torsdag 10 augusti 2017

Bilder från ett gammalt vårfiske.

Hittade lite bilder från ett gammalt vårfiske, var jag körde med justerbara ziggrigs på tre spö och började med, enligt mina notiser på följande djup:3,5 meter, 3 meter och 1,8 meter över bottnen på den lilla branten jag hade hittat och djupet var ca 4,2 meter.

Mina beten var som följer och nu gällde det bara att hitta rätt höjd för mina beten och tiden gick med diverse justeringar och diverse dofter i form av dipps och sprays och så småningom hittade karpen min slaskiga spoddmix, som hade bildad ett moln, som troligen gick från bottnen och upp till ytan.
Brun riggfoam.
Jag hade en del uppblötta små doggys och lite annat mindre torrmat i mäsket och denna lilla foambit i brun färg skulle då imitera en svävande doggy och det funkade väldigt bra och tre karpar landades på detta bete.
Brun och gul riggfoam ihoplimmade.
Mäsket bestod av krossade småsaker som just doggy, hampa, boiliemix, lite krydor, olja och doft och allt blandades med mjölk och sötvatten för att skapa ett moln. Jo en gammal påse med lite Cosmic Cloud, ett löjmäsk som har legat i mina gömmor sedan 80-talet hamnade också i mäsket.
Öronpropp klippt i små strimlor och ihoplimmade.
Efter en del justeringar började nappen komma på ca 9 fots djup och där hade jag alla tre beten ståendes och det skulle stanna vid 5 landade, ett missat napp och en tappat fisk ... Inget att klaga på tidigt i april!
En av tre på brun riggfoam.
Fiskarna hade lite av sina vinterfärger kvar och det är så härligt att skåda, tre av fiskarna föll för den bruna foambiten och det är ganska vanligt om det finns lite små doggy med i mäsket, så den imitationen är klockren!
Fin för framtiden.
Inga större fiskar, dem har bara varit i detta privata vatten under 2-3 säsonger och verkar trivas och frodas här. Det ska bli verkligen spännande att följa deras utveckling genom åren framåt.
Tänk på att ha tight lina till sänket under ziggfisket och ha så tung hangers du bara kan ha, nappen är oftast bara ett par bleep och din tunga hangers visar dig resten. Fisken har redan krokat sig och det är bara att ta spöet och sakta lyfta spöt och drilla.

Här en vilde som rullade sig i hela riggen och fick en skada i ryggfenan, behandla dessa skadar direkt med lite antiseptiska medel, så läker detta ihop och blir fint igen.

Torka rent skadan och applicera ditt medel och pressa in medlet i skadan med pekfingret och håll fisken 30 sekunder innan du återutsätter den.
Sista kom när allt var nerpackat.
Fisket dog ut och jag packade ihop nöjd med mitt resultat och sen kommer denna eftersläntare och man blev lite nöjdare med denna eftermiddag och kvälls fiske. Prova ziggfisket, det fungerar året runt, men jag anser nog att vår och vinter är bästa tiden för denna otroligt givande metod. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.