fredag 16 juni 2017

Karplek i Linnéasjön.

Vi har gått många rundar runt sjön med skopan och hinken och matat olika platser med partikelbeten och jag har varit förvånad över att karparna inte har lekt. Vädret har hållit dem tillbaka, men igår förmiddag var det gå gång och vi såg många karpar samlas i ytan i sjöns norra del och tyvärr hade vi inte våra kameror med oss då.

Men på kvällen gick vi runt sjön och tog lite bilder och nu var det förhållandevis lugnt i sjöns norra del, men på sjöns östra sida var det fullt ös i vassarna och främst runt området vid den stora Pilen. Här var det väldigt mycket fisk som lekte med varann och jag tror och hoppas att dem fullbordade sina behov under natten.
Just having fun!
Svårt att få bra bilder när fisken går lite för djupt och inne i kolvassen, hade hoppats på lite mera överytan aktion!
Nästan på land!
De var nästan på land och jag såg flera stora fiskar som vände framför mig och det var ett härligt skådespel. Jag låter bilderna tala sitt språk!
Säkerligen 20 - 25 karpar i den lilla vassen!

Lite av karpens rygg syns i bildens mitt.

Kul att beskåda detta och lärorikt.

Man ser många nyheter och storlekar.

Här lekte säkerligen många karpar under natten.
Jag fiskar inte när fisken leker, vill inte störa dem och resultaten är aldrig bra, då dem har annat i huvudet än föda, men efter leken brukar fisket bli bra, då dem förbrukade energireserverna ska fyllas på igen.
Gräskarpen blev störd och tog inte maten med sig!
Jag observerade att två kolvasstrån inte stod som dem brukade och vid en närmre titt kunde jag konstatera att en Gräskarp hade varit framme och nypt i stråna och knäckt dem och sedan troligen blivit störd och dragit från platsen, två dagar senare var dem kvar.... Ett bra tecken på att de befinner sig i närheten av mina utlagda Tiger nötter och jag ser även andra fina tecken på alla mäskade spots. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.