söndag 30 juli 2017

Life a´int easy!

Det var ett tag sedan sist och det har sina förklaringar, dels semester, dels jaga en ny lägenhet, annat jobb, vigselförrättare, bestämma ringar och datum för vigsel, lite fiske före och efter denna resa som jag göra om med lite andra förutsättningar.

Ny lägenhet är fixat, nytt jobb också, ringarna finns hemma, men att hitta en borgerlig vigselsförättare i Nybro i dessa tider, det verkar fanimig totalt omöjligt och man undrar jo vad som pågår ibland. nåväl nu till denna resa som jag gjorde med Jens Hermansson.
Mycket grejer för en fisklös helg!
Vi hade pratat om detta länge, men det har alltid kommit något emellan och nu var det dags och vi bestämde oss att åka och så blev det och det blev en massa saker som skulle lastas i båten här och fraktas ner till sjön och allt gick över förväntan.
Sista justeringen.
Urlastningen av bilen och båten och sen lasta båten igen och ta sig till andra änden av sjön gick också väldigt bra, så långt var vi duktiga och snart var det hela på sin plats i vårt blöta och sumpiga swim.
Ready to rumble!
2 spö med sirapstigers och 2 spö med fishmeals var mitt val och Jösse körde på samma sätt. Jag fiskade rakt in i grönskan med mer eller mera alla spö och Jösse valde att fiska 2 spö i grönsakerna på sin kant och att ha två riggar, som han lade ut från båten.
Känns bra detta!
Allt kändes bra och effektiv och efter en kall öl, som var behövlig, så ordnade vi det sista inför nattens fiske. Nu var det inte så enkelt som det låter, platsen var hål, stenar, sump med tillhörande dofter och en del djur i luften, som han däruppe skapade i vredesmod, men det blev ganska bra ändå till slut.
Home sweet home!
Min Aqua brolly fick sin premiär och den gillar jag skarpt, man hade lovat regn, men ända dropparna vi fick, kom på bilen när vi körde ner och det var tacksamt, mera vatten hade vi definitivt inte behövd på vårt swim. Kan säga att jag glömde stövlar och fick låna ett par gympadojor och det var på gränsen till skyttegravsfötter för min del!
Flying Spomb!
Vi mäskade på bra med tigers och boilies, jag hade 3 pouches med tigers runt mina riggar med tigers och ca 3 kilo boilies spreds ut över mina boilieriggar.

Jens lade en halv hink över en av sina riggar som roddes ut och det andra mäaskade lite mera sparsamt och i grönskan lade han tiger och boilies och körde med lite större bags som pressade rigg och allt genom grönsakerna. Det kändes riktigt bra inför första natten och morgonen!
Tigers i sirap!
Kvällen kom och jag fick en massa liners på två av mina linor, dem med tiger nuts och jag var övertygad om att snart skulle första karpen göra bort sig. Så blev det inte vid 2-tiden på natten blev det tyst överallt och den gamla dansken somnade sött på sängen.

Men 03.20 kom vrålet från mitt högre Delkim, jag tar spöt och känner en stor fisk som piskar i ytan och tar lina fast jag låser spolen med handen och 20 sekunder senare slakar min lina och karpen är borta med hela riggen .... precis vad jag hade väntat på under 16 timmars väntan och jag är och var mest knäckt över att fisken går med hela tacklet och en meter leadcore ...  INTE BRA!
Jösses mixture!
Efter detta skit, händer inget mera under morgon och dagen, vi håller god min och modet uppe och sakta släpper det inträffade lite, men aldrig helt! Vi håller mäsken i gång och hoppas att det ska bli flera runs på våra utplacerade 8 riggar.
Tying a few new rigs.
Jösse sätter igång med lite tillverkning av nya riggar och enligt ryktet, så ska gula fakecorns vara ett bra alternativ för att tigga till sig ett napp och för att kolla läget knyter han lite riggar med olika färgade fakecorns.

Själv har jag gula fakecorns på mina boilies och kör med Enterprise Tackles fake tiger nuts, som balanserar mina tigerriggar och det har jo redan fungerat, dock utan att landa fisken.
New rigs in Tiger soak.
Boilies, Tigers och Dumbells, allt hamnade i den söta soppan bland våra tigers, allt för att locka en karp till ett misstag och vi hade lite olika saker i våra PVA-bags för att hitta något med lite extra dragningskraft.
Looks good... eh the rigs!
Här Jösse med 4 nya Blow back ring riggs och olika fakecorns och en liten blandning av boilies och tiger nuts. Efter detta tog jag båten, en påse doggy och begav mig ut på sjön och längs ena kanten för att eventuellt kunna få upp en karp på ytan.

