söndag 28 januari 2018

Vad fiskar du i morgon?

- Karparna äter inte inte under vintern.
- Karparna går in i en dvala!
- Nu blankade jag två pass, det är slut med karpfisket, jag ska börja gäddfisket!
- Det är svårt och långt mellan nappen!
- Det är mörkt länge och tråkigt.

Detta är bara en bråkdel av ursäkter jag hör från karpfiskare och jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst med dessa ursäkter, men ni har fel! Karpen äter hela året runt, det måste den, det är en levande varelse som behöver energi, precis som vi tvåbenta.

Sen förstår jag att man kanske är mättad på karpfiske efter en lång säsong och vill ge sig på andra arter och jag förstår att en del tycker att det är kallt, mörkt och tråkigt o s v och det handlar om att prioritera, sätta mål och ta fram det lilla extra du besitter, vill du , så kan du fiska karp i Sverige hela året runt, dock är kravet att det finns öppet vatten. Det går dock även från isen!
Inget roligt, men under locket pågår ätandet bland karparna!
Jag kan inte hindra isen att lägga sig och jag kan inte minska dem mörka timmarna som ligger mellan 15-16 timmar per dygn, men jag kan försöka att inspirera dig till en vinterfångst och jag kan försöka att övertyga dig om att karpen äter under vintern och jag kan ge dig tips om hur du ska eller bör göra för att lyckas.

Gillar du inte långa mörka tråkiga nätter, så fiska dagpass, det fungerar bra. Du kan ta med en likasinnad polare och fiska side by side och då blir det inte lika tråkigt att fiska, men ni delar på fisken, glöm inte det. Hur jag själv fiskar har du nog förstått genom mina inlägg.
Hampa, se upp!! Lite och ofta är rätt melodi.
Karpen går inte i dvala, den kan ställa sig stilla på bottnen över långa perioder, men den måste äta och röra på sig annars skulle den inte överleva, så enkelt är det. Den rör sig inte mycket och det går oftast väldigt sakta, men med kontinuerlig mäskning, så lär karpen sig att det finns mat och att det är lönt att leta och detta letande kräver energi och det får fisken genom dina beten.

Metabolismen är nersatt, så den äter inga stora mängder, synen är också nersatt och synliga beten är att föredra, likaså beten som avger en lockande doft. Fruktiga pop-ups eller ett fakebait som har legat i doftmedel är bra under hela året, men främst under vinterhalvåret.
Massor av mums som får karpen att rota.
Partikelbeten ansågs länge som sommarbeten, men man har mer och mer övergått till denna typen av beten för vinterfisket numera och framför allt som mäsk och hampa och andra små partikelbeten håller fisken på platsen länge och du kan fiska med det mesta över dessa beten.

Se upp med mängden, lite och ofta är rätta melodin, jag lägger max en Spomb eller två per spö och gärna med lite vanlig majs inblandat. Fisket sker med boilies, fakemajs, vanlig majs direkt ur burken, bröd och ibland med maggots. Jag eftersträvar hela tiden att ha ett så synligt och väldoftande bete med tanke på karpens nersatta syn och jag vill ha karpen till att ta mitt krokbete framför andra beten.

Jag fiskar efter ett run i taget och mäska efter varje fisk eller indikation från fisk, igen lite och ofta. Efter avslutad fiske läggar jag ut större mängder i hopp om att hålla fisken kvar på platsen och det fungerar bra och dem återkommer till platsen.
Inom 8 minuter! Gammal bild från förr.
Många säger att fisket är trögt och att det är långt mellan nappen. Visst är det så! Det rör sig om korta, men intensiva perioder per dygn var du får fisk. Vilka tider det rör sig om är från vatten till vatten, det kan vara mitt i natten och då får du vara där, men jag har märkt att mellan 12.00 - 15.00 är en bra period i dem flesta vatten och att det kan gå fort visar bilden ovan.

Det är ingen ovanlighet att få två eller tre karpar inom en timme mitt i smällkalla vintern och sen är det över under resten av dygnet och det är där det tråkiga ligger hos oss människor, vi lever tyvärr i en värld var allt skall gå snabbt och helst här och nu.

Under ytan bestämmer karpen och det gillar jag, just denna utmaning att vara där, förberedd, läxan är gjord och ända frågan jag har varje gång är när ska det hända, för hända, det gör det. Din belöning kommer, runnet, adrenalinkicken, drillningen och du andas lättat ut med fisken i håven. Fisken är fin och har fina färger och nu har du ansvaret att den återgår oskadd.
Visst går det under den kalla årstiden.
Du fixar till spöt igen, lägger ut och tar lite varm dricka på sängkanten och myser över dina nytagna bilder, visst är det härligt? Det blir bättre, för du får slänga kameran i sängen och ta nästa run och samma procedur sker och du fixar det och sen är det över eller ska den tredje komma? Gör detta eller dela denna glädje med en polare, det ger så mycket glädje att ta sin första riktiga vinterkarp!
Till alla er som tror att karpen inte äter under hela året.
Lokaliseringen är alltid viktig och den är än viktigare under vintern, så kan du leta och hitta fisk, så ska du fiska på dem. Sen finns det jo isen som lägger sig delvis över bra platser och man blir lite låst i platsvalet eller kanske rent av tvungen att sitta där det är öppet, bara att välja eller åka hem igen.

Är du tvungen och inte har några valmöjligheter, så får du göra det bästa av situationen och placera dina beten och mäsk så gott det går och vart du tror en fisk kan komma. Finns det vass eller gammal växtlighet, så prova i närheten. Finns det ett lite djupare ställe, så prova där, leta och prova, det är det ända du kan göra i detta läge.
Snowman med fluoro pop-up.
Lite tips för dig: Lägg dina krokbeten i en blandning av ren flavours och vatten och en 50/50 blandning av blir bra och låt dina krokbeten ligga här i 1-2 dagar. Dippa dina krokbeten i ren flavours precis innan du ska lägga ut dem. Så har du doften med dig och när det gäller Mesh-bags så ...
Balanserad och synligt bete med bra doft.
Har jag bitar av boilies och några halva boilies och lite boiliecrumb och dessa läggs i en påse och sen häller jag dipp över dem och gnuggar in doftämnet. Se bara till att din dipp eller glugg är PVA vänlig.

Gör dina bags så små det går och gör många så du snabbt kan byta till en ny. Ett bra trix är att när du har fått ut dina riggar, så kan du lägga ut lite bags bland riggarna som extra lockmedel, men gör det med crumb-bags utan boiliebitar eller annat, bara pulver och dipp ska finnas, vi ska inte mätta dem!
Pineappel/banana boiliecrumb, ett säkert kort i kalla vatten.
Det finns ett hav av bra vinterboilies, jag gillar fruktiga och kryddiga boilie och skaffar du Tutti-frutti,  eller andra fruktdofter i väl synliga färger, så har du bra beten.

Beten med Robin Red som I 40 Red från Mistral och den vanliga I 40 är också bra och sen har du hela sortimentet från Nash, Mainline, DT Baits och Sticky baits m fl. