söndag 18 juni 2017

Färdiglekt och fisket är i gång igen!

Nu har karparna lekt för denna gång och jag hoppas att dem lyckades med sina bestyr, jag var nere och tittade dagen efter och man såg på flera ställen att det hade gått hett till under natten och all fisk var borta och utspridda i sjön igen, precis som det ska vara.

Igår var jag nere igen och mäskade mina spots och hade med mig ett spö och Doggy och gick min vanliga runda. Inte mycket synlig fisk, men jag skulle dock hitta en som var lite hungrig och chansade på den och det gick förvånadsvärd fort att lura den.
Vassarna fick stryk under karparnas lek.
Här stod vassen rak och fin, men nattens postyr ock lek, fick den att ge vika och jag skulle vilja se hur mycket ägg som finns här.
Kamp för friheten.
Fisken jag lyckade lura var en fin Fjällkarp som stred som en galning, men braiden och mitt centuryspöt blev som vanligt lite för mycket och  ...
Liten Fjällkarp.
... Den fick syna mattan och håvens insida, ett fjäll hade den blivit av med och den fick sin behandling på fjäll och såret från kroken.
Brun foam från Fox som "pellet" bland små Doggy.
Betet var en liten bit brun foam, som skulle imitera en lite Doggybit och det funkar i dem flesta fall och så även igår. Jag hade en fisk till framme, men änder och måsarna skrämde iväg den och jag fick leta vidare.
Dog Biscuits av fakemodell kan användas på flera sätt!
På ett ställe hade jag en fisk nära land och över mitt mäskspill och jag provade detta: Att ha en fake Dog Biscuit  och ett SSG-hagel på linan som dels gav mig kastvikt och dels höll mitt bete som en pop-up.

Nappet kom, men jag var nog lite väl ivrig eller för snabb och missade nappet. Detta fungerar bra, från 1 cm över bottnen till att ha betet precis i ytan, var det går och karparna tar ofta detta direkt efter att betet har ställd sig på bottnen. En bra metod för synlig fisk som inte tar beten på ytan.
Höjden över bottnen bestämmer fisken.
Kasta framför fisken eller lägg ut betet var karparna rör sig och ställ in rätt höjd på betet. Titta på din lina, det brukar komma en knyck och sedan resar linan sig vid toppöglan och då ska du ge mothugg.
Svarte göl mitt i Nybro.
Idag blev det en kort runda till Svarte göl, det var otroligt varmt och överbefolkat, men jag skulle hitta en mindre Fjällkarp och få den att ta mitt bete och sen tappa den vid håven.

Kroken satt dåligt och det gör inget, jag såg fisken, kanske 2,5 kilo och jag såg den fina mörka mahognybruna färgen och blir mer och mer övertygad om att en lek har lyckats på ett bra sätt.
En grön oas mitt i staden.
Kul att se att gölen har fått lite ny tillökning, det behövs, för jag tror att en del karpar tyvärr har gjord sina sista misstag och hamnat i diverse grytor och det är väldigt tråkigt i så fall.
Här överlever nog en del av karpyngeln.
Jag har sett en del karp leka i detta område, en kanal som går in ganska långt och det är tjockt med Näckrosor och där kan det vara så att  karpyngeln har stannat och klarat sig, födan finns nog och stannar dem därinne tills de blir större och klara sig, ja så får vi nya fiskar i gölen.
Återutsättning.
Här en Fjällkarp som går tillbaka igen, de flesta har skadar efter leken och det är viktigt att vi titta över dem och reparerar eventuella skadar. Vi vill jo alla fånga fina vackra fiskar, så behandla dem med antiseptiska medel och våra fiskar mår bättre i framtiden.
Carpfood som läggs ut varje dag på flera platser.
Jag mäska 4 platser lite var och varannan dag och det är detta som läggs ut, ska börja minska ner på detta och helt övergå till Tiger nuts i jakten på den stora Gräskarpen i Linnéasjön. Man hoppas på succé, men vem vet den kanske håller sig borta eller att man misslyckas med något.... Vi får se!
Nya Tigers på gång!
Jag blötlägger nya beten lite då och då och här är det en ny laddning med Tigers som kokar och det sker i väntan på mina spö som ligger i Oskarshamn, jag hoppas verkligen att de kommer hit i morgon och under nästa inlägg tittar vi lite närmre på vad paketet från www.metebolaget.se innehåller. Skitfiske på er!