Det gick inte, men jag såg fisk, otroligt stor fisk och tyvärr gillade dem inte min eller båtens närvaro, men jag hade sett vad som fanns i grönsakerna och det gav mig en känsla att vi nog skulle lyckas under vårt fiske.
Besvikelsen var ett faktum.
Väl tillbaka i swimmet, om än lottlös, så ville Jösse prova på en plats ute i sjön vid lite stenar och han tog med sig tre riggade spö, matta, håv och lite godsaker i en hink.

Han fiskade ungefär en timme och jag låg och slöade på sängen och hade lite koll på honom genom kikaren och plötsligt hörde jag hans röst och tittade. Spöet hade en fin båge under 15 sekunder och sen såg jag han lina stå rakt ut i vinden från spötoppen och besvikelsen var ett faktum.

Ännu en fisk som går med ett tackel och än en gång slets linan sönder mot stenarna i sjön och vi undrade hur i hela världen vi skulle kunna bemästra detta?
Frukosten varje morgon.
Vi hade skitroligt som vanligt, åt och drack gott och hade det trevligt, men detta med stenarna och lost fish, satte sina spår och vi kontaktade en polaren som har haft bra resultat i sjön, bland annat 3 landade när vi ankom till sjön och han satt på den plats vi egentligen ville ha varit på. dessa tips gav oss inget att spinna vidare på och vi antog att vi bara hade haft en otrolig otur än så länge.
- Jobba på Dansken!
Kvällen och natten var tyst som graven och jag fattade ingenting av detta, ett run på mitt högre spö, gott om fisk i omedelbar närhet av mina riggar och helt dött på den delen av grönskan som Jösse fiskade på och inget ute på dem riggarna som låg ute i sjön, Märkligt! Och med dessa tankar och konstaterande, somnade jag gott vid 23-tiden.

05.50 väcks vi båda av att mitt högre Delkim sjunger och jag är snabbt på spöt och känner igen att det är en stor fisk och den tar 5 - 8 meter lina och så händer det igen! Min lina går av bland stenar och jag ville bara dö.... jo det är sant nästan, jag ville definitivt inte fiska mera och bara tanken på att här sitter vi och sätter karpen i fara med riggarna.... nej det blev bara för mycket och jag ville hem eller bort därifrån, det är inte sjyst mot fisken!
- Och sen det sista, så drar vi!
Vi fortsatte dock fram till middag och började sen sakta att packa ner våra grejer och jag försökte att slänga bort besvikelsen, men den sitter fortfarande kvar. Alla fiskar vi hade på såg vi och dem var stora, rent av PB för oss båda och det kändes jävligt surt att missa dem, men framförallt att inte kunna landa dem och återutsätta dem oskadda. En annan sak som förbryllar mig är att det bara är mitt högre spö som ger napp, inget på dem andra 7 spöna, känns lite konstigt med tanke på att vi såg fisk i rörelse lite här och där bland våra riggar.
Captain Herman styr kosan mot bilen.
Väl hemma har det kommit fram att man använder Berkleys Fluorocarbon dem närmsta 15 meterna till riggen, det ska hålla, en annan sa 0,60 mm nylon och det hade gett 15 landade karpar under första dygnet eller hur!? Jag vet inte riktigt, skulle braiden eller nylonlinan, som man har som huvudlina gå av mot en sten, så paddlar karpen vidare ut i livet med 15 meter 0,60 mm, då är är risken stor att denna fisk trasslar in sig och går en sakta död till mötes!

Sen ska man ha båt! Det hade vi, men man hinner inte ta spöt, komma i båten och komma ut på 15 -20 sekunder, men vi ska slå ihop våra huvuden och ha var sin båt nästa gång och se om vi kan lyckas, men går det inte lägger jag ner detta projekt. Jag vill inte ha döda karpar på mitt samvete, aldrig!
Vi ska fundera och återkommer om vi provar igen och jag ska framöver beskriva mitt fiske före och efter denna disastertripp, det har blivit en del fisk före och efter denna resa, så du får titta in här lite ibland. Skitfiske och fortsatt trevlig semester!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.