta länge efter.

Ett suveränt sätt att flötmeta karp, sutare braxen mm och du krokar direkt flötet ligger platt på vattenytan och jag garanterar att i 98 % av nappen, så krokar du fisken. Prova att klämma lite av det vita inkråmet från en franska runt kroköglan, så det är fluffigt och flyter, ingen normal karp kan motstå detta och flötet kommer att lägga sig och du blir nöjd.
De behöver inte vara stora, bara de ser ut så här. Ett lyft av betet, som var bröd och denna fining var min!
En fin och vacker fjällkarp från Skabrodammen, den gick och bökade under en buske och just lite bröd under flötet blev lite för mycket. Fighten glömmer jag aldrig och inte heller all majs den klämde ur sig på mattan. jag provade i flera timmar med fakecorns utan resultat, men lite uppblött bröd från min macka gjorde susen.
Flötmete med glidande bly.
Här har du metoden som fällde Skabrokarpen ovan. Det blåste rakt in i den lilla viken och lyftmetoden var inte att rekommendera på grund av strömdrag och vind. Jag bytte ut puttyn mot ett litet glidande bly, hittade rätt djup och ställde in allt, så jag såg 3 cm av flötestoppen och sänkte linan mellan flötet och spöet.

Flötet dyker när en fisk tar ditt bete och du krokar direkt detta sker. Nu har du beskådat mina formidabla ritningar och ser att jag har ritat in både flötesstopp och en stoppknut, dessa använder jag endast när vattendjupet övergår spöets längd, annars monterar jag mina flöten med en bit ventilgummi i flötets nedre del och jag kan enkelt ta bort flötet och övergå till frilining eller om jag blir av med flötet under en fight, montera ett nytt.

Jag ska även nämna att jag har monolina hela vägen från rullen och ner till tafsen, mina tafsar eller riggar, är av mjuka braids som har ett litet lekande mellan mono och rigg och över lekandet monteras min putty. Jag använder naturliga beten direkt på kroken, men har riggar med korta hairs för mina fakebaits.

Jag hoppas mina spön och rullar kommer under dagen och då recenserar vi detta under de närmsta dagarna, lycka till med ditt flötmete, prova det, det är spännande och ett roligt sätt att fånga dina karpar på och tro inte att de bara är en metod för mindre fisk..... Oh no!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.