söndag 7 januari 2018

Sutarfiske Del 1.

Jag trodde mitt fiske efter Sutare var ett minne blott efter glansdagarna på 80-talet, men under ett karpfiske hos Lennart för några år sedan kom en invit från hans vän Hans och jag fick komma och titta på vattnet, en större damm.

Jag kom dit och han berättade om stora Sutare, fisk över 4 kilo och kanske större, som hade fångats i nät, när man skulle sätta ut Regnbåge. jag var välkommen att fiska, enda restriktion var att han inte ville ha folk springande där och det får man respektera och sen självklarheten att det hölls rent runt dammen.

Sutaren Tinca tinca.
Detta hamnade lite i skymundan ett bra tag, men under ett karpfiske hos Lennart, undrade han om vi skulle prova där en stund en morgon och vi lade ut 4-5 burkar med majs på ett ställe i närheten av ett stort näckrosbälte och lämnade platsen.
Vattnet i dimma.
Vi fiskade karp nästa kväll-natt och vid 3 -tiden på morgonen åkte vi till Hasses damm för att se vad som pågick över vår mäskplats.

- Fiska du jag är trött sa Lennart till mig och jag fick fram ett kortare karpspö och klämde fast lite bröd runt krokskaftet och fiskade så att säga frilina och vi satte oss. Inget hände på en timme på den numera skuggiga platsen, men det skulle snart ändra sig ...
Rubinröda ögon.
... Först kom det enstaka bubblor upp till ytan, små knappnåls stora bubblor, ett kännetecken för Att Sutaren är framme och äter. Allt som hände var lite små knycker i linan och jag bytte till majs och det gav resultat i form av en Sutare på 2,8 kilo, en hanfisk!

- Jag har sett betydligt större Sutare än den där sa Lennart och jag poängterade att det var en hanne och visade honom bukfenorna. - Ja, jag vet det finns större var hans kommentar och med dessa ord åkte vi hem och jag var milt sagt mer än förvånad över detta.
Maggots.
I flera dagar funderade jag över detta och undrade vad i hela friden det var frågan om och kollade grejer som fanns för detta. Inga spö som var lämpliga för Sutare!

Jag ringde John på Metebolaget direkt och vi kom överens om att Wychwood Solace Classic Specimen 12fot 2,25 lb skulle vara ett bra alternativ med tanke på Sutarnas storlek och miljön dem lever i, inte särskild rent från snags kan jag säga.
Burkmajs.
Rullarna blev några i 3000 klassen med bra broms fram och det hela kändes bra, nu skulle det fiskas både med glidande riggar och flötmete.

Mina beten var majs, bröd, livliga lövmaskar, maggots och stora feta daggmaskar, alla beten en Sutare har svårt att stå emot.
Livliga Lövmaskar.
Jag hade en mäskblandning av vit och brunt ströbröd, lite uppblött bröd fanns med, melass, farinsocker, hampa, majs och hackad mask och sen lite krillpulver.

Mäsken blöttes så den sprängdes i ytan och spred ett moln som sakta sjönk ner och lade sig på bottnen och det gillades av dammens Sutare. Under fiskets gång loosefeder jag med majs och hackade maskar.
Sutarflöte, betet fiskas Laying - on.
Glidande riggar bestod av en tafs på 50 cm 8 lb nylon, kroken var en Korda Wide Gape i storlek 8 och ett bly på en oz som gled på huvudlinan, nothing fancy precis!

Flötmetet var som vanligt ett fast flöte och ett större hagel på bottnen, var fisken lyfter haglet och flötet lägger sig, precis som jag nyss beskrev i ett tidigare inlägg, Laying-on-metoden och allt detta skulle fungera.
Sutarna är på plats.
Jag märkte snabbt att fisken var otrolig skygg och så är det i vatten var ingen rör sig runt, fisken är inte vana mot rörelser eller stöveltramp och likaså när man får fisk, dem flyr och det tar tid innan dem kommer tillbaka.
En av varje kön, hannen överst.
Så var det och jag har som mest lyckats att landa 4 eller 5 Sutare per pass, oavsett om jag har fiskat från 5 på kvällen till 10 på förmiddagen, men vilka Sutare!

För er som inte vet skillnaden mellan hanne och hona, så har hanen stora skyfflar till bukfenor och de strider betydligt hårda än honan, du ser skillnaden på fenorna på bilden ovan.
Näckrosor, skugga, skydd och massor av föda för Sutaren.
Dammen har allt en Sutare kan önska sig, växtlighet i alla dess former, skydd, skugga och med all säkerhet en hel del naturlig föda, annars skulle dem inte bli stora i detta vatten.

En del träd i vattnet ger samma sak och likaså buskar som sticker ut från kanten, lite risigt på vissa ställen, men det är så fint där och jag stortrivs ... Vem skulle inte göra det?
En dag tar slut över dammen.
Med tanke på det stora antalet Sutare jag bara kan uppskatta och det antalet jag får per pass, så är det svårt att avgöra vilken tid på dygnet som är bäst.

Kvällar, nätter och molniga dagar brukar vara bäst, då Sutaren är lite ljusskygg och jag kommer bara fram till att ...
Tidig morgon, den bästa tiden eller?
... Av dem 12 Sutare jag hann med, så har 4 tagits på kvällen, 3 mitt i natten och 5 under tidig morgon. Så man kan tycka att morgonen är bäst, men det går inte att säga än, det kan ändra sig med tiden. Oftast är kväll och morgon bäst, men i vissa vatten finns det alltid en liten regel, så vi får se vad som sker framöver.
Två stora honor hälsade på samma morgon.
Jag skulle lyckas med dessa två Sutare under en morgon, båda fångades med 10 minuters mellanrum och sen var det över. Kvällen och natten hade inte gett något, men vem gnäller över en ny personbästa på 4170 gram och det på en utlekt fisk, inte jag i alla fall!

Jag kommer att fiska mera där denna säsong och hoppas kunna pricka fisket precis innan leken. jag kommer med mera kring detta fiske i nästa inlägg och tills dess för ni ha skitfiske från mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.