söndag 6 augusti 2017

Är Spodden död?

Spomb eller Spodd, det är frågan? För min egen del är nog spodden ett minne blott och mest på grund av att det är enklare att både kasta och veva in en Spomb, samt att precisionen i kasten är lite bättre.

Många har lite svårt att kasta långt med dessa mäskbehållare och jag ser problemet hos de flesta och det är huvudlinan, som oftast är för tjock! Jag använder 0,20 mm nylon som huvudlina och har en stark tunn braid som chockleader i en längd av ca 12 meter.

Skarvknuten jag använder är en Mahin-knot, som ni hittar på annan plats på bloggen. Jag har sett flera tappa hakan och stöna: - 0,20 ! - Det är för tunt, det håller inte! Jodå, det håller, det är min leader som tar all tryck och kraft i kastet och sen kommer den tunna huvudlinan att ge dig långa kast, mend en välfylld spole och ända påfrestningen den tunna nylonlinan ska klara är belastningen av en tom plastkropp.
Rätt spö, rulle, lina och behållare, så kommer du långt.
Här Jens utrustning, ett 12 fots Free Spiritspö, Shimano big pit med braid och den revolutionerande Spomben. Bra, men lite fel lina i mitt tycke. Det räckte dock gott för att få ut det vi ville.
Jens fyller Spomben med små Doggy.
Vi mäskade spridd med små Doggy för att eventuellt vänja fisken vid dessa beten och vår förhoppning var att någon fisk skulle visa sig, men så blev det tyvärr inte denna gång.
Perfekt, inget i den lilla kammaren, som låser Spomben!
Det är viktigt att du inte har något i den främre delen av Spomben, var låsningen sitter, det finns risk för att du förstör låsmekanismen och om du kan stänga Spomben, så kommer den inte att öppna sig och det vill vi inte uppleva.
Kolla så linan inte ligger runt spötoppen.
Två viktiga saker innan kastet läggs! Se till att din lina inte är runt spötoppen eller runt toppöglan, känn efter genom att dra i linan. Strama din spole, så den inte kan rotera i kastets början, sker det med braid, får du skärsår, så se upp med dessa två saker innan du skickar iväg din Spomb mot horisonten.
Gunga lite lätt och  ...
Jag kastar precis som Jens visar här, lite gungningar fram och tillbaka och sen bygger man upp en kompression i spöet och kastet sker.
... sen är det avgång mot din tilltänkta mäskplats.
Hur långt man kan kasta en fulladdat Spomb, vet jag inte, men de går långt, längre än en Spodd och det finns säkert något rekord för detta också i vår vidunderliga värld. En bit över 125 meter klarar jag själv med lite 15 mm boilies, det skedde på en åker och det rekommenderas inte, mina boilies blev till fågelmat och Spomben hade gjord sitt!

Den Spomben var från Fox och är nog värsta skiten jag har ägt, öppnar sig ibland och tömmar dåligt och går inte så värst rakt i luften, så håll dig till originalet.
Betydligt enklare att veva in en Spomb än en Spodd.
Spomben fladdra uppe på ytan under invevning, medans en Spomb först måste dras upp på ytan och sedan får man veva som bara den för att den ska surfa på ytan ... Betydligt enklare med en Spomb och du slipper allt spill under kasten, vilket är en stor fördel!
Ny påfyllning och proceduren fortsätter.
Det var det hela för denna gång, jag hoppas ni är ute och att ni lyckas med era mål och planer, här är det flytt och giftemål på gång, så vi har lite att stå i och lite fiske hinner jag också med. Jag var en sväng efter karp igår och försökte under 4 timmar att lura en större fisk, men till slut tröttnade den på mig och gled ut och försvann. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.