tisdag 16 maj 2017

Låt inte vinden störa ditt ytfiske, använd den till din fördel!

Jag vet vilket väder jag föredrar när jag ska fiska på ytan, helst vill man ha en stilla yta, ingen vind, kanske en svag sådan och inga fåglar i närheten. Rena önsketänkandet och jag och många andra blir frustrerade över allt annat och en del frågor har kommit till mig.

Blåser det mycket ser jag till att fiska var det finns lä, det kan finnas fisk som inte har stuckit med vinden, så det är mitt första val och det kan gå vägen. I annat fall kollar jag hur vinden ligger och vart den gå mot land och om det finns någon intressant plats där eller i omedelbar närhet. Om det finns, så mäskar jag hårt och hoppas att mina beten driver ditt och tar fisken med sig och det brukar gå bra.
Perfekta förhållanden för ytfiske.
Mört och annan småfisk börjar äta och sen kommer måsarna och andra fåglar och tar för sig, inget att göra åt, dem är hungriga och var här före oss.

Jag löser detta problem genom att mätta dem och det går, en halv påse med små doggy läggs ut via en skopa och snart ligger fåglarna kvar på ytan orörliga och dricker vatten, vilket får mina beten att svälla i fåglarnas mage och jag blir av med dem, pris ca 40 spänn och det är det värt!
Strålande sol och det gillar dem.
Sol och värme det gillar karparna, det får upp dem under ytan var dem letar föda och värmer upp sig, regn däremot är inte bra, då håller dem sig nere, de gillar inte riktigt detta.

Dock ska jag säga att under längre perioder med varmt väder och sol, så kan karparna bli helt stillastående och äter knappt något och ett skyfall i dessa läge, är rena dundermedicinen, ny syre tillkommer och insekter slås ner på vattenytan och karparna vaknar till liv, missa för all del inte detta!
Här fel vindriktning och dem vita råttorna.
Är du själv när du fiskar så kan du spomba ut dina beten så långt ut du kan kasta och sen flyter dina beten mot dig och förhoppningsvis en och annan karp hänger med in till dig.

Har du ingen Spomb eller inte vill släpa på detta spö, så kan du göra PVA-bags med dina floaters och lägg i en sten som ger vikt och sen lägger du ut dina bags med en katapult och effekten blir den samma.

Har du en polare med dig, så kan han vara på ena sidan med vinden i ryggen och mäska åt dig och du tar en karp eller två och sen byter ni av varann, ett mycket effektivt sätt att få fart på fisket.
Kastvikt från Nash.
Du kan använda vinden till din fördel genom att mäska med en spomb eller bags och sen på det avståndet använda en Bolt Machine som dels ger kastvikt och dels krokar fisken... Eh! Ibland får du göra det själv, det beror lite på hur naivt fisken tar dina beten, det brukar vara naivt på avstånd långt från land!
Andra kastvikter som kan hjälpa oss.
Här ett litet utbud över vad jag använder i mitt eget fiske, helst vill jag ha fisken vid mina fötter och ut till ca 20 meter, som jag kan kasta en stor Enterprise tackle Dog Biscuit, men det är spännande på större avstånd också.
Spomba ut dina beten i motvind och karparna kommer till dig.
Håll hela tiden koll på ditt krokbete med ögonen på närhållsfisket och med en kikare på långa avstånd. Försök att lära dig hur fisken rör sig, oftast ser det ut som dem tar en bit här och där, men det finns alltid ett rörelsesmönster och lär du dig det, så kan du placera ditt krokbete på rätt ställe och få din chans.
Våra hjälpmedel och glöm inte samarbetet med kompisen!
Ha alltid bra linkontroll, alltså en rak lina till betet eller din controller/Bolt machine, det underlättar att kroka fisken. Ibland krokar dem sig själva, även på frilina, så var med hela tiden.
Lugnt och fint, men är fisken här?
När du har fisken framför dig, så stressa inte, utan låt dem äta och ge dem lite mera floaters. Jo längre dem får äta ostörda, jo lägre sänker dem garden och jo lättare blir det får dig att landa en fisk och ibland två!
Montage av fake baits typ Dog Biscuits.
Se till att så mycket av kroken är fri från betet, det ökar dina chanser att kroka fisken, bilden ovan visar hur jag har mina Dog Biscuits på kroken och jag missar eller tappar väldigt sällan en fisk!

Jag har lite större krok än vad man säger, men jag fiskar oftast i rena jungelmiljöer och kan inte ha en krok i size 8-12 på dessa ställen, 6 eller 4 är betydligt bättre och jag landar dem. Ute på öppna vattenytor eller för rent Zig- riggs fiske, där är det en helt annan sak, där använder jag krokar från size 12 - 8, men inte bland träd, grenar, vass och tuff växtlighet
Dra in öglan och knuten och fixera din krok.
Stick din krok genom det sega gummi på din Dog Biscuit, i mitten som synes på bilden ovan, det behöver bara vara 2-3 mm gummi, så håller det för allt!

Dra in kroköglan och hela knuten in i betet och justera så kroken sitter rakt och att du har så mycket Gape du bara kan ha. Tar en karp denna Biscuit i munnen och jag krokar, så sitter den fisken fast for life! Dem kommer inte därifrån, bara om den spränger min Power Pro Braid i 0,19 mm, annars är fisken min och det är därför jag kan ta dem hårt, utan att tappa dem!
Den följde mina beten länge och kom till slut lite för nära.
Joelskogen för några dagar sen, vinden var helt fel Ostlig och jag mäskade rakt över sjön med karp, fåglar som följde med, jag såg lite fisk och vinden utslätade oljefläcken, men måsarna visade mig vart mina beten drev och det gick vägen.

Väl på andra sidan var det bara att placera ut krokbetet och dem två fiskarna var lite för ivriga och denna åkte upp.
En klurig fjällis som tog en stund att lura till napp.
När polaren försvann, blev den andra lite mera försiktig av sig, men kunde inte låta bli att äta och med lite taktik och min långa erfarenhet av dessa beteenden, så gjorde den bort sig till slut och jag kunde skriva 2-0 till Danmark, innan jag flinande satte dem tillbaka med orden - Bättre än så var du inte! Den gled ur min hand och jag torkade mig i byxbaken och åkte hem. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.