fredag 17 februari 2017

Billiga Floaters som ger fisk!

Jag har hittat en del bra och billiga katt och hundfoder som passar bra för fiske och som karparna verkligen gillar. Det är jo så som med alla andra metoder att man ibland får ändra sina beten, men bara om det behövs, annars inte.

Man ska aldrig reparera något som inte är sönder, men jag börjar känna att en del fisk har lärt sig två saker kring mina vanliga Doggy, de är väldig goda och samtidigt väldigt farliga och jag tror på en liten ändring redan nu till våren.

Ätande fisk, en vacker syn i alla vatten.
Jag säger inte att Doggy har slutat fungera, det kommer alltid att fungera i alla vatten, men jag ska blanda upp mina Doggy med andra beten som har andra former, doft och smak och på det viset ligga steget före eller helst två steg om det går.

Jo flera dofter, smaker och färger, samt storlekar du har på dina Floaters, jo bättre är det, det blir svårare för karpen att urskilja ditt krokbete och vi kan jo göra eller köpa krokbeten som passar in i det hela, allt för att lyckas.
4 kilo Kyckling och Oxköttfoder som karpen gillar.
Denna 4 kilos säck från First Price hittar du hos Willys och ICA-Kvantum för ca 50 kronor och det priset är helt okay.

Det rör sig om Kyckling och Oxkött och doften är fin och karparna gillar dessa bitar, så det hamnade i min tunna.
Enkla att imitera med en bit kork.
De är i ungefär samma storlek som stora Doggy, men bara hälften så höga och de har en platt undersida, så man kan enkelt limma fast dem på kroken.

Jag rekommenderar dig dock att skära till en bit kork i samma storlek och så slipper du sitta och klistra, bara vänta tills fisken äter med förtroende och lägg ut dit korkbete, det kommer att tas, fisken märker ingen skillnad.
1,75 kilo Floaters med fisk och räkor.
Mjau, är ett annat bra och billigt foder som innehåller både fisk och räkor. doften är fin och karparna älskar dessa små bitar.

1,75 kilo på Dollar Store och du får betala 30 kronor för denna påse och det är et bra pris och ett bra köp, som får igång karparna.
Använd en Spomb för att få ut dem!
Både Mjau och First Price fodret är platta i formen och de är svåra att få ut på större avstånd med en katapult och jag rekommenderar dig att använda en Spomb eller låta dem driva ut med vinden om en Spomb skulle skrämma fisken, som du har framför dig.
Storleken på Mjau, liten och naggande god.
Här ser du storleken och en enkel imitation skulle kunna vara en halv korkboll, som man har för tillverkning av egna pop -ups, jag skär till den i rätt storlek och ingen karp har märkt någon skillnad än så länge, men det kanske kommer?

Jag kommer dem närmsta dagarna att gå genom hur du använder Surfacecontrollers och Bolt Machines mm på bästa sätt, krokstorlek, tafslängden ( fiskens beteende bestämmer den åt mig) Lovely!
Confidence feeding!
I min egen blandning finns 5-6 olika foder som är blandade just för att karpen inte ska präglas på ett bete eller undvika något, det gäller att få dem att äta med konkurrens av sina artfränder, garden sänks då under sin iver att få mat och det blir så mycket lättare att få sina takes och fisk på mattan.

Så jag kommer att gå genom detta från jag kommer till vattnet och vidare till fisken är landat, allt du behöver göra är att hänga med och du kommer snabbt att inse att vi behöver inte tonsvis med grejer eller ha lång ledighet för att fånga karp.

Alla har inte råd med en full utrustning med larm, 3 spö, pod och Bivvy och alla har inte tiden, men alla kan skaffa sig ett spö, håv, matta och en hink med billiga beten och man kan ta ett par timmar efter jobbet för att fiska. So stay tuned my man!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.