onsdag 22 mars 2017

Det var så nära... men snart så ...

Jag matar och matar och härom dagen lade jag ut mina boilies och samtidigt lite hundmat och efter en stund fick jag se bubblor över mina beten och en stund senare, visade en karp intresse för mina doggybitar.

Jag fick karpen på ytan att ta mitt bete, men jag var för snabb med krokningen och det slutade med en skrämd fisk. Det är lite svårt i början, man är lite ringrostig, innan man hittar den rätta tajmingen om när man ska sätta kroken, men den kommer och då slutar det till min favör.
Foderhinken.
 Varje dag vid två fasta tidspunkter får de sitt foder, fördelen med detta är att man kan komma en liten stund innan och få allt på plats innan fisken kommer in och börjar äta.
Blandade boilies.
De har fått en salig blandning av boilies av olika storlekar, allt från 8 - 18 mm och det av två grunder, den ena är att de får använda munnen och suga upp beten på olika sätt, vilket blir till min fördel. Det andra är att jag misstänker att vissa fåglar dyker och tar en del beten och de har nog svårare att hitta 8 och 10 mm boilies?
Mistral I 40 Red boilies 15 mm.
Sen har jag övergått till Mistrals I 40 red, som jag anser är något av de bästa för fiske i kalla vatten, jag har väldigt fina resultat i Linnéasjön för några år sedan och fiskade då dessa boilies tillsammans med Mistrals Tutti - frutti som Snowmans och jag ska göra det igen och även prova I 40 red tillsammans med Mistrals Coconut Ice och se om jag får bra resultat.
Solen ligger på här..eh ibland!
Man får nog ha något som sticker ut lite och vita beten syns bra i det klara vattnet och det skapar en viss mängd av nyfikenhet, så vi får se vad som händer.

Jag har även mäskat lite för ett spö längs en vasskant var solen ligger på dem dagarna solen behagar att vara framme och igår fick jag en rolig grå gammal Abborre här på en jigg och den ser ni på gäddbloggen under dagen.
De finns här, bubblor, ett säkert tecken.
Jag har sett en del bublor på platsen och kollade med SmartCast lodet och ser att det rör sig om 2-3 karpar som kommer in och troligen även några Braxen. Jag hoppas att jag kan slippa Braxen och få en karp.
Taking Floaters.
En av dessa karpar kom upp och tog en del små Doggy som jag lade ut mest för att testa och den tog för sig rejält och jag tog chansen.
Tyvärr bara en fisk uppe.
Flera gånger märkte den min lina, men jag förstod att det bara var en tidsfråga innan den kom från rätt position och skulle ta mitt bete.
Tyvärr var jag lite ringrostig och missade nappet.
Det hände efter en stund och jag var för snabb eller ivrig och krokade lite för tidigt och slet betet ur fiskens mun och sen va det över. Det är så enkelt att bli för ivrig och man är lite för het i början, men den rätta tajmingen kommer snabbt och då sitter de där dem ska.
Nya kompisen Kasper gav mig lite tröst på hemvägen.
Nya familjemedlemmen Kasper, en labbemix gav mig lite tröst på vägen hem och som sagt det går flera tåg och under dagen ska jag mäska och kolla med lodet igen och jag tror att det blir karp under denna vecka om bara vädret kan hålla sig på denna nivå. Vi får se vad som händer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.