onsdag 10 januari 2018

Sutarfiske. del 2.

Jag har fått flera mejl med frågor och insett att jag har nog på något sätt inspirerad en del till att fiska Sutare denna säsong och det är onekligen roligt att höra. Man undrade vilken lina jag använder och svaret på det är antingen Gardner Pro Light Blend eller Wychwood Solace, båda i 10 lb.

Fruktansvärt kan en del tycka att använda så pass grov lina, men fisken skyggar inte och omgivningen är inte som en green på golfbanan! Gardnerlinan använder jag för bottenmete och Solacelinan till flötmete, då den är lite smidigare att kasta med och ligger på 0,27 mm.
Min första från dammen 2830 och det var majs som bete.
Man undra även vilket flötmetspö jag använder? Jag skulle gärna ha något renodlat typ Free Spirit Tench eller Drennan Tenchfloat, men kassan är inte på den nivå just nu och jag använder mitt ena Solace Classic Specimen som är 12 fot och har en testkurva på 2,25 Lb. Grovt ja, men det behövs verkligen bland alla synliga och osynliga hinder.
Två stora Daggmaskar, precis som förr i tiden.
Två stora tjocka Daggisar på en 6:ans krok och den ena av dessa får en liten del luft, så det precis sjunker sakta och att dem inte kan gräva ner sig i den gröna tunntrådiga siltweed, som finns lite överallt och det har fungerat bra.
2990 gram på majs.
En matta med majs över lite mindre bollar av mäsk, det brukar få igång dem och får man bara fram fisken, så kommer nappen, men bara om man sitter stilla och det klarar jag än så länge. Man har jo stalkat sig en och annan karp genom tiden.
3460 gram på majs/maggot kombination.
Kombinationsbeten bestående av majs och något levande typ mask eller maggots fungerar bra, Sutaren hör maskens eller fluglarvernas rörelser och har lite lättare att hitta betet bland alla andra guldkorn.
Det är dröm att ha denna tillgång.
Jag känner mig priviligierad som fick denna förmån att få vistas här och samtidigt har ett kommande karpvatten 3 kilometer från denna damm ... Well as they say ... Dreams sometimes come trough! Tack Lennart och Hans för era vatten och att jag får vistas där!

Men man ska ha lite tur och kunna sköta det på ett bra sätt och inte springa där för ofta, inte meningen att gräset ska slitas ner!
3890 gram blev min sista under 2017.
I slutet av september märkte jag att det gick lite åt fel håll, det blev längre och längre mellan nappen och det är nu så att Sutaren bestämmer om den ska vara aktiv eller inte och vattentemperaturen spelade också en större roll i sammanhanget för aktiviteten hos fisken.

En sak är dock 200 % säkert, jag kommer tillbaka och ska framför allt försöka fiska ända upp till leken denna säsong, det finns måhända större än jag har fått och jag vet att man under ett fiske med nät fick en Sutare, en hona med längden 64 cm och den räcker gott för mig och ingen ska inbilla mig att den fisken var och är dammans största exemplar.
Hanen med sina stora bukfenor, håll i grejerna!
Bland en av frågorna jag fick, var om hanen kämpar hårdare än honan, ni märker direkt om det är en hanfisk som ni har krokat. Det blir lite extra cirkus under hela fighten och framför allt under spötoppen.
Honan med sina små bukfenor.
Sutaren kämpar bra för sin storlek och ger sig inte så lätt i första taget, finns det växtlighet i närheten så är det där den vill in till varje pris.

En annan fråga jag har fått är vilka Hangers jag använder. Jag använder inga Hangers, Swingers, allt jag har är en ring av en vit plastflaska, som jag har på linan mellan första och andra spöringen sett från rullen. Jag tar bort den under drillning och innan jag ska kasta och det fungerar väldigt bra, skulle det blåsa, så kan jag förtynga ringen eller sätta ditt en större och tyngre.

Dessa plastringer syns under natten, väger 3-4 gram och då jag fiskar med en glidande rigg, så kryper ringen alltid upp mot klingan och jag har gott om tid att slänga kaffe och mackorna i skogen och ge mothugg. Jag kan också nämna att jag har två små långsmala bitar med Tungstensputty på min lina och därigenom slipper jag en massa linebites eller falsa napp.
Mört 655 gram från dammen.
Jag har endast fångad två Mörtar i dammen, båda väger över 500 gram och föll för majs. Jag kan inte säga att det finns stor Mört än, men två och båda över 500 gram .... Kanske, kanske finns det större? Det vill tiden visa.
Det finns lite Snakes också i dammen.
Det har även blivit en och annan Ål under nattfiske och dem hittar mäsket med maskbitarna och sen varar det inte länge innan dem suger i sig en eller två Daggmaskar, men det kan jag leva med.

Det tråkiga är att allt blir slemmigt och odugligt, så ett gäng färdiga riggar finns alltid till hands och det tar inte så lång tid att göra ett gäng nya om dammens ormar går bersärkergång en natt eller två under mina fisken där.

Det var allt om mitt Sutarfiske från det gångna året, nästa gång tittar vi antingen på lite Mört från Svarte göl, ett vatten som i gamla dagar höll grov Mört och som kanske är på väg tillbaka. Vi kanske tittar på lite Färna från Emån, ett fiske som jag älskar, men det är så svårt att få något att åka dit, vi får se vart det lutar. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.