måndag 9 oktober 2017

Håller ångern uppe!

Det händer mycket i den lilla gölen, mina boilies läggs ut och likaså lite godsaker i kanterna på vissa ställen. Jag ser karp på lodet över mina boilies och flötmete i kanterna med bröd eller majs ger lite mindre fjällkarpar då och då.

Har bara fiskat i kanterna och inte störd fiskarna som går ute i spenaten, det kommer senare i min lilla plan. Jag fick även en fjällkarp på ytan och det kanske var årets sista på Doggy, vem vet, kanske får vi en varmare dag längre fram?
Vädret har varit lite si så där.
Inte så värst roligt att ge sig ut i hällregn, men vad gör man inte för att uppnå resultat? Man måste mäska regelbundet, så dem vänjer sig och lär sig att det finns annat än befolkningens bröd och naturlig föda som är just det, föda, mina boilies!
11 kilos påsar ligger klara för avgång ut i gölen!
Jag har fått ordning på alla mina beten och sorterad upp vad som ska ut i gölen och numera har jag minskat området till ett mindre och jag har minskat mäsken till 1 kilo om dagen.

Min plan är att hålla på och börja mitt fiske i början av novembermånad, då bör näckrosorna ha mattas ner och minskat betydligt.
Man måste mäska oavsett väder.
Fisket kommer att ske med endast boilies som mäsk, väldigt lite under fiskets gång, bara ett fåtal spridda och en större solid bag med crumb, bits and pieces, halva och några hela boilies, eventuellt lite dipp och såklart mina krokbeten. Ska passa på att tacka Jens Hermansson för paketet med Solid bags dem kommer att passa bra för detta fiske. Thanx my man!
En super kombination för kalla vatten.
Detta kan vara vad jag ska använda, men det finns andra godsaker i Mistrals sortiment av beten och det lutar lite mot Sweet Biscuit, som är en förbättring av I 40 boilien ... har svårt att förstå hur den boilien kan göras bättre, så det återstår att se och uppleva.
Kantfiske med flöte och majs gav mig denna.
Lite majs och pellets i kanten och en bön om att gölens braxen inte har hittat dessa beten. Det har lyckats 3 gånger den sista tiden och jag får fina vackra fjällkarpar, som jag inte vet vart dem kommer ifrån?
Årets sista på Doggy?
Denna visade sig på styva linan en eftermiddag, men den gick lite för långt in i näckrosorna och jag kunde gömma min braid över bladen och .... termen: Vad dem inte ser, har dem inte ont av, stämde än en gång och den gjorde bort sig.
Inkråm från Grekiskt lantbröd funkade bra.
För mycket braxen på platsen händer ofta, det kan räcka med en och platsen är rensad från eventuell karp. Vid detta tillfälle kokade det över majsen och jag hade en massa linebites, flötet stod aldrig stilla och fisken hittade nog inte rätt korn.

Så försiktigt lade jag ner en stor bit inkråm, som var klämd runt krokskaftet och detta synliga bete missade karpen inte, lyftet i flötet kom, jag krokade och känner av tummen fortfarande ... älskar Centre pins!
Mikael med fin dansk Fjällkarp!
Mikael i det Danske ånger på med fina fiskar och ska starta i en stor sjö nästa år med partikelbeten och ville ha tips och råd. Så vi får nog se vad som sker i detta nya vatten och det dyker nog upp en och annan höst/vinterfisk från hans sida. Tak for billedet Mikael og vilken spade den har!
Ett kort hair och två av dessa, testa dem!
Jag diggar Enterprise Tackle´s grejer, dessa lite mjuka fakecorns ligger i en flavour som verkligen dofter majs och dem flesta karpfiskar älskar dessa guldkorn. Dessa sticker dock ut bland den vanliga majs vi har på burk mm och nappen kommer ganska snabbt, så dem är väl värda att prova. www.metebolaget.se Skitfiske till nästa gång !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.