söndag 26 november 2017

Problem med Braxen, men det ...

Fixa väggar, måla och tapetsera, hålla koll på vädret och gölen, mata fisk och eventuellt fiska lite rovfisk under tiden drar sig undan, så har det varit den senaste tiden och sen har det fryst på igen, lite annat har kommit emellan o s v, livet är så härligt ibland!

Det har varit lite så där med isen, den har legat och försvunnit och sen har en ny kall natt förstörd det för mig och på ett tidspunkt fick dem inga boilies på 5 dagar och det gillar jag inte. men så kom äntligen lite mildväder med vind och småregn och gölen skulle öppna sig för mig och jag passade på att lägga ut omkring 100 boilies lite spridd på samma område, som jag hela tiden har hållit igång.
Isfritt i gölen för femte eller sjätte gången.
Här gölen sett från Sveavägen och i detta swim var mitt fiske planerat och då det var isfritt, så gav jag dem lite mera än vad som kanske är brukligt vid denna årstid. Det på grund av att jag skulle fiska med 4 spö och täckas hela platsen och ändå kunna ha lite space mellan linorna och riggarna.
Tiggare.
Man hinner inte av cykeln förrän stora delar av fågellivet är framme och snart så är man omgärdat av 150 -200 Gräsänder, som vill ha vad du har med dig.

Dem fick inga boilies kan jag säga, never i my life! Nöjd med min mäskning åkte jag hem och då visar det sig att det skulle bli uppklarning under kvällen och nattfrost igen och jag höll på att få en hjärnblödning och var ner tidigt nästa morgon och jojomän isen låg där så fin, 3-4  mm tjock och jag fick snällt stanna hemma.

Under kvällen kom regnet och dagen efter skulle det komma regn senare under dagen och då passade jag på att fiska. Jag var på andra sidan och kollade isen, den fanns där i kanten och en bit ut och jag skulle kunna fiska från andra sidan av gölen och en sten föll från hjärtat.
Lite av mina referenspunkter.
Med linor i spolarnas lineclip, var det enkelt att hitta sina referenspunkter, t ex lampor dem upplysta Björkarna mm, men ett av mina kast gick lite fel och jag var på väg att stanna det och kasta om, men  jag kände efter med spöt och det var lite djupare och bottnen var hård.

Det fick ligga tills det blir ljust och sen får vi ser vad som händer här under tiden. Svårt det där när man egentligen vill ha riggen på rätt plats! Jag fick dra ut en del lina för att lossna linan från klippet, men bedömde avståndet och lade det på minnet.
Lite av nattens is ligger kvar.
Kanske svårt att se, men lite av nattens is ligger kvar, men lite fukt i luften och den kommande sydvästvinden , skulle nog göra sitt till att isen försvann under dagen och så blev det och med tiden blev man lite lugnare.

Jag kände i ett av mina kast att allt gick genom tunn is när riggen landade, men märkte också att det inte fanns någon is när jag sänkte mina linor och det kändes skönt kan jag tillägga.
Snowmankvatetten, det var så jag började fisket.
Jag började som vanligt med identiska riggar och det blev Snowmans med Sweet Biscuit och Coconut Ice boilies allt i 15 mm, allt kollades i Nashhinken och lite filande här och där och sen sjönk dem sakta vid hjälp av krokarnas tyngd.
Hatar dem faktisk.
Jag hann inte ens sätta mig på parksoffan, innan jag fick dem karakteristiska bleeps från soffan och strax därefter vevade jag in dagens första Braxen och jag kunde ha spytt på den. Jag har Braxen när man fiskar karp, det är inte roligt med dessa störande fiskar, som dels kan ställa till oreda på riggarna och sen allt slem på riggarna, nä fy fan de kan gott hålla sig borta.
Väldigt störande!
Bara att reda ut alla saker och leta fram lappen för spö nummer två och sen få rätt avstånd igen på spöt (använder två sticks med 12 fots avstånd för att få det rätt) och snart låg en ny rigg på rätt avstånd och då börja det på tredje spöt med ett drop-back och jag vevar ifatt och krokar och besvikelsen står målat i min panna. Ännu en slempropp har hittat min rigg och samma procedur upprepas!
Det skulle ta en vändning i fisket.
Efter detta blir det lugnt, gryningen går över i morgon och förmiddag och Braxnarna håller sig borta, jag ser en större ring rakt över två av mina riggar och kunde inte bedöma vad det var. Det kan ha varit en jagande gädda som svepte rakt genom platsen eller en karp som rullade på ytan, jag drömde om det sista.
Svarte göl, Nybro.

