onsdag 15 februari 2017

Har du rätt grejer för Spodden och din Spomb?

Det finns ganska mycket att tänka på inom detta sätt att mäska på och att bara köpa sig ett sätt med spö och rulle kan bli en ren katastrof och jag ber dig läsa detta och tänka efter innan du lägger en massa pengar på saker som inte klara det du vill uppnå och jag ska bara ge ett exempel på vad som kan och kommer att drabba dig.

Fredag kvällen är solig, fin och vindstilla, under natten kommer runnen och alla är nöjda med livet, fiskeavståndet är låt oss säga 80 meter ut i pölen och det fortsätter med fisk och ni fyller på med boilies och partiklar som vanligt.

Under natten till söndag börjar det blåsa upp ordentligt, du kommer precis ut med dina riggar och det blir något firre, men det måste ut mera beten och du har linan i spolens linklipp och skickar iväg spodden och inser att du kommer 15 meter för kort.... Ingen rolig sits, jag vet jag har varit där och insett problemet.

Det första du ska göra är att fiska på ett avstånd och ha lite kvar i reserv när det gäller kast med Spodd och Spomb, sen gäller det att ha dem rätta verktygen för att kunna spodda och spomba på samma avstånd som dina karpspö klara att kasta...  fixa ditt spodd/spombspö det? Klarar du att kasta?




Spöringernas stora innerdiameter skapar ett hål rakt genom.
Köp aldrig ett spoddspö som har en totalt styv underdel i tron att det kaster långt, jo det kaster långt, men med bly! Mina spön från Norht Western: Kevlite och Dyneema är kastkanoner med superprecision, men att kasta en tung spodd på 300 gram, det kan dem inte särskilt bra! Det handlar om aktionen!

Ett spoddspö ska ha en längre aktion, var hela spöet ger kraft i kastet och det ska tåla dem stora påfrestningarna det innebär att spodda på stora avstånd det är alltså hela spöet som skickar iväg spodden till horisonten, inte översta delen av spöet som t ex mina North Westernspö.
50 mm butt ring.
Jag ser mycket konstigt: Man har spoddspö med 40 mm buttrings och resten av spöna har för små spöringer. Jag ser att man har alldeles för tjock huvudlina på rullen och jag ser folk som spoddar utan en braided leader och jag ser samma folk simma efter Spodden, fast inte i mars eller November!

50 mm buttring, tunn huvudlina och en stark slitstark Braided leader är ett måste för att kunna mäska på samma avstånd som dina karpspön, så vi ska titta på vad du kan göra åt det hela för att du ska uppnå dessa långa avstånd som ibland krävs.
Stora spöringer ger utan tvekan långa friktionsfria kast.
Här ser du dem tre första ringarna på mitt spoddspö, stor tip ring på 16 mm,  nästa är 20 mm och därefter 25 mm och sedan ökar ringdimensionen ner till en 50 mm buttring och detta ger friktionsfria långa kast.
16 mm tip ring.
Dem värsta bovarna är tip och butt ringarna om dessa är för små, de stryper kastlängden enormt mycket, så se till att ditt nästa spoddspö har stora ringar, det är så viktigt om du vill kunna kasta långt med Spodd eller Spomb och att spöet har rätt aktion, en handtagslängd som passar dig och lägg gärna lite extra för att få det rätt.
Ett bra linelay är väldigt viktigt!
Jag kräver få saker av min spoddrulle och det är ett bra line lay och att den har en bra kranking Power, vi behöver inte super snabba rullar med hög utväxling, vi ska inte hinna med tåget, vi ska fiska!

Du behöver ingen bra broms eller extra spole och utseendet spelar ingen roll och inte heller vilket märke, utan bra line lay och låg vikt är viktigt!

Du ser min lilla dekal med 6 lb, jag använder en 0,22 mm lina som huvudlina och den ger långa kast. Linan är tunn och klara 2,7 kg och det räcker mer än väl för att veva in en tom Spodd eller Spomb, så glöm tjockare lina om du vill kasta långt!
Mahinknuten hittar du på annan plats på bloggen.
Mahinknuten finns beskrivet på flera ställen på bloggen och det är den bästa knuten för att sammanfoga en nylonlina till en braided leader.

Din leader bör vara ca 3 spölängder lång och av kraftig braid typ 30-40 lb brottstyrka, det är den som tar hela kraften i kastet och den måste vara stark! Strama din spole hårt innan du drar på för kung och fosterland. Spolen får inte slira i kastet, då skär du sönder ditt finger, braid är som wire!
Mahinknuten skall ligga längst ner på spolen innan kast!
Din skarvknut skall ligga längst ner på spolen med alla varven av leadern över, så leadern lämnar spolen obehindrad, detta är viktigt och det är även viktigt att du doppa din rulle i vatten innan du ska kasta ut, det hjälper mot dem så kallade vindknuter och ger mindre friktion i kasten.
Kraftigt lekande med hake som snabba byten av Spodd/Spomb.
Ett kraftigt lekande med hake gör det smidigt att byta mellan Spodd och Spomb och du knyter fast den i leadern med en 5-turn Grinner knot som du hittar på annan plats på bloggen, den knuten klara dessa påfrestningar galant.

Det var väl vad jag hade att säga i detta, jag tror nog en och annan fick sig en tankeställare och det är bra, har du inte demrätta grejerna för att kunna mäska där fisken befinner sig, så.......... Ja du vet.... Fixa det och du får lugn och ro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.