tisdag 30 maj 2017

Fisket är väldigt upp och ner just nu.

Våren har varit väldig konstig i år och fisket har inte varit så enkelt som det brukar vara och alla som jag har pratat med instämmer i detta. Men alla kör på och det fiskas och det kommer upp fisk, men inte dem man är ute efter och man påminns om lite konstigheter då och då.

Vad det är som känns eller är fel, vet jag inte, fisken har betet sig på ett lustigt sätt, men jag kör på som vanligt med att hålla lite heta spots mäskade och fiskar av dem lite då och då  och det blir fisk, men igen, inte vad jag hade hoppats på.... Tror och vet att det kommer att lossna framöver.
Dinner is served.
3-4 spots mäskas duktigt varannan dag under samma tidspunkt och det funkar bra. Jag har koll på läget och ser att mina beten försvinner och jag ser fisk som stryker i omedelbar närhet, en bra känsla att ha i sig när man ska fiska av en plats.
Veckomenyn.
Blandade washed out boilies med maize och tigers, ibland en skopa pellets också som garnering, fint ska det vara och dem gillar detta.
Kanske sker det här?
Mitt mål är sjön största Gräsis och jag introducerar Tigers på flera ställen, ja på alla ställen, var jag har sett, fångat eller på annat sätt observerad dessa vidunderliga fighters och för eller senare kommer det att hända och jag får bända.
Eller varför inte här?
Då jag har tid, så kollar jag överallt och gör mina små notiser, tror inte att jag missar mycket och väntar bara på att få slå till en tidig morgon, mitt i natten eller en fin kväll, mig spelar det ingen roll, jag är där, när det sker och jag är förberedd!
Jag har koll dagligen och flera gånger per dag.
Jag ser mycket fisk och jag ser vissa tecken, bra tecken och hittar sakta alla brickor till mitt pussel och jag har tiden för mig, ingen stress eller behov att få denna fisk så fort som möjligt, utan bara ta det lugnt, lägga ut mina små fällor och sen ska jag hösta av det jag sådde.
Lite kärlek är på gång.
Jag vill egentligen inte bli störd av karp under min jakt på denna enorma Gräskarp, då en drill av karp kan skicka denna fisk ända till månen, om den bara kunde.

Nej, vad jag vill ha är total silence i larmen och sen.... hittar den stora mitt krokbete och efter en stunds krig är den förhoppningsvis omgärdad av håven nät och min och mitt lilla minne för resten av mina dagar.
The Queen Jaffa.
Hon skulle vara så enkel att lura, då hon älskar doggy och andra floaters, men hon får det lugnt ett tag till. Hon kan värma min själ en seg och vindpinad novembernatt, när snöns vita flingor slår mot mitt Shelter. Det är lycka det, fast hon är alltid välkommen!
Uppvaktande eller flirtande.
Hon är eftertraktad av alla, inte bara sjöns hanfiskar, utan också av alla som fiskar i sjön, hon är ett mål för en del, för mig är hon en del av min gamla lekplats, en karaktär utan dess like och vi har haft många dejter genom årens lopp och jag hoppas dessa dejter fortsätter.
Jaffa.
Andra vatten har sina drottningar som är eftertraktade, precis som Jaffa och det känns fint och många har sina mål eller som man säger target fish och det skapar målmedvetenhet och inspiration, samt lite extra tankeverksamhet hos oss fiskare.
Grodyngel gör det lite svårt just nu.
Black pool har sin drottning, men det finns flera, dem är dock svåra att komma i kontakt med, men dem finns där och jag ser dem på avstånd, precis som sig bör med kungligheter.

Nu var det kryllar med grodyngel, kan det vara än svårare att komma i kontakt med fiskarna, men det går och som vanligt så har en av drottningarna fallit för ett fakebait och vikten ligger snart på 10 kilo.
Tuffingen från hålet.
En timme fiska här och där, ett litet system, var jag hoppar en plats för att den ska få vila och fiskar av dem andra och så har jag fiskat av mina platser och ett av resultaten var denna helt galna fjällis, som tog mig närmre 10 minuter att få i håven! Börjar man bli klen eller?

En fin fisk, bra tryck i den och med 7,5 kilo karp i håven en tidig morgon, efter bara 15- 20 minuters fiska.... vem kan klaga över det? Fisken och två andra togs på hård sten/sandbotten i ett 2 fot djupare hål i bottnen 7-8 meter ut från land.
Min Dumbell-rigg.
Lite av en panikåtgärd, jag glömde mina fakecorns hemma den aktuella dagen, hela lådan och satte ihop denna rigg med två stycken av Kordas fake Dumbells och det funkade fint bland maize och tigers.

Numera ligger lådan med fakecorns i ryggan, man lär sig av sina misstag fortfarande och sen jag har börjat att minskat på boilies och Maize, mera Tiger nuts ska dra in den stora Gräskarpen och sen slår jag till. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.