tisdag 21 februari 2017

Dagens mix av frågor!

Det kommer frågor från er och det är roligt att ni har vaknat ur vinterdvalan, de flesta frågor kommer från ungdomar och de är inte bara karpfiskande ungdomar, de flesta fiskar lite av varje och det är bra, det ger erfarenhet och kött på benen.

Många frågor besvarar jag direkt via mejlen och en del tar jag med här tillsammans med lite bilder och alla är nöjda. I dag ska jag ta lite kring en fråga om riggar till gräskarp och jag visar er min. Det finns nog inga specifika riggar för just Gräskarp, inte mig veterligen, men det finns lite att tänka på, jämfört med en rigg som Karpen.
Säkerheten gör före allt!
Mitt lilla pappersgem är bara en extra säkerhet och det är även viktigt att tailrubbern sitter ganska löst och att man fukta det hela med saliv innan man trycker fast tailrubbers och det gäller alla tackel.
Min rigg för Gräskarp i sin helhet.
Riggen fiskas med beten som fodermajs eller tiger nuts och helst av all balanserad som en stapel med en bit kork mellan betena. Styvheten i riggen gör att allt rättas ut efter utkast och även när andra fiskar pillar och plocka i mitt krokbete. Det stora tunga 5 oz bly ser till att kroken får ett bra fäste i Gräskarpens hårde mun.
Inturned hookpoint och rörelse.
Kroken måste vara supervass och krokens utformning gör att när den väl har fått fäste, så släpper den inte. Lite rörlighet krävs och det lösas genom att jag trimma bort lite av den styva coatingen och den lilla bit av shrinktube gör att kroken snabbt hittar ett fäste i fiskens mun.
Till vänster en vanligt gem, till höger ett modifierat.
Jag fiskar sällan på längre avstånd under mitt fiske efter Gräskarp och  har därför inte behov av att blyet sitter fast ordentligt, så jag har trimmat bort lite på pappersgemet och det blir än lättare att bli av med blyet.
Fungerar väldigt bra och det är säkert för fisken.
Skulle blyet fastna i bottnen eller växtlighet, så dras gemet sönder eller så dras tailrubbern av och blyet försvinner och fisken är säker. Det är även betydligt lättare att drilla och landa en fisk som inte drar runt på ett tungt bly.

Ända nackdelen med pappersgemet är att det finns lite för mycket rörelse mellan riggen och blyet, men jag tror inte att det har någon större betydelse när det gäller Gräskarp, helst ska det inte vara något spel mellan rigg och bly och så snart kroken kommer i fiskens mun, ska kroken vända sig och blyets tyngd nagla fast fisken.
Sittdyna och Matta för 40 kronor på Jysk!
En del har inte råd med dyra unhooking mats och lösningen tills du får råd, är ett liggunderlag som kostade 40 kronor på Jysk och längden räcker till båda en matta och en sittdyna. Denna matta är lagom grön, är 180 cm lång och 50 cm bred.

Den har bra fäste för resårbanden som håller ihop det hela och det är en bra nödlösning på era problem. Jag kommer snart med en annan bra billig matta från Gardner Tackle, en lite mat som den heter, så den tittar vi på senare.
Bra och kraftig Pannlampa från Dollar Store.
Det samma gäller Pannlampor, alla har inte råd med dyra Petzl mm och en bra Pannlampa behöver inte kosta skjortan.

Denna hittade jag på Dollar Store för 30 kronor och det följer med tre stycken AAA - batterier. Lyset är bra och kraftigt och det finns tre lägen: helljus, halvljus och ett läge med blinkande lyse.
30 kronor och har tre lägen för ljus.
Lampan är mattsvart, har bra remmar och sitter väldigt bra på huvudet och den är framför allt lätt, väger endast 125 gram med batterier, lampan kan justeras så du får lyset där du behöver det.
Bivvytofflor, vinter och sommar.
Jag fick en fråga om bivytofflor, på bilden ser du mina, ett par trädgårdstofflor för vintern och vanliga för sommarfisket. Är det riktigt kallt ligger jag med innersulorna från mina Skee-tex Boots eller med ett par skor.
Liten skopa bra för mäskning nära land och från båt.
Vi slänger alldeles för mycket, vi lever i en slit och släng ålder och det är lite synd. Här blev en del av ett spöhandtag ett fint handtag till en mindre skopa och gängan kom från en gammal utsliten banksticks, så tänk efter innan du slänger saker, det kan komma till användning i framtiden.
Svarte göl, det rör på sig.
Fiskesuget gör sig påmind oftare och oftare och kanske börjar jag ser en ljusning på abstinensproblemet som växer. Black Pool mitt i centrum börjar än en gång öppna sig, men jag jag få chansen att få fiska ett par dagar?
Vill ha en öppning till vassen!
Allt jag behöver är en öppning ut till vassruggen, isen i kanten den fixar jag lätt och sen ut med lite beten, ett par bags och två spö..... Resten kanske Karparna löser eller inte, att bara få sitta bakom spöna vore så skönt.

Jag hoppas på mildväder.
Jag hoppas på mildväder, så man kan ha en liten fin premiär och chansen till en februarikarp, det hade onekligen varit roligt at lyckas med. Vi får se det finns några dagar kvar av månaden och kanske, kanske lyckas man....
Sovrum i Camofärg.
Jag går lite i tankarna att skaffa mig ett nytt sovrum, tycker min Nash är lite liten för säng och det andra man behöver ha med sig.

Denna brolly från Aqua är större  och ger lite mera skydd och jag gillar färgen, lite cool och väldig carpy och lite lär man väl försvinna i grönskan som komma skall?
Aqua Brolly i Woodlandcamo.
Jag ska fundera lite till och sen bestämma mig för den eller inte? Tyvärr säljs den utan stormsticks som ska vara 48 tum, men det har jag, så vi får se hur det blir. Tack för ordet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.