fredag 14 juli 2017

Urban fishing ... Svarte göl.

Såg att jag hade fått lite frågor kring Svarte göl och man bad om svar och det ska vi självklart lösa. Jag ska börja med att säga att jag på inget vis vill skrämma bort någon eller hålla någon borta från denna lilla damm, som ligger mitt i Nybro centrum och jag hoppas verkligen inte att denna lilla historia får dig att backa, utan läs, kom  och prova själv, det är ganska annorlunda mot vad du kanske är van vid och det kan vara en bra lärdom.

Jag har fiskat i denna damm sedan 1982 och till en början var det ett vatten med stor sutare och framför allt mört. Största sutare är för min räkning en fisk på 3380 gram, en stor sutare på 80 - talet, min största mört är på 1056 gram och jag har en braxen på 5310 gram den tog 1995 tror jag. Lite längre fram satte Nybro kommun ut 25 gräskarpar som skulle hålla nere grönskan och det gick bra till en början och sen sattes det ut karp av en massa olika personer.

Jag hann med en gräskarp på 5850 gram innan en katastrofal översvämmning såg till att alla gräskarpar följde med ner till Linnéasjön, många av dessa fiskar hittades döda i Bolanders bäck och vad vi vet, så har 8 gräskarpar nått Linnéasjön i bra skick och dessa lever fortfarande och växer när detta skrivs.
Urban Fishing? Jepp mitt i stadens centrum.
Med gräskarpen borta från gölen, fortsatte grönskan att öka och man beslöt sig för att gräva i gölen och det slog ut det fina beståndet av stor mört och på sikt kom en explosion av braxen och sutarna gick ner i antal. Karparna hade det fint ute i dem täta näckrosorna och där hittar du dem den dag i dag.
Fint belägen  mitt i city och vackert.
1993 sattes det ut 11 större karpar mellan 4,5 - 6,3 kilo i gölen och dem finns kvar och visst är dem ute i det värsta av växtlighet och det vill inte gärna lämna denna gröna värld. Mig veterligen har ingen av dessa stora landats, de har varit på och linor har gått av, man har inte kunnat hålla dem och de går fast ibland bladen.
Man hittar sina vyer.
Det finns ett bra bestånd av rovfisk, Abborre har fångats på spinn upp till 1,7 kilo och gädda upp till 12,3 kilo på mete och många fina gäddor mellan 5 - 9 kilo också, det var här "Nanna" levde, som jag beskrev i min gäddbok.
Vågar du? Du måste, det är här dem finns!
Det är under denna tjocka gröna massa dem stora går och det är här dem lever sitt liv, dem lämnar inte deras gröna värld, men jag går i tron att dem gör det ibland och det bör ge mig en chans till en av dem, men än så länge har det inte hänt.

Jag ska satsa hårt på våren innan grönskan kommer och på hösten/vintern, var grönskan har ruttnat och lagt sig på bottnen, då har man nog störst chans och då gäller det nog att mäska regelbundet och fiska hårt.
Söta som små, men ...... som vuxna.
Mitt i centrum har sina sidor, det ska ni veta, folk i rörelse hela tiden, hundar, folk som solar, folk som skräpar ner, folk som matar fågellivet, A-lagarna på kullen o s v och nu kommer vi till helgerna, liv, fylla, bilar, mopedkörning, festande och dem nyanlände som spelar sin musik (låter mera i mina öron som någon som sitter fast) och som ni vet, så räcker det med två som samtalar i ena änden av gölen och alla hör detta!

Och så har vi fågellivet! Minst 30 - 40 skrattmåsar, 200 - 250 gräsänder, Kajor, Kråkor, Duvor, allt detta på knappt 2 hektar och där fiskar jag karp med flytande doggy! Tror ni detta är lätt? No way my man! Det finns inget mera frustrerande än att lokalisera en karp och så provar man, men med endast krokbetet och det tar den inte, man lägger då ut 3-5 små doggy och direkt börjar småfisken att nafsa i dessa och det ser dem flygande vita råttorna och kommer och dyker och det ser gräsänderna i sin tur och din karp är borta och platsen totalt förstörd.
Airborne White Rats!
Det räcker med att man sätter sig någonstans runt gölen, direkt kommer den tiggande skaran i hopp om att du ska ge dem föda! Det går inte att mätta denna mängd av fåglar, jag har suttit där och väntat och det har kommit ner äldre med gammalt bröd mm, 3-4 stora kassar och detta äts upp på 5-6 minuter och sen har du dem hos dig. Alltså frustrerande, det ordet räcker inte och man drivs sakta men säkert till vansinne och få ge sig till slut.
Grönt så långt ögat räcker.
Man kan dock få sin chans, men det sker inte ofta och då gäller det att ta den, inte som jag gjorde häromdagen, var jag hade chansen och bommade samma karp två gånger! That´s a big No-No here!

Men fiske med flötmete eller annat var ditt bete är under vattenytan, då kan du fiska i fred, men det finns dem dagarna var en del av änderna dyker och tar dina beten också, så se upp vart du mäskar.
Överhäng, bra platser för karpen.
Mitt eget fiske sker vart jag vet att en del av karparna rör sig under sina förflyttningar mellan olika delar av dammen och det har gett ett par fina fiskar redan och jag ska hålla igång mitt mäskande och lägga in lite ströpass då och då.

Jag ska även testa att fiska rakt in i den värsta delen med stora PVA-bags var tackel och rigg, samt beten hamnar tillsammans i grönskan och man får försöka att få ner sina linor så gott det går och hoppas man får ut fisken.

Det bör gå med en tunn stark braid och en super stark krok med lite hyfsad storlek, man får vara lite tuff där och inte ge upp, lite senare när växterna blir lite möra, kan man fiska betydligt lättare och det blir även lättare att landa fisken.
Fiska var det kokar, det gör jag.
Lokalisering är som i alla andra vatten A och O och fiska på synlig fisk eller synliga tecken på fisk. Man hittar ofta karp nära land på vissa ställen och det sker oftast tidig morgon eller sen kväll och den mjuka bottnen gör att det bubblar mycket, så det kan du inte missa.
Tufft vatten, men jag kan inte släppa det!
Nåväl, Guldsutaren alla jagade  är borta, den stora mörten likaså, men den är på väg tillbaka, det finns nya fjällkarpar, dem karparna som låter sig fångas och dem stora gamla som håller sig inne i spenaten och dem ska jag på någon vis komma i kontakt med, jag kan inte släppa detta vatten och jag gör än så länge sporadiska försök och fisk blir det.

Jag glömmer aldrig karpen, som totalt vek ner Mangotssons spö och tog lina och gick runt 15 kvadratmeter näckrosor, ej heller Staffan Bergs karp, som bara stod stilla helt orubblig och sen släppte och inte heller min egen som inte gick att vända, när den kitade i sidled rakt in och genom en kolvassrugge. Minnen som har etsad sig fast och driver mig fortfarande i hopp att en vacker dag, morgon, kväll eller natt, sitta där med en av dem stora, en fisk som kan väga vad som helst, än så länge är väl rekordet lite under 10 kilo, men frågan är hur länge det står sig?

Bortskrämd eller inte? Vill du prova så är du mer än välkommen och vill du ha lite mer hjälp från min sida, så är det bara att höra av sig! En sista sak bara, se upp med vad du har framför dig ena dagen är det rent och nästa det kanske ligger en cykel eller en vagn från ICA.... du fiskar jo mitt i centrum, lite Urban fishing, var allt kan och vill hända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.