Det kom ner en kille. som hade bott och jobbat som kock i Danmark och numera bosatt i Orrefors, han ville hälsa på och tackade mig för mina bloggar och vi pratade i flera timmar om allt fishy och hade en trevlig stund.

Under tiden han var där fick jag igen lite bleeps och han undrade vad det var, jag visste exakt vad det var och snart kunde jag visa honom vad det var och han ville ta en bild, vilket han fick och jag lärde honom lite, fast det var en oönskad art.

Helt fel fisk, det förstod han och han förstod också hur viktigt det är att finns det Braxen, så är Karpen aldrig långt borta och sen det där med krokfästet, att din rigg verkligen fungerar, så lite lärdom fick han med på vägen och jag kan garantera att min Kurv Shank kunde omöjligt ha suttit bättre i en fisk och det kändes åtminstone bra att veta.

Vi pratar vidare och det händer inget mera, annat än att regnet ökade och killen skulle åka hem och vi sa hej då och jag tog fram den sista värmande koppen i termosen och satte mig. Gunnel tittade ner och undrade hur det gick och sen gick hon och handlade och jag sa att max en timme till, så kommer jag.
Jo, nog hade den ätit boilies!
Jag drack ur kaffet och rökte en cigg och sen kom dem där förbannade bleeps igen och jag sket fullständigt i detta, satt bara och tände en ny cigg i regnet och bleepen slutade under kanske tre minuter och jag tänkte att jag hade sluppit denna Brax, men inte, nya bleeps kom och sen ett run utan dess like! Mitt back-leads hängde i luften på grund av den lite tight ställda bromsen.

Fisken kändes bra och den gick i sidled och tog med sig en massa döda näckrosor på sin väg, på ett tidspunkt gick den fast i något och jag trodde det var kört. Men den lossnade under stabil press och några minuter senare såg jag den under ytan, ett svagt brunt sken i det tilltagande regnet.

Lite strul med håven som hade fastnad i en gren, men allt ordnade sig och jag blev den lyckliga. En fet och fin Fjällkarp i vackra färger, låg i  min håv. Ett bra bevis på mycket: Min satsning, mitt tålamod, min envishet, alla turer ner till gölen, mäskningen, kostnader, isen, vädret som inte stämde, jag gav inte upp och sen beviset att dem har ätit av mina beten ... jag blev så jävla glad för denna fisk, det går inte att beskriva den känslan, inte i skrivande stund.
Byte till denna rigg gav resultat.
Efter fyra Braxnar denna dag bytte jag ut en av mina Snowmans till denna rigg. Betet ligger över kroken på bottnen och den gula Korda Plastbarrel resar upp mitt bete och fungerar som en sightbob, det fällde denna karp.

Riggen består av Mustad nya svetsade D-rigg Kurv Shanks i size 4, ett stort hagel ser till att krokspetsen håller sig rätt och i fiskens mun och längden på riggen är sammanlagt 18 cm.
Riggen i närbild.
Här en närbild på riggen, riggmaterialet är från Solar och strippat endast mellan haglet och kroken för mera rörelsefrihet och en liten bit shrink tube öppnar upp gapet på kroken och ser till att allt vänder sig blixtsnabbt när fisken rätter upp sig eller försöker spotta/skaka ut krok och bete.

Jag använder mig av Kordas Square pear leads i 99 grams vikter och fiskar två med lead-clips och två med leadcore- leadern på utsidan av blyet. Karpen togs med denna rigg och blyet i leadclip och det ska jag ändra på, jag ska ha bort blyet direkt fisken har spottat eller skakat fast kroken. Det kunde ha kostat mig denna vackra skapelse.

Så ser det ut och jag fortsätter med tapeter, målning, har en köksvägg kvar, mäska, fiska och så får vi se hur långt jag hinner detta året. Har lite bilder från det gångna året att ge ut, lite från ett fantastiskt Sutarfiske och lite Mörtfiske ska det också bli längre fram om jag inte kan utöva min fina hobby. Skitfiske på er alla!