söndag 3 december 2017

Novemberkarpar.

Det har varit lite mycket den senaste tiden med renovering av väggar, målning och tapeter, men den biten är nu klar och nästa projekt var fiskerummet, som också snart är helt färdigt och det känns väldigt skönt att få ordning på allt.

Lite fiske har det blivit i den mån det har gått, isen har lagt sig och försvunnit igen och jag har kunnat mäska och så har isen kommit igen och jag har fått vänta o s v, men lite karp har det blivit mellan allt detta och fisket har varit trögt som sig bör, men det har också varit dem där stunderna var det under en kort stund lossnar. 

Så har det sett ut under nästan hela november och det verkar fortsätta i denna form. 11-12 mm is igår eftermiddag och i dag var den borta och nya frostnätter är på väg under kommande vecka.
Här hann jag inte få ut det tredje spöet!
Ja ibland går det snabbt, karp är väldigt lättskrämda, men denna fick nog riggen rakt i pannan och tog för sig. Ingen stor fisk,men jag gillar alla fångster och särskilt denna årstid och dem rådande förhållanden.
Gryningen kommer.
Gillar detta med gryningen, kaffet i hand och tankarna svirrar, hur ska denna dag bli? Ska jag lyckas med mera eller hade det varit bättre att gå igång med köksväggen? Hur eller hur, så gillar jag gryningen oavsett om jag sitter mitt i smeten eller ensam ute i en skogssjö.
Två med Snowmans och två med pop-ups.
En liten ändring har jag gjord. Jag började med Snowmans på alla spö och märkte att gräset är kvar på bottnen, vilket förvånade mig lite med tanke på alla beten som har lagts ut.

Jag hade en fantasi om att karparna under deras ätande skulle rensa upp bottnen lite, men gräset fanns kvar på två spots och jag valde att fiska med vita Coconut Ice pop-ups i 15 mm på två Jon Mack riggar och det har fungerat bra med två fina karpar, en spegel och en fin fjällis.
Ett bra bevis och en stor confidence booster.
Ett bättre bevis för att dina beten fungerar och att fisken verkligen äter dem i stora mängder, än denna bild, det får du nog leta länge efter.

Det är en stor confidence booster att veta detta, inga tvivel och man ser även lite genom sina hookholds att dem verkligen är sugna, dem korta perioderna under dagen var dem äter.
Spegel som gillade Coconut Ice.
Här en spegelkarp som hittade en av mina pop-ups, jag fiskar med dessa beten stående ca 8 cm över bottnen och det har fungerat bra.

Där jag lägger mina Snowman riggar är bottnen numera ren, den har varit lite mjukare och börjar bli hårdare, så karparna gör sitt jobb åt mig och även en och annan braxen gör väl sitt till?
På spetsen av vassen såg jag lite bubblor.
Man måste ha ögonen med sig under fisket och på den lilla spetsen av vassen såg jag lite bubblor komma upp och att dem flyttade sig och en rigg lades en meter utanför spetsen. PVA - solid bag med boiliecrumb och lite krill extrakt och ca 25 minuter senare stod jag och drillade, vad jag först trodde var en braxen, men närmre land blev det lite mera stridbarhet och  ...
Troligen kom bubblorna från denna lilla fjällkarp.
... denna lilla fjällkarp fick syna håvens insida. 2,5 - 3 kilo? ingen aning vad den vägde eller vart dessa kommer ifrån, jag såg, jag kastade och jag drillade and that´s all!
Sen kväll och en 7:a synade håven och mattan.
Eftermiddagen kom höll jag på att skriva nä eftermiddag vet jag inte, det har varit så nermulet att man behöver en pannlampa redan vid 15.00 - 15.30 helt sjukt!

Hur eller hur så klev denna fjällkarp på när jag höll på att packa ihop det mesta, allt som var kvar var spö, pod och håv och jag fick placera den i vattenkanten och få fram mattan och vågen innan jag kunde lägga den på land.

Det var allt för denna gång och jag återkommer med mera snart. Jo, jag har sett en fin gädda mellan 8 - kanske 10 kilo som ibland smyger längs med kanten och i kväll tacklade jag upp ett par gäddspön, så får vi se om den vill leka med mig? Skitfiske på er!

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.