måndag 24 april 2017

Kall natt i Linnéasjön.

Jag satt länge och velade om jag skulle åka ner eller inte, Martin hade fått fisk och sova kunde jag inte, så jag beväpnade mig med 4 spön, ryggan och starkt rykande kaffe och drog ner till Linnéasjön. Ingen här!? Tror fan det, tempen var nog nere runt 5 minus, is i vattenkanten och en vit hinna låg i gräset och lade sig över allt jag hade med mig. Men, Men, man väljer sina pass!
Ja, Någon högre temperaturer var det inte!
I mörkret fick jag ordning på grejerna, två spö för boilietvätt och 2 spö för Zig fiske, ville testa svarta bugs mot natten stjärnhimmel och se vad som kunde hända. Linan var redan uppklippade på spolarna efter min lilla featurefinding och med 30 blandade boilies i fickan och bellan gick det fort att lägga riggarna rätt och mäska runt ringen från första utkastet.

Med det klart var det dags att greja till mina två Zigspö och då djupet ligger mellan 4,7 till 5,4 meter, så började jag med 12 fot på ena spöet och 8 fot på det andra och snart låg dessa lite utanför mina boilies och kaffet kom fram, samt tanken hur sinnessjukt detta egentligen var, jag borde ha sovit... jag kände det!
Blöt ner allt innan du lägger ner en fisk.
Kylan bet, men kaffet värmde gott och jag fick upp värmen lite under tiden jag flyttade fram en parksoffa som var min sits under detta pass. Allt var vit och jag letade efter stjärnorna som man känner igen och två bleep rev mig ur detta och jag kunde veva in en Braxen på ena buggen! Great fun! Ta i detta med kylan, fy f..! Men mina bugs syns i alla fall!
Is i vattenkannan.
Timmarna går och jag ser en del större saker på ytan under natten och gör i ordning en justerbar Zig - rigg med ett Drennan sunk float och lite styv 25 lb Amnesialina. Inget att sitta med i minusgrader, men det gick.

Jag slumrade nog till en stund och väcktes av ett larm, someone hade hittat min ena boilierigg och snart stod spöet i en fin båge och fisken ville mot ön på Udden och det vill vi inte och sen gav den upp.Inne vid land insåg jag hur svårt det skulle bli att landa fisken, en tjock läder, som grundstötte en bit ut i sanden och jag fick en del problem att få den i håven, men det gick och jag frös inte längre!
Staffe Mascot huttrade i kylan.
Vattnet var fryst i hinken och fisken var livlig mild sagt och jag fick vatten över fisken och lade en weighsling över den under tiden jag fyllde vatten hinken med en kaffekopp.

Lågt vattenstånd och inga stövlar, inte bra, men jag löste det och vägde fisken till 9080 gram och tog två snabba bilder och satte ut den från handikappsbryggan, var det var djupt utanför.
Större sticks och Mistrals  I 40 red och Tuttis.
Mina sticks var en blandning av olika pulver: GLM, Crayfish, Mussel, salt. lite vitlök och krossade boilies och väldigt lite brunt ströbröd och allt blandades ihop med Mistrals Belachan Shrimp Activator, tillsatte även lite Mistral Ten pellets för crunchiness
Jag använder Washed out baits ibland.
Mina hookbaits hade legat 3 dagar i sjövatten innan jag lade ut dem, Martin och jag hade mäskat samma område utan vetskap om varann och jag ville ha lite beten var doften är lite mindre och färgen likaså, karpen resonerar: Oh, här har vi glömt några och de är inte farliga, det verkar funka bra.
9080 gram fet läder föll för I 40 red/Tuttikombinationen.
Här den nästan strandsatta karpen, en fisk som har växt till sig bra och det ska bli spännande att följa den i framtiden. Precis som under mitt vinterfiske 2013 var jag använde samma boiliekombination, så rann det ur denna fisk, även synbart att den hade ätit av Martins boilies. Kul!
Ett av Zig spöna.
Under resten av natten hände inget, morgonen kröp närmre och tempen sjönk ytterligare och jag var såå trött att jag nästan gav upp och satt och velade om jag skulle åka hem och sova eller stanna kvar.

Jag valde att stanna och intog frukosten (kalla köttbullemackor med rödbetssallad) det satt fint och därefter kortade jag ner ena zig-riggen till 2 fot och fick två braxar direkt!
Tight lina, lätt hangers och Delkim på plusläget. Känsligt!
Jag lade ut min justerbara zig - rigg och fiskade den ca 1 meter under ytan och ändrade den andra till ca 7 fot över bottnen och bestämde mig för att fiska till 8-9 på morgonen.

Jag satt och funderade på detta med att man ska ha tunga hangers under fiske med Zigs och funderade på varför, vist det visar dem små rörelser som ett napp ger. Jag hade tight lina till blyet, en lätt hangers och larmet ställd så känsligt jag kunde.
Fisken visar sig i ytan och det var dags att att byta riggen.
En titt i mobilen sa att det skulle komma en nordvästlig vind och den kom, man hotade även med regn vid 11, men då skulle jag vara hemma. vinden kom och plötsligt såg jag en karp uppe under ytan och gav direkt ut mera lina från rullen, så min bug stod några cm under ytan. jag väntade i 10 minuter och inget hände, förrän jag var borta med mina sopor! Typiskt!

Först dem berömda bleeps och sen satt min hanger klistrad mot larmet och jag kunde drilla en fin fjällis, som tur hade blyet släppt och allt kom upp och över mina andra linor. Fighten var både rolig och lite nervpirrande, men det gick vägen!
Svart bug med lite orange garn som vingar.
Den hade tagit denna bug, svart med lite orange garn, de är så effektiva, i samma klass som svarta med gul ovansida, var fisken ser dem bra från undersidan och om de simmar över, så ser dem det gula.
Hair rigged Bug med kicker.
Här en annan variant var jag använder ett kort hair och en liten kicker för att kroken ska vända sig direkt och ge ett bra krokfäste.
Zig muncher på 7,7 kilo, fin fight mellan två bojor!
Fjällisen var hela 74 cm lång och ganska small om magen, den gav en härlig fight och ingen var lyckligare än jag. Jag åkte hem mer än nöjd och kröp ner i den varma sängen och sov först 6 timmar och sedan 11! Man börjar kanske ta ut sig lite för mycket? Nej det är ingen fara, problemet var dåligt med sömn innan detta fiskepass.
Det börjar bli svårt att landa fisken.
Vattenståndet är väldigt lågt i sjön just nu och det är inte lätt att håva fisken utan stövlar. passet visar bara att hittar man fisken, mäskar och håller dem kvar, så kommer resultaten. Sen vet jag att efter de dagar som var innan, så var vädret helt åt pipan och så snart det blir lite mera stabilt, ja så öppnar dem munnen.

HV hemma i kväll! Vändningen senast var bra, men fortfande har inte spelet varit det bästa, det kanske kommer i kväll, jag hoppas det och sen kan dem avgöra i sista matchen hemma i Kinnarps Arena. Tipset vinst till HV i kväll med 4-1!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.