tisdag 14 februari 2017

Jag ursäkter mig med Lift-metoden!

Ja, det skulle ha blivit ett inlägg kring Spodd och Spomb, men jag har ett litet problem och det är att jag inte kommer in på bloggen på den stora datorn var bilderna ligger, så ni får stå ut med Lift-metoden i dag och jag hoppas kunna återkomma med det tilltänkta inlägget under morgondagen. Ber om ursäkt och om er förståelse för detta.

Lift-metoden är den ända metoden jag använder för karp med ett flöte och metoden är väldig effektiv, så testa dem och upplev själv denna effektivitet. Mäska in karparna med en partikelblandning som innehåller vanlig burkmajs och ha lite pellets, hampa och krossade boilies i din mäsk, det brukar fungera väldigt bra.

Mina gamla Tony Forham Perfection Carp ska börja gympa igen.
Spöna jag använder är 12 fot och har en testkurva på 2½ lb, Sportex grafitklingor med en lång och seg parabolisk aktion, har en sugande kraft på fisken och roliga att drilla fisk på.

Rullarna som är nya för året blir mina två Centre Pins som är laddade med en braid som håller 0,18 mm och den klara att lyfta nästa 9 liter vatten i en hink, innan knuten ger efter och det är ganska bra.
Riggen eller tacklet om man vill, är enkelheten själv.
Flötet är ett penselskaft och själva riggen/tacklet ser ut på dessa vis. Det är långt ifrån justerad rätt, jag vill bara visa er hur det ska se ut. Putty runt lekandet, som ger vikt och som förbinder min huvudlina med en 25 lb sink braid från Gardner.

Själva riggen har 2 mindre puttybitar för att den skall ligga på bottnen och kroken är en storlek 6 med inturned Point för bra fäste och styrka, betet är som oftast ett par fakecorns, varav ett är flytande och ett är sjunkande och det ger bra balans.
Enkelt och förödande effektivt.
Mäska in fisken och ställ in djupet så du ser 1-2 cm av ditt flöte, bry dig inte om alla rörelser i flötet eller små dip på flötet, det är inte napp!

När karpen tar ditt bete, lyfter den puttyn och ditt flöte reser sig och lägger sig på vattenytan, där har du ditt napp och du ska kroka direkt du ser detta! Inte på några andra rörelser i flötet.

Yellow fakecorns är bra och du kan ha dem i dipp.
Här ser du hair-riggen, du kan fiska med burkmajs direkt på kroken, jag använder alltid ett hair och kan använda olika beten som fakecorn eller andra konstverk. Beroende på vad du har i din mäsk, så kan du testa olika beten som finns i din mäsk.

Plastmajs håller en del ointressanta arter borta... eh ibland, jag har gärna ett mellanrum mellan mina beten, det ser lite mera normalt ut för karpen, inte lika misstänksamt som tre ihopsatta majskorn som de har sett sen dem föddes.
Klart för fiske när isen försvinner
Denna metod lämpar sig också för Sutare och Braxen, du får kanske förfina det hela lite om du fiskar efter dessa arter. Ett bra bete är om du har ett hair och trär på en liten bit riggfoam som är 7-8 mm lång och sedan trär du på 10-15 röda och vita maggot på en bit sytråd och knyter fast i hairöglan, de blir en liten fin Medusa-rigg och den kan ingen karp missa, ett superbete för kalla vatten, ja hela året för den delen.

Ge denna metod en chans, testa lite i en mindre damm och lär dig grunderna, nappen mm och sen sitter det fast och jag lovar att du kommer att ha lika roligt som jag under året. Det var allt för i dag, jag hoppas få fart på stora burken och tillgång till mina bilder och då kommer spodd och spomb under morgondagen, till dess ha det bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.