måndag 15 maj 2017

35 år sedan jag fångade min första karp!

Det skulle jo firas i samma sjön som allt hände och jag mäskade upp ett par platser dagen till ära och med damen i Stockholm under en veckas tid, så har det blivit ganska mycket fiske och en del karpar också.

Jag skulle ha varit med på Rismålas Fish-in, men det kom lite annat emellan som sagt och jag återkommer med mera kring det senaste fisket lite senare i veckan, måste jo se lite hockey också! Nu tills dagens fiske, som höll på att bli en skandal!
Maize, tiger nuts, pellets och lite Mistral Kriller groundbait.
Jepp, så ser det ut på dessa två platser och jag har varit nere 2-3 gånger per dag och serverat dagens meny och jag ser att det försvinner, djupare än så är det inte! Och med solen i ryggen, ståendes bakom en trädstam och polaroidglasögon ser man vad som händer
Festplatsen för 35 års jubilaren!
Jag valde denna plats, för här fiskas inte ofta och här är det lugnt oftast, det mesta av fisket som sker här, är från en tokig stalkande dansk, som smyger runt i resterna av buskarna, som kommunens folk så fint röjde bort.

Jag har en annan plats också och växlar mellan dessa, mäsken är den samma och likaså mina metoder och det ger fisk och ibland flera under korta pass både dag, kväll, morgon och natt! Jag får mina ryck och kan jag inte somna snabbt, så pyser jag ner och sätter mig en stund.
Mistral Belachan Shrimp och tuttis och en lite större bag.
Jag har spridit ut mina boilies och för varje 15 Belachan Shrimp, så lade jag ut en Tutti - Frutti boilie, varför? Jo för att de ska känna att det hela är ofarligt och de kan sikta in sig på de orangefärgade och på mina hairs hade jag en av varje boilie och det har mild sagt varit förödande för karparna, mer om detta längre fram i veckan.
Lite Mistral Kriller groundbait bland maize och tigers.
Dessa partiklar tar nog inte upp så värst mycket av Krillerdoften, men både pellets och groundbaits avger ett fint moln och detta sprider sig på platsen, från ytan och ner till bottnen.

Belachan Activator och Coconut Ice följer alltid med, den första dofter ...mmm, den andra är som att stå framför glasgubben och vänta på sin strut, fan vad gott det dofter!
Super fin doft och dem syns väldigt bra!
Lite senare på dagen bytte jag ena riggen till en Belachan Shrimp och en Coconut Ice och denna snowman doftade lite mystiskt, som ni förstår, men doften och den vita bland allt annat, måste jo sticka ut eller hur? Det gav resultat, som ni snart ska få se.
Ingen kan undgå denna doft.
Jag kom vid 7- tiden, (skulle ha varit framme redan vid 4, men lite sovmorgon blev det, gammal som man är) och började direkt med att dippa mina bags i denna och sen började min väntan och förhoppning att vinden skulle vrida sig rätt, alltså rakt mot mig.

Det tog sin tid med vinden, men den vred sig rätt och mina förhoppningar steg snabbt. Vinden skall ligga rakt på om någon karp ska stanna en längre tid på platsen. De följer en brant och vinden som oftast ligger längs med platsen och denna gång blev det rätt.
Detta mina vänner, det missar ingen normalfuntad karp! Try it!
Jag hade lite liners och en del plock från braxen, men annars var det lugnt och efter en stund kringeli krångel i huvudet, om jag skulle byta bete eller inte, så gjorde jag det.

Det blev en Belachan Shrimp och Coconut Ice kombi, en snowman på ena spöt och lite halva boilies ströddes ut över båda riggar och jag solade vidare.
Inköpta våren -88, still going strong!
Jo det finns gott om saker man kan fira, dessa rullar har snart 30 år på nacken och jag är inte människa att ta död på dem med fiske! Här med 8010 spolar och Gardners eminenta Sink braid i 15 lb, något jag kommer till om en stund.

Jag firar 35 år med karpgiftets intrång i mina åldrar, det finns ingen medicin, cure eller motgift och jag firar en annan sak som hände för exakt 3 år sen på dagen, Inget att kackla om här, men jag har aldrig mått bättre än nu. Jag har så mycket kärlek att jag ibland funderar över hur en kvinna kan bära den med sig utan att gå på knäna och jag är lyckligare än någonsin i livet, allt som fattades i dag var en karp!
Titta på detta, hur kan en braid bara hålla?
Den kom! Bättre sent än aldrig som man säger! Jag hade precis svalt sista kaffet och tittade på klockan, 15.10 och i samma sekund kom det en One toner på spöt med min mystiska blandning av Shrimp och Coconut och sen världens plask i ytan 10 meter ut och allt bara stannade innan jag hann ta spöt.

Allt satt till en början fast som berg, men sen kom det lite rörelse och fisken var kvar, jag gav lina i 4 minuter och sakta fick jag lite lina att dra i med spöt. Fisken hade gått under en större tallkrona och sen gått mot mig och kom upp i ytan!

Fisken drog ut lina och jag pressade den tillbaka och den kom upp i ytan varje gång och så höll vi på i minst 20 minuter och jag var övertygad om att min braid skulle skäras av eller slitas sönder.
Tur att jag fick in den med riggen och den hade inga skador.
Mitt i denna mix av kamp, frustration, uppgivenhet och tanken om fiskens hälsa, så lyckas jag på något vis under en enorm sidopress med det korta kraftiga spö att få fri linan och kunde sen landa fisken.

Faaan vilken lycka och befrielse att få in den i håven och den var felfri, inte en skråma och efter den var min 35 års dag över, men jag är på den andra platsen i morgon, den fick lite godis innan jag lycklig och lättad cyklade hem.

Väl hemma kollade jag linan och jag fattar inte att den höll ihop, 4 meter söndertrasad på flera ställen som ni ser på bilden. Stor eloge till Gardners sink braid, Sjunker snabbt och klarar mer än andra braids, du hittar den hos www.metebolaget.se

Spöt är ordnat för morgondagens kamp, om det nu blir någon sådan och under tiden jag väntade på napp gick jag genom alla år och insåg att det finns ganska mycket att berätta, så det kommer nog med tiden, skitfiske på er och tack till alla er som har hört av sig under dagen!!