torsdag 18 maj 2017

Ambushing, en givande metod!

Jag gillar att mäska flera platser under ett dygns tid och sedan smyga mig ner och titta och finns det fisk, så smyger man försiktigt ner en rigg bland fiskarna och det brukar bli vinst dem flesta gångerna, dock inte alltid!

Jag har gjord så på ett par platser och det har gått bra, fast Halftail märkte mig nog på ena platsen, men vi syns senare i år, var så lugn, din tur kommer. Jag har även varit och testat i ett privat vatten och där gick det minsann fort, fortare än jag hade förväntat mig, mer om det senare i veckan.
Tiger, maize och Mistral baits, en burk på varje plats!
Dem gillar denna blandning och i det grunda vattnet ser jag om de har varit belåtna med måltiden, det brukar vara rent när man kommer.

Det är så spännande detta fiske att se dem simma ut en bit och man lägger ner riggen och drar sig tillbaka och sitter en liten bit från platsen och sen explosionen innan Delkimen sjunger, sanslöst!
Servering sker för hand, katapult eller Spomb.
Längre ut lägger jag ut mina godsaker med en Spomb och man får det koncentrerad där man vill. På andra platser sprider jag det hela lite mera och fiskar kanske med två spön. Hur beror lite på platsens utseende och möjlighet för att ha två spö och kunna landa fisken.
Ny plats, ett otestat kort!
Här ett oprövat kort, hade sett fisk ganska nära land under ett par mornar och en eftermiddag när jag lodade upp djupet några meter ut, så var det en liten brant ner till en grusbotten och djupet var ca 5 fot med dagens extremt låga vattenstånd.

Klart att de fick en burk med godsaker, en morgon och en på kvällen och båda gångerna var det rensat totalt och saken var klar.
Boiliecrumb-bag som dippas!
Jag malar ner Mistrals Belachan boilies i en mixer till pulver och har en Belachan och en Tutti boilie på mitt hair och hela baletten läggs i Belachan Shrimp Activator under några minuter innan avgång till fiskarna och det är sanslöst effektivt! Prova får ni se.
2 meter från land över lite grus och 70 cm djup.
Denna tog närmre land, det blev lite fel när jag skulle lägga ut riggen (tappade linan med pekfingret) och det hela hamnade ett par meter ut och fick ligga. jag visste att fisken gick in mellan några stenar och tog det som jag lade där när jag mäskade och visst gav det fisk.

Det är så häftigt att se rörelserna och sen kommer virveln och larmet går igång, man får ta det lite lugnt i o m att fisken redan har fått upp farten, men det löser sig alltid.
Fick släppa tillbaka dem på annan plats, 
Det skulle senare på kvällen även dyka upp en spegel, jag inte hade sett på ett bra tag och på grund av det låga vattenståndet i sjön, fick jag återutsätta fiskarna på annan plats längs kanten. Hoppas vi kan får en del regn under nätterna, så vattennivån kommer upp lite.
Tidig morgon vid Linnéasjön.
I natt var det varmt som Kunta Kintes hemland i lägenheten och fast jag var slutkört av städning, fiske, tvätt och betestillverkning, så gav jag upp och satte mig vid sjön och lade ut två riggar. Natten gav inget och jag somnade nog till ett tag.

Gryningen kom och det började bli lite väl mycket rörelser utanför det närliggande Pilträdet. en snabb koll sa mig att här gick en karp och jag lade ut lite små doggy då och då för att hålla den kvar i området.
Belachan Shrimp och Tuttis från Mistral Baits, det rockar!
Samma beten och samma bags även här och framåt morgonkvisten rullade en fisk i ytan två gånger och för mig är det ett ganska säkert tecken på att det finns flera fiskar på platsen.
Liners på högre spöt, snart....
15 minuter senare började jag få liners på högre spö och jag satte fram hinken vid spöt och var med på noterna, fiskade nästan inne i en vass och en eventuell fisk ska bara därifrån direkt!
En nyinsatt fjällis!
Min hangers hann aldrig kyssa klingan och sen var denna borta från vassen och den försökte på ett bra sätt att få sin frihet, men det gick inte förrän jag satte tillbaka den.

En ljus och vacker Öländsk Fjällkarp och den är inte ensam i sjön kan jag säga. Undrar hur många man råkade tappa här?
Lite doggy på ytan under Pilen gav mig denna missil. Togs på bröd!
Nu hade jag fått nog vid Hemmet och koncentrerade mig på karpen under Pilträdet, den skulle spela svårfångat och det var den. den tog alla beten blixtsnabbt och undvek min Enterperise doggy.

- Okay Allan, nu räcker det! Av med gummibetet och fram med den sista ostfrallan och bort med Salamiskivorna, tre bitar lade ut och dem försvann med fina sakta rörelser och samma sak hände med den fjärde, fast där hängde det upp sig för Allan, som nu plötsligt var på väg mot min håv.

Så går det när man spelar Allan, större beten, så gapar de större och brödbitar på 4 x 4 cm tar man inte i ett nafs! Det vet Allan nu och kanske passar han sig nästa gång. Skitfiske på er och nu om 15 minuter börjar Sveriges väg mot semifinalen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.