tisdag 24 januari 2017

Enterprise Dog Buscuits... Eh på mitt sätt!

Tittade över grejerna och insåg att det fattades lite Dog Buscuits i mitt ask och beställde 3 paket som kom hem snabbt. Det visade sig inte vara den gamla typen jag brukar använda, utan dessa var av lite mindre storlek och med en extra flytkraft i form av en foamcylinder som ska sitte i själva "betet"

Well well! Nyheter är roliga och visst ska dessa provas, men det blir inte efter beskrivningen, som kan skada fisken och det finns risk för tappade fiskar också, utan eget tänk och det tittar vi på i detta inlägg.
Gamla burken behövdes fyllas på lite och jag har gott om diverse fakebaits för olika situationer, allt från doggy, tigers, jordnötter, bröd och mina korkbeten.
Paketet innehåller 5 beten.
Väldigt prisvärt paket som kostar 39 kronor och de räcker länge, segt gummi som håller för många fiskar utan att de rivs sönder.
Hur du går tillväga..... Men ....
Man propagerar för att du ska använda dessa beten på detta sätt med hair - rigg och blyhagel som får kroken att sitta uppe på betet. Visst karpen kan kanske inte se kroken, men du får ett otroligt dåligt krokfäst och det föreligger en stor risk för skador i karpens överläpp och det vill jag inte främja.

En hair-rigg får inte betet att sitta tight mot kroken, vilket kan skapa problem med krokningar i sidan av munnen och det är inte bra det heller och sen är det nog ett faktum att karpen vet inte vad en krok är!
Vad du får i paketet.
5 kroppar, 5 foambitar och 5 hagel finns i paketet, haglen hamnade bland andra hagel och de bruna foambitarna jag inte använder i dessa kroppar, kommer att användas som t ex: flytande pellets eller som kropp för en zig bug eller varför inte som flytkraft för en tyngre fishmealboilies?
Mina lösningar!
Så här blev mina lösningar, ska prova dem helt bruna och med olika färger på foamen. färg väcker alltid lite intresse och dessa beten flyter väldigt bra även med större krok, som ibland kan behövas på tuffa platser, var det är rena kriget innan fisken är i håven.
Flytkraft i olika färger.
Ha med dig lite olika färger och prova dig fram till vad som går bäst, den naturella färgen brukar fungera bra när fisken väl är i gång och tar för sig, men en utstickande färg kan utlösa nyfikenhet hos fisken och du får ditt napp.
Min färdiga produkt som landar fisken utan övriga skadar.
Inga hagel och ingen krok som ligger uppe på mitt bete, utan kroken vänder neråt och hamnar i fisken underläpp, var vi får det bästa och starkaste krokfäste vi kan få och du landar flera fiskar och skadar dem inte nämnvärt.

Här sitter betet tight och fixerad mot krokskaftet och fisken kommer inte undan, de krokar sig själva mot en tight lina till spöet eller mot en controller, så enkelt är det och du kan använda pop - up boilies som bete på samma sätt, det är bara att använda sidehooking!
Fin dipp som karpen älskar!
Du kan lägga dina nya floater direkt i dipp eller klämma ihop dem med en peang och trycka ner det hela i dippburken/flaska och släppa på peangens tryck och foamen suger till sig lagonm mängd doftmedel.

Bland de mera kompakta fakebaits, alltså hela beten utan foam, där kan du pierca dem lite med en nål och sedan använda samma sätt med peangen. Prova dig fram i junglen av dofter, det finns hur mycket som helst och räcker inte de till, så kan du kombinera eller göra dippar själv, låt fantasin flöda!
Färdiga brödimitationer med brun skorpa.
Nu är bruna penna framme och här blir mina falska brödbitar. Du kan göra dem helt i brunt och då ser de ut som en hundmatsbit, perfekta beten i samband med en controller eller Bolt Machine.
Pen Touch, en bra permanent tusch för markeringar på klingor.
Har fått frågan flera gånger angående vilken penna som är bäst för att skriva på en spöklinga. Under många år använda jag Penol 700 för detta, men denna från Pen-Touch är betydligt bättre, den torkar snabbt och klarar överlackning på ett bra sätt, 49 spänn i närmsta bokhandel, ha det super!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.