fredag 9 juni 2017

Glöm inte bort bönor som mäsk och bete!

Väldigt många ser bort från bönor eller glöms dem bort? Eller orkar man inte bry sig, det är jo så enkelt att göra sig en större blandning med bönor, det sköter sig nästan självt. Det är väldigt effektiva beten för Sutare och Karp och ett väldigt billigt alternativ och en super mäsk som håller fisken på din plats, väldigt länge!

Jag handlade bönor igår för 55 kronor och fick i torrt tillstånd ca 3,6 kilo bönor och nu var dem är färdiga för mäsk och fiske, så har jag drygt 12,5 kilo, give and take och billigare än så blir det inte, så vi tar oss väl en titt på hur du går tillväga och får det hela rätt.
Berlotti beans.

Black eyed beans.

Svarta bönor.

Mungbönor.

Små vita bönor.
Jag köper bönor för mastlagning, inte något Hokus-Pokus, som man inte vet är kontrollerad på något sätt.
Denna mix kostade mig 55 kronor i rätt affär!
Här ca 3,6 kilo blandade bönor och en fin mix, som gillas av fisken och billigare mäsk med denna effektivitet, får du nog leta länge efter och jag tycker du ska testa och se hur ditt fiske bara kan bli bättre.
Fin mix av eftertraktade bönor.
Du kan använde bönorna direkt som bete från hinken och du har jo flera möjligheter med antingen typ 3 bönor på ditt hair av samma sort eller så gör du som jag, blandar lite av varje och fisken har inte en susning om vad som är vad.

Du kan jo tillsätta lite majskorn eller tigers eller andra partikelbeten i denna mix av bönor, lite spridda 10 millimeters boilies över en matta av bönor är också effektivt, så prova dig fram!
Blötlägg bönorna i 24 timmar.
För människor rekommenderas 8 timmar blötläggning, jag gör det under ett dygn och då blir det aldrig några problem för fisken.
Koka din bönor i 20-25 minuter
Kokningen sker under lite svagare värme, de ska bara sjuda i grytan och inte stormkoka, då slutar det med mos och det vill vi inte ha.
Spola och rengör dina nykokta bönor.
Efter kokningen låter jag det hela vila en stund under lock och sen renar jag bönorna med kallt vatten, som stannar av utvecklingen i bönorna.
Häll dina bönor i en hink.
Allt hamnar sen i hinken och jag gör ett fingertest för att kolla att konsistensen är rätt och inget är hårt eller annat fantastiskt.
Ge dem nytt kallt vatten.
Bönorna får nu nytt kallt vatten över sig och vattnet måste täcka bönorna med 3 cm för att vara på den säkra sida, de kan svälla ytterliga i rumstemperatur och du får ha lite koll på dem.
Låt dem stå eller använd dem direkt.
På med locket och ställ dem mörk och gärna på en kylig plats och dina bönor är nu klara för mäskning och fiske och som sagt 3,6 kilo bönor blev 12,5 kilo bönor på ca 25 timmar och för 55 kronor har du ganska många små individuella beten, som håller fisken kvar på din plats.
Superbete och mäsk för Karp och Sutare.
En perfekt blandning även för att rensa platser med gräsbotten, fisken river upp allt i jakten på dina bönor och jag lovar att den är kvar, även om du bara kan mäska två gånger per vecka.

Vi har en liten riskfaktor i detta, fisken kan präglas och den tar inget annat än dessa bönor, så var lite försiktig med för stora mängder när du fiskar, en pouch runt varje krokbete räcker långt, lite och ofta är den rätta melodin. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.