fredag 28 april 2017

Mustad BBS Carp Hooks!

Jag tog hem dessa krokar för test från Metebolaget och insåg till min stora glädje att allt strul med krökta D-riggs är ett minne blott. Vi vet alla att knuten kan vrida sig under hård press och att ett fint formad D, kan få sig en törn under fighten och detta kan ibland vara svårt att rätta till. Här har vi lösningen!
Curve Shank och Continental hooks i size 4.
Curved Shank och Continental, två bra mönster med stor styrka och som gjorda för demanding situs, precis vad doktorn ordinerade till mitt fiske. 5 krokar per paket och priset är ännu inte riktigt fastställd, så jag säger inget än.
Vad som finns per paket.
I beskrivningen finns en liten lapp om hur vi sätter på ett bete och att vi ska använda oss av en litet gummiband. Jag rekommenderar att du knutar fast din pop-up boilie eller Whafters och har ett kort hair knytet fast till den lilla ringen på D:et om du använder sjunkande beten.
Jag gillar detta!
Jag gillar den lilla fina svetsningen på D.et och framför allt att D:et inte kan ta skada under fight/press och det glider så lätt och separation uppstår direkt fisken försöker spotta ut ditt krokbete.
Krokarnas utseende och form, finns i size 4,6 och 8.
Två superstarka krokar och de är vassa och öglorna är stängda, man har verkligen lagt ner tid och möda för att få dessa krokar rätt och jag är väldigt imponerad. Riktigt bra tänk Mustad!
6 varvs Knotless knot får rum på Continental och det räcker gott.
Här har jag använd Solars Chod rig material i 0,40 mm och som du ser, så får 6 varv plats när du gör en Knotless knot och det räcker gott och väl och det blir starkt, bara att trimma lintänden med en vass kniv så nära knuten du kan.
7 varv får rum på Curv Shank kroken.
På Curv Shank får 7 varv 0,40 mm rum, varför det skiljer sig vet jag inte, men det räcker och blir super starkt och med exempelvis braid, så får flera varv rum, eller annan tunnare lina.
Egna färdiga Chod riggar.
 Jag testade att göra några längre Chod riggar och det blir riktigt bra med båda typer av krokarna och materialet på bilden är enkel att curva och är min favorit för Chod och Stiff- riggs.
4 turn blood knot och värm linänden.
 4 varvs blodknut och sen värmer du lintänden med en tändare och sen är det klart för att curva och montera ditt bete.
Riggar för både pop-ups, Whafters och bottenbeten.
Här lite blandade riggar för pop -ups, Whafters och bottenbeten. En liten kicker ser till att gapet blir större och att krokarna vänder direkt och blyhaglet håller kroken nere i fiskens mun, tills blyet tar över och resten kan du vid detta läge...... Testa dessa krokar, dem är sanslöst bra och en bra lösning på deformerade D-riggar! Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.