söndag 22 januari 2017

Fox EOS 7000 Baitrunner.

Jag har ganska länge varit på jakt efter ett par arvtagare till mina gamla Shimano Aero GT 3500, som har varit i mina ägor sedan våren - 88. Någon gång kommer dessa slitvargar att ta slut eller ge upp, men frågan är vad som ska ta livet av dem? 

Jag klarar det inte och det går som klockor fortfarande den dag i dag och de får kämpa varje år under mina stalkingpass. Jag ville även ha ett par nya rullar till mina Floaterspön från Wychwood och det blev en väldig fin kombination med fin balans på det hela, så vi tar oss en titt på dessa rullar från Fox.
Vänster sida.
Denna rulla ligger i en fin storlek, ingen stor rulla med enorma linmängder, men en perfekt rulle för specimanfiskaren, som fiskar lite av varje och den som fiskar karp på närdistans  och den klara även det tyngre fiske eter gädda och priset ligger på ca 600 kronor i Sverige.
Bakifrån sett.
Fox EOS har en enkelvev med bra gummigrepp, det finns inga extra vevar i paketet som numera har kommit från andra tillverkare.

Jag läste om denna rulle och på vissa ställen har man dessa rullar och då finns det en extra spole i aluminium till rullen, men det fanns inte med hos mina rullar och jag kollade upp detta i England och jag kom fram till att det endast finns extra spolar till en viss mängd rullar och det är inte bra, antingen eller, vi betalar samma pris och ska då ha samma paket och värde.... Mitt enda minus i detta!
Höger sida.
Rullen är både höger och vänsterstyrd, så du kan byta ratten till vilken sida du önskar på rullen. gången är supermjuk och skön.
Framifrån sett.
Rullen är ganska smal i utförandet och du får lätt plats med tre stycken på din pod, veven är infällbar och bygeln är bra och slår inte tillbaks under kast, oavsett hur hårt du kastar och det är bra.
Frontbroms.
Frontbromsen är lättåtkomligt och den är riktigt bra, inga knyck när fisken tar lina, utan bromsen hänger med väldigt bra, en annan sak jag gillar är att man lätt kommer åt spolen med det berömda fingret under en rusning och kan bromsa fisken lite på det sättet. En del rullar har så lång rullfot att man knappt når spolen, men inte på denna rulle.
5 Kullager.
Rullen har 5 kullager och det märks på den sköna gången, inget glapp någonstans, inget wobblande och rullen känns rejält byggd.
Baitrunnerfunktion och justering.
Baitrunnerspaken sitter var den brukar och du finjusterar baitrunneren på den lilla ratten längst bak på rullen och du kan justera från inget motstånd alls till rena bromsen här och det är bra, en del fiskar gillar inte motstånd och det har Fox löst på ett väldigt bra sätt.
Stor lineroller.
Den stora linerollern är bra och här finns ett kullager som ser till att rollern roterar när du vevar in lina, rollern är av samma typ som på de flesta av marknaden rullar typ Shimano och Daiwa och det skyddar våra linor både under invevningen och under hård press.
Bra linklipp och helt okay linelay.
Fox EOS finns i 5000, 7000 och 10 000 storlek, så du har lite att välja mellan, alla har fina lineklipps och jag tycker att linuplägget är okay, men kunde nog vara lite bättre, men det kanske rätter till sig lite med tiden.
Line kapaciteten.
Line kapaciteten är inte så stor, 150 meter med 0,30 mm, men det räcker för specimen och stalkeren, samt det mesta av svenskt karpfiske. Hur ofta fiskar vi på 100 meters avstånd i våra vatten?

Jag gillar dessa rullar och ska lägga på lite Power Pro braid i 0,19 mm och testa dem lite hårt på karp, både bottenfiske och ytfiske och jag tro de fixar detta. Min tanke var att ha dem för fiske med controllers och Bolt Machines.

Men jag har beställt mig ett gäng Daiwa SS 2600 Gold för detta fiske, som har en längre spole och en något bättre broms och vi får väl ta en titt på dessa kultrullar när de kommer senare i veckan.

Dessa Fox EOS 7000 rullar har fått i snitt 4,8 av 5,0 poäng i hela England, de är oftast slutsålda och har blivit omåttligt poppis, så ta en titt på dem och se till att du får extra spolen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.