onsdag 3 januari 2018

Laying-on-metoden, del 2.

Med en tappat karp på hornhinnan och Nyårsaftonen avklarad, så kröp envisheten fram i mig. Tappa en karp .... Det måste finnas mera att hämta och på årets första dag bar det iväg ner till gölen och samma plats igen ...Så enkelt ska dem inte slippa undan och jag skulle definitivt inte ge upp så enkelt heller.

Väl på plats vid 8 på morgonen satte dem redan klara spöna ihop och lite gott mums lades ut på samma plats igen och mina flöten ställdes in och allt kollades och min väntan kunde börja. Det började med lite Mört i mindre storlek som jag sparade till mitt gäddfiske och så ett par Braxnar och till slut lyckades jag med årets första karp, en fin och vacker Fjällkarp på drygt 5 kilo!
Kallt vatten forsar in i gölen.
Innan vi går vidare tar vi en titt på bilden ovan. Kallt vatten strömmar hela tiden in i gölen från vattnen uppströms och det är kallt och det gillar inte karparna och all annan fisk i gölen blir otroligt tröga.

Vattnet strömmar genom hela gölen och ut i Bolanders bäck och bildar två strömmar i gölen, vilket gör att fisken inte har mycket lä för strömmen och detta tillsammans försvårar fisket väsentligt.
Mina beten: Pellets, bröd och vanlig burkmajs.
Mina beten för dagen var majs, bröd och lite blandade pellets som extra lockmedel, ja lite sprayflavours och Liquid Krill fanns också, med det gav absolut inga napp från något.
Blandade pellets.
Lite pellets lades ut, ca två gånger mängden som på bilden och majsen lades ut lite då och då typ loosefeeding och det borde räcka och det gjorde det, lite småfisk vaknade till som beskrivit i inledningen.
Bröd eller majs? Det var frågan.
Två identiska set-ups och likaså var det med tacklen, bara två saker som skilde sig och det var mina beten som var bröd och majs och sen lite skillnad på avståndet mellan bete och själva haglet.

Varför kan man undra? Jo jag har sett hur karp tar dessa två nämnda beten tusentals gånger, majs tas upp flera gånger och sen tas det in rejält och jag vill ha ca 10 cm frigång mellan majskornen och haglet. jag har det hela något kortare vid fiske med bröd, kanske runt 5-7 cm.

Bröd i alla dess former sugs bara in och sen är det klart, karpen testa inte bröd, det bara tas. Samtidigt ska man tänka på att det ligger flera lösa majskorn på bottnen, men bara en brödbit och det påverkar också. Mina 4 majskorn och krok väger mera än ett majskorn och det gör att karpen oftast tar in betet och spottar ut flera gånger innan den tar det på riktigt och ger mig en indikation i flötet.
Vilket ska lägga sig först?
Framför dessa flöten ses lite små bubblor på ytan, Braxen eller Karp, jag var lite tveksam till vad det var. En sak var dock säker, det var fisk för den gick mellan mina flöten och åt och det får mig att ställa frågan: Vilket av dem skulle lägga sig.
Identiska grejer och `stolen`.
Lite om själva fisket! Jag kastar alltid för långt, doppar ner spötoppen och vevar flötet till rätt plats, linan ligger nu under ytan och påverkas inte av vinden, kanske lite av strömmen och det kan jag kompensera lite under fiskets gång.

Flötena står rakt i ytan och ca 2 cm av toppen syns, linan är rak in till spöt och jag kan nu bevaka mina flöten och kroka direkt om något flöte lägger sig på ytan.

Det är samma princip, som när du fiskar med Quivertip eller Swing tipp, när Quivertippen visar dig napp eller Swingtippen resar sig, så krokar du, enkelt och väldigt effektivt.
Sitt alltid nära spöna.
Sitt alltid nära spöna, så du kan kroka direkt du får en indikation på ett riktigt napp, alltså än en gång: Flötet måste resa sig och lägga sig på ytan, inget annat! Ha hela tiden koll på ditt/dina flöten och kolla även efter bubblor från ätande fisk i din närhet.

Karp kan ta betet hårt och brutalt precis som när du fiskar med bolt - rigg, men det är ganska sällsynt på vintern, då går det betydligt saktare.

Flötet kan dock resa sig snabbt och lägga sig och sen går flötet iväg lite fort på ytan och det får du vara beredd på och ett litet tips här är att du har en lite lösare broms på rullen och använder det berömda fingret mot spolen när du krokar, så är du på den säkra sidan om det skulle bli en kraftig rusning eller att du inte riktigt var med på noterna.
Här skulle årets första tas på bröd.
Jag var med på noterna! Brukar vara det och i ren tristess lade jag en extra näve intill den avbildade vasskant och vid 13-tiden kom det upp 4-5 bubblor över mina majskorn och pellets och jag vevade in ena flötet och gissade mig till djupet.

Det stämde nästan, lite justering behövdes och 10 majskorn lades rakt över flötet. 10 minuter senare kom ett skolexempel på ett lyftnapp och nu var det inget Braxen eller Mört, det var karp!
5,3 kilo med weighslingen inräknad.
Fisken brände sig själv ganska snabbt i det kalla vattnet och blev min och det till stor glädje ... hämnden är ljuv som man säger.

En snabb vägning i en tunn weighsling visade mig 5,3 kilo minus slingen o s v.  Jag brydde mig inte en femma som årets första, det är väl inte fy skam med tanke på förhållanden.
Första för 2018.
Den föll för en bit bröd, inkråmet som var klämt endast runt kroköglan och det stod nog eller vilade på bottnen som en fluffig blombukett och det blev lite för mycket för karpen.

Ett par bilder och sen stack den ut i gölen igen och skvallrade för sina polare, det får den göra jag var nöjd, mer än nöjd och jag hoppas att dessa två inlägg, kring denna effektiva metod gagnar ert karpfiske och grabbarna, som ställde sina frågor. Jag tror att jag fick med det mesta, om inte får ni höra av er igen. Skitfiske på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.