onsdag 31 maj 2017

What´s up?

Vad händer? Jo det händer ganska mycket, jag mäskar och håller mina spots med föda och jag ser och observerar vad som händer på dem och sen sker det lite annat också och vi tar väl en liten titt på detta. en del fiske blir det också och det kommer jag till lite längre fram.
Karamelliserad fodermajs.
Jag använde det söta spadet från mina Tiger nuts och blötlade fodermajs i denna söta smörja och tillsatta ytterligare 2 kilo socker för ca 4 kilo fodermajs och det fick stå i 48 timmar och gosa till sig och gud vilken jäsning det blev och i dag koktes dessa guldkorn.
Söta och spröda majskorn, det gillar dem!
Dem blir otroligt söta, krispiga och blev faktiskt lite mjukare än vanligt, så allt är bra. Sörjan är klibbig och kommer med tiden att bli en seg Goo och det gillar karparna och Gräskarparna, så mäsket åker ut varannan dag och mera är på gång som sagt. Prova detta med mycket socker, det blir med tiden segt och karamelliserade majskorn och vi vet all att dem gillar sötman.
Lucky Lukes första på många år.
Sonen Lukas tog sin första karp för många år sedan, men sen kom skolan, datorn, rollerblades o s v. Han fick ett spö, rulle, larm mm på sin 18 års dag och Martin Furbring stod för lite beten och det tog inte lång tid, innan han klev med ena foten in i denna vidunderliga hobby som vi har och det hände med denna fina fjällkarp på 5,1 kilo. Grattis grabben, jag är stolt över dig!
Martin efter morgondoppet!
Ja, han ser lite slak ut på bilden efter morgondoppet, jag ska inte säga mer. Det gick dock bra och sonen min hade troligen lite svårt att hålla sig för skratt och kameran stilla. Nice work my man!
Jag ser din glädje Mikael, stort grattis min vän!
Ännu en glädjande nyhet, denna gång från hemlandet Danmark, var vännen Mikael har gett sig på ett nytt vatten. Han plöjde sig genom massor av Sutare och Braxen och till slut kom belöningen med denna fina Spegelkarp, som drog ner vägen till 13,930 kilo och jag lyfter på hatten och bugar. Superfisk Mikael och som du vet, så finns det flera.... På dem bara .... knäk og bräk till dig!
Searching for food or someone to play around with?
Jag ser dem leta efter både föda och artfränder att gifta sig med, leken har nog varit i dem flesta vatten, det är i alla fall vad jag har hört, men någon lek har jag inte sett själv.
- Varför vill hon inte, är jag för tidigt ute?
Är han för tidigt ute eller gnäller dem över vem av dem som ska ha dem sista majskornen som är kvar? Jag observera bara och noterar vad jag ser och sen kliver jag in på scenen och kanske får jag huvudrollen en tidig morgon eller sen kväll?
No good for a braided line!
På grund av det låga vattenståndet hittar jag ganska många nys saker under ytan, saker man inte hade koll på tidigare, som typ stenar mm. Ingen bra idé att fiska med braid i dessa områden och den kännedomen är bra att veta, lika så att fisken ska hållas högt i vattnet (mina bly skall släppa direkt fisken har krokat sig) 
Just making plans!
Ja där sitter man och spanar i en turistklädning, lite planers smids varje gång man mäskar, spanar och ser saker.... med andra ord pusslet börjar ta form och snart är det dags att ta över scenen. Skitfiske till er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.