måndag 13 november 2017

Tufft vissa dagar ...

Ja, så är det vissa dagar, mycket som pågår i och runt gölen, men jag ångar på så gott det går och i mån av öppet vatten. Jag har bara första snön att uppleva, allt annat har redan visat sig, hårda vindar, tuffa regn, dimma, sol och frostnätternas jävla hinna på platserna jag mäskar och fiskar på.
Ibland går det att fiska.
Jag tackar och bugar för detta och för dem fiskarna som jag har lyckat landa, en tappat fisk har jag också fått uppleva och överleva, fast det var svårt, den kändes verkligen bra.

Riggmaterialet skarvades av under dansen och jag hoppas att denna fisk klarar sig med endast chocken. Men men, man kan inte vinna över alla,fast det svider fortfarande lite i det gamla hjärtat, if I ever had one!
Back-leads i bruk.
Det har funnits många timmar var jag inte har haft ett sniff och ville inte börja kasta runt mitt lod till mitt SmartCast och min lilla lösning var att lägga ut mina riggar, sänka linorna helt och sen droppa ner ett Back-leads för att hålla allt nere mot bottnen.

Detta är också ett sätt att fiska efter liners, linebites och man får väldigt små rörelser i spötopparna och enstaka bleeps på känsligt ställda Delkims och det visar dig att det finns lite fisk på platsen, men och detta men är viktigt!
Viktfria Hangers på halv stång.
Du måste ha så lätta hangers som bara är möjligt, jag tog bort vikterna från mina Day-glows och det fungerade bra. Normalt sett brukar jag ha Dem minsta av Gardners Bug och det är viktigt att du har dem på halv stång, så du ser dem små rörelserna, knyckarna eller eventuellt att ditt bly flyttas från eller mot dig.

Tro för all del inte att alla napp från karp blir till runs, så är det inte, fisken rör sig väldigt sakta och är dem det minsta upplärda eller tränade inför våra riggar, oavsett vilken rigg, så kan dem hålla på länge och ibland bli av med bete och krok och utan lätta hangers och känsligt ställda larm, så har du ingen aning om vad som händer.
Regn, sol, is och dimma, man får allt!
11 fiskar landade så här långt. 2 under natten, 4 under sen eftermiddag, 2 i skymningen och 4 under tidig morgon, precis när det börja ljusna, så det är och har varit lite mörkefiske över det hela, men det kan snabbt ändra sig och jag hänger självklart på.
Den gamla 9:an som håller sig undan!
Lite sol fick denna gamla kändis att visa sig, den var så nära att jag nästan hörde den säga: - Hej du gamle man, letar du efter mig? Så var det nog inte, men det kändes lite så.

Kul att den finns kvar och jag tror nog att det bara är en tidsfråga innan den gör bort sig och den gamla mannen har letat färdigt ... eh efter denna fisk!
Fin i morgonsolen efter en kall natt.
Klar natt med flera minusgrader, kalla fingrar och sen kommer solen lite snett bakifrån och värmer upp en lite och då passade jag på att tömma slingen och ta en bild, något vatten över sig fick den inte, det hade fryst i vattenbehållaren! Hoppas Nash kan göra en med värmetermostat!

8,4 kilo vägde skönheten innan den gled ut under isen, som under denna natt hade lagt sig en meter ut och det var inte bara att håva fisken kan jag säga, nä man fick jobba lite med håvskaftet!
Kanske en 6 kilos?
Mulen morgon och det rasslade till efter bara 25 minuters fiske och denna gråa saken som jag bedömer runt 6 kilo hade hittat min ena Snowman.

I runnet fick den tag i min andra rigg och cirkusen var i gång! Det hela löste sig genom att kroken släppte från karpens mun i håven och efter en snabb bild tippades den tillbaka och jag lämnades kvar med ett trassel. Thanx a lot!
Fin fjällkarp som gav en fight.
En frostnatt, var spöna var vita av is, kom denna fjällis och den drog direkt åt vänster och jag bländades lite av en gatlampa, det löstes genom att tända pannlampan och det var lite koooolt att se det frostiga molnet från spolen, när den tog lina!

Väl uppe efter en fin strid nära land, blev det en bild och vågen kryp upp till 8 kilo, mm nja det fattades väl kanske några gram? Fisken var ganska bongstyrig av sig både i det blöta och på land, men man var nöjd med resultatet.
Minus 2 i luften.
Det skulle sakta bli kallare och jag hade koll på vädret och mäskade och fiskade därefter, lite boilies två gånger om dagen, om det överhuvudtaget gick att mäska och det funkade.

Ska dock tillägga att det var mulet den sena eftermiddagen när jag kom och natten skulle hålla sig mulet. Så blev det inte och redan 7 på kvällen var det stjärnklar himmel och jag anade nog vad som skulle komma längre fram på natten.

Min egen termometer visade mig 2-3 minus och då kom först ett par bleeps och sen skriket, ni alla känna till och efter en urusel fight, så gled denna lite bleka fisken i min håv.
Tufft läge.
Så har det sett ut den senaste tiden, is och öppet lite om varann och som sagt jag har fiskat  och lagt ut beten efter vädret för att hålla dem kvar på platserna och kommer att fortsätta så tills det verkligen tar slut.
Jag har mäskat lite och ofta med mindre portioner boilies av dem blandade färgerna och spagettisticks och sen har jag dragit vidare upp till Rismåla göl för lite Regnbågsfiske och den biten kan ni se på predatorbloggen, det har också fungerat bra.
Så har det varit till och från senaste tiden.
I dag ser det ut så här i gölen och där jag fiskar och jag tror att det är 5 eller 6 gången isen lägger sig över mina spots. Man vill jo inte se detta när man kommer, men jag har fått ut lite beten så nära mina spots som det bara går och jag hoppas på regn och vind.
Känns lite kört just nu, men lite regn så kanske?
Här på andra sidan har jag fiskat än så länge, min tanke var att slå ner röva på denna sida av gölen för att slippa isen och som synes, så funkade det inte så värst bra i dag och man får kolla läget i morgon och hoppas att natten blir mild, annars har jag  ...
Helt kört är det inte riktigt än, vill inte ge upp!
... bara den sista platsen kvar, nämligen den gamla vassen som ligger mitt  bild, jag har dock lagt boilies så nära mina vanliga platser att jag kan smyga ut 2 spön och förhoppningsvis få en chans eller två och landa en fisk till.

Skulle det lägga sig mera is, så får jag chansa på vassen och fiska så nära den som bara är möjligt. Växtlighet alstrar alltid värme och hyser alltid lite naturlig föda och så mina boilies som redan ligger serverade där. Så vi får se vad som händer framöver, vi hörs snart igen kring detta fiske. Skitfiske på era alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.