tisdag 3 oktober 2017

I skuggan av scoutstugan ....

Jo, den lilla dammen vid Scoutstugan har förbindelse med en mindre damm, var jag för några år sedan fick karp som hade satts ut för att växa till sig och jag visste nog lite på förhand att det skulle finns en och annan karp i denna damm.

Har varit där och lagt ut doggy och majs vid flera tillfällen och endast sett en fisk, en fjällkarp som stod och solade sig på samma plats under tre tillfällen.

Det är ca 50 cm djupt under Naten och det räcker, man ser dem!
Mina misstankar om att yngel hade gått genom röret från den andra dammen, blev för svåra att bära på och jag var tvungen att testa lite och se vad som fanns och jag mäskade med burkmajs först och på en del ställen lade jag ut skållad vete och fodermajs och väldigt lite boilies. 
Sanslöst tuff miljö, men det går med flöte och lite hårda tag.
Det är svårt att fiska där på grund av den ofantliga mängden av Nate, djupet ligger på ca 50 cm i dammen, men jag hittade ett ställe med lite öppet vatten och även ett djup ner till ca dryga metern och denna plats fick boilies, vete och majs.
Efter två timmars väntan släppte det!
2 dagars mäskning och sen var jag på plats och det skulle dröja närmre två timmar innan det small till i boiliespöt och under drillningen skrämdes en annan fisk.

Jag fick upp min lilla spegel och lossnade kroken och i samma sekund hör jag knarren på min Centre pin rulle och krokar nästa karp, en mindre fjällkarp.
Great fun, try it!
Jag älskar dessa rullar, det är direktkontakt! 1 varv på rullen är 1 varv lina, ingen utväxling och tummen är din broms! Linkontrollen är perfekt och du känner verkligen varje rörelse fisken gör och det är svårt att beskriva, det ska provas!
Vetekorn och fodermajs.
Denna blandning och en handfull med 15 mm boilies och sen en liten bags med boiliecrumb, var allt som behövdes för att spräcka nollan. Att sen nästa tar majskornen under flötet i nästan samma sekund, det gör bara det hela lite roligare.
Hittade faktisk lite djup här.
1-1,2 meter hittade jag här mellan Naten och här kom nappet på flötet, Spegelkarpen hittade min boilie i kanten av ön ....
Inte mycket öppet vatten, men det räckte.
... och det var lite problem att landa dessa fiskar i den sega vegetationen, men det gick. Till höger i bild ligger röret som går från den andra dammen och jag tror att det är den vägen fiskarna har kommit hit.
Dem bli inte finare än så här!
Jag var på plats dagen efter och det skulle bli ytterligare två karpar, båda fjällkarpar. Jag hade genom ryktesvägen hört att det hade släppts en 8 kilos karp i denna damm och provade efter en stund med 20 mm boilie, mest för att se om det kunde hålla dem mindre borta. Som synes gick det inte så värst bra ...
Snögubben funkade!
... ej heller fiske med en snowman bestående av 2 stycken 15 mm boilies. Högst troligen finns det nog inte så mycket föda för dem eller gör det det? Jag hittade gott om Bloodworms i Natens rötter, så de klarar sig nog och förhoppningsvis kan dem växa till sig lite.
Bland grönsaker och kläder!
Här synen och bilden av den första karpen i dammen, jag försökte med allt jag hade med mig, men den backade undan. andra dagen stod den på samma plats och samma procedur och likadant tredje dagen, den bara stod där bredvid den vita skjortan och solade sig.

Dags att mäska igen i Svarte göl, jag såg en större firre igår kväll i ytan och två som gick över mina boilies, lite svårt med alla näckrosor, men dem är där.

Så nu ska jag börja dra ihop platsen lite och koncentrera mina boilies till en mindre spot och även övergå till lite bättre boilies, som jag vet karparna älskar året runt, men främst under den kalla årstiden. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.