onsdag 14 juni 2017

Sutaren (Tinca tinca)

Jag har fått en del frågor kring Sutaren (Tinca Tinca) och hru man fiskar efter denna så kallade fiskarnas medicinman. Varför Sutaren kallas så vet jag inte, men det sägs att Sutarens slem ska vara helande mot andra fiskar. Om detta stämmer kan jag inte svara på, men jag ska svara på era frågor som främst rörde sig om flötmete och vad Sutaren äter och vart man hittar denna vidunderliga fighter.

Jag ska inte gå in på grejor, men en liten rulle i 3000 storlek, en stark 0,20 mm lina och ett flötmetespö med en bra ryggrad är vad du behöver, förut om allt annat som matta, beten, håven o s v. Och jag tror att den biten kan ni nog redan.
Det är i växtlighet, du hittar du Sutaren.
Sutaren är ganska ljusskygg av sig och den gillar att gömma och hålla sig i skugga av växtligheten och det är där du ska leta efter den.
Sutaren gillar inte stark sol, fiska tidig morgon, natt eller sena kvällar.
Fisket är bäst tidig morgon, sena kvällar och natten och man kan ha bra fiske under mulna dagar, men oftast avtar nappen allt eftersom dagen blir ljusare.
Glesare vassar är bra platser för Sutare.
Sutaren är en bottenlevande fisk som lever av mollusker, en del växtdelar, mindre kräftdjur och insektslarver, som den hittar bland växtlighetens rötter.
Honan, här utlekt.
Honan är betydligt mera fin i formen, mera strömlinjeformad och hon blir störst. Leken sker under maj och juni och det är svårt att inte upptäcka en Sutarlek, var det förs ett himla liv i växtligheten.
Hanen med sina stora bukfenor, du känner skillnad  under fighten!
Sutarhanen har en mera kompakt kroppsbyggnad och har helt olika olika fenor på undersidan, det är som två skyfflar och den är markant starkare än honan under en fight mot ditt spö. Man kan direkt känna att det är en hane man har krokat, så markant är skillnaden under fighten!
Sutaren går väldigt nära land.
Sutaren går ofta nära land om det bara finns växtlighet och detta faktum gör det ganska enkelt att lokalisera fisken.

Man ser växtligheten röra sig, man ser dem små fina bubblorna som stiger till ytan när Sutaren intar föda och rotar i bottensedimentet.
Sutarens hemmaplan!
Här en bild på ett Sutarhak, föda, skugga och skydd finns under näckrosorna och det är dessa platsen du ska lägga ut din mäsk, som kan vara maggots, majs eller en blandning av mäsk. Ströbröd, hackade maskar, majs, maggots, uppblött bröd, söta dofter i en salig röra, drar fram medicinfisken från grönskan.
Ett knippe mask är ett bra bete för Sutaren.
Mitt eget fiske med flöte sker på två sätt, vid fiske med maggots eller majs, så ställer jag in djupet, så mitt bete är 1 cm över bottnen, rakt framför fisken nos och nappet blir alltid en dipp i flötet och Sutaren går med betet i munnen och känner inget motstånd.

Vid större beten som Daggmaskar eller som på bilden ett maskknippe, så fiskar jag efter typen Laying - on, var betet ligger på bottnen och ett större blyhagel håller betet på plats på bottnen och 1 cm av mitt flöte syns på ytan. När Sutaren tar mitt bete lyfts haglet och mitt flöte resar sig och lägger sig på ytan och det är då jag sätter kroken.
Majs är ett superbete.
Majs är ett superbete för Sutaren, som gillar mjuka beten, den gillar att gå med betet i munnen och tugga lite innan det förs med till svalgtänderna, så mjuka beten är att föredrar. Man kan använda små boilies och en bolt-rigg och då känner Sutaren aldrig att det var fel någonstans, det är redan Too late med våra bolt-riggs.

Boiliedeg okokt, är bra att knåda runt en pärla eller annat, som kan hålla denna mjuka massa och jag rekommendera, söta saker som är väl synliga. Detta för att Sutaren är närsynt och inte ser på särskilt långe avstånd, den har däremot ett superbt luktsinne.
Snart kommer nappet!
Under flötet hänger betet 1 cm över bottnen, rakt i Sutarens synfält och nappet blir att flötet dippar snabbt och kommer upp i samma läge och sen vandrar det i sidled och du krokar din Sutare.
Sutarbubbel!
Här har Sutaren hittar min mäsk och äter, bubblorna visar mig detta klart och tydligt och snart kommer den att suga i sig mitt knippe med lövmaskar och flötet kommer att lägga sig och den Sutaren är min.....
Ett knippe livliga lövmaskar blev för mycket.
.... Och här har vi den, ingen jätte, men alla Sutare ger dig en fin fight, oavsett storlek och det är ett otroligt roligt och spännande fiske var alla kan vara med, stora som små. Och dem är så vackra, allt från bruna till olivgröna i färgen, men alla har dem rubinröda ögon och de ser nästan lite ledsna ut på mattan eller i håven. Skitfiske på er och lycka till med Sutaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.