tisdag 23 maj 2017

Hitta platser nära land var ingen fiskar!

Att smyga runt och förbereda flera platser med mäsk och sedan fiska av dem, är otroligt spännande och många gånger väldigt givande. Det krävs lite förberedelse innan du kan fiska och framför allt om det är på ställen var ingen annan eller du inte har fiskat förut. 

Dessa platser finns och dem överses och fiskas inte och då dem inte fiskas och du lägger mäsk, beten och rigg, så är fisken inte på sin vakt på samma sätt som på platser som fiskas titt som tätt. Så jag tänkte visa hur jag går tillväga och hoppas du hänger med på resans gång, det är inte så krångligt, men det finns en del saker som du bör tänka på.
Mina set-ups.
Innan jag börjar, så tar jag med mig mäsk, ett featurefinderspö och ett spö var jag kan rota lite i bottnen med, runda tunga bly för längre distanser och små 1 oz bly för letande nära land, i kanten så att säga.
Litet bly räcker på nära håll.
Det räcker gott och väl med ett 1 oz bly för att kollar 1-3 spölängder ut och du känner vilken botten det finns och om det ligger nerblåsta grenar eller annat som kan ställa till med problem.
Samma spö för Spomben.
Samma spö använder jag för Spomben och jag slipper att släpa med mig ytterligare ett spö för detta.
Koll av bottnen och aktuella djupet.
För platser långt ut, så har jag ett set-up som klarar att kasta samma distans som jag kan med mina karpspön och det är viktigt, ingen idé att hitta en feature och sen inte kunna nå dit, så det är viktigt och även att du kan Spomba eller Spodda på samma avstånd.
Serveringsförslag.
Maize, Tiger nuts och en mix av Washed out boilies, är vad dem får och min plan är att sprida ut Tigers i sjön, som karparna krossa och tar tillvaro på det dem behöver och sen skiter dem ut resten lite varstans i sjön och budskapet sprids ut. Mitt mål är en riktig pjäs till gräskarp som finns i sjön.
Känn efter bottenbeskaffenheten.
Jag börjar med att känna efter hur bottnen är och om det är fritt från grenar mm.
Kolla nära land med spötoppen.
Jag använder spötoppen för att känna efter om det är rent, så jag kan använda backleads, utan att dessa fastnar i något.
Featuren har hittats.
Sen letar jag features av olika slag, det kan vara ett ställe var djupet skiljer sig markant eller att bottnen är sten, grus och sand som övergår till mjuk dybotten, det finns massor av olika saker som drar till sig naturlig föda, små gropar var födan hamnar och dessa platser känner karpen till.
Markerfloat.
När jag väl har hittat rätt sak, så bedömer jag avstånd och skriver ner allt och har det med mig inför framtiden, jag tar även en bild med mobilen, så har jag alltid den bilden att gå efter och det är ganska smart och man missar inget.
Måltiden serveras vis Spomben.
Featuren hittat och flötet står rakt över och nu är det bara att mäska på platsen med lagom mängd och sen är man klar och tar sig till nästa ställe. Jag ska säga det att jag oftast mäska en gång och sen fiskar jag av platsen och andra gånger så kan det bli både 2 och 3 mäskningar innan jag fiskar.

Det beror på lite olika faktorer, det är inte alltid jag kan fiska när jag vill, vi har ett liv utanför fisket också, det kan vara fel vind eller att fisken inte har varit inne än på platsen.
Nästa karphak.
Nästa plats undersöktes på exakt samma sätt och mäskades med samma saker och lappen skrevs och sen satte jag mig en stund i solen och vilade mig lite på stenkanten. 10 minuter senare ser jag en skugga komma in från höger och med polaridglasögon syntes det att det var en karp.
Jaffa kom in och tittade.
Jaffa var det som kom fram, doften hade spridit sig snabbt och hon var i närheten och nu skulle hon undersöka vad som stod på menyn och jag försökte att ta lite bilder, ståendes bakom en stor Tall.
Såg födan och gick ett par varv innan hon började tugga.
Hon gick några varv runt platsen och efter det började hon att smaka lite försiktigt. Ganska lärorikt beteende, man kommer in, konstaterar att här finns mat och garden höjs direkt!
Man simmar runt några varv och finns det inga linor eller annat som verkar misstänkt, ja så gruffar man i sig, men en lina mot hennes kropp eller fenor och ett stor dymoln hade varit allt som jag kunde ha beskådat den eftermiddagen.
Martin har bytt ut Fjällkarp mot Spegelkarp!
Martin har kört ganska hårt den senaste tiden och fisket har med rådande förhållande varit bra och jag tror att han har landat 10 - 12 karpar och det är bra. Han fick i början bara fjällkarpar, men har på senare tid bytt ut dem mot spegelkarp.
Martin med en fin Linearcarp.
Pop -ups och Snowmans är vad som har gett bäst för Martin och dagarna är nästintill döda, det är kväll, natt och morgon som gäller och jag tror att den värme som kom påverkar fisken lite negativ, så här tidigt på säsongen.
Han är inte riktigt nöjd med vikten på sina 11 fiskar.
11 fiskar och största runt 7 kilo, jag förstår att han inte ä nöjd, men det kommer större, bara nöta på min vän! Ja det var det hela för denna gång, dags att pysa ner och fylla på mina spots och sen får det bli fiske och gärna efter åskan och regnet man hotade med, det ska komma över Smålandia under kommande natt, vi får se. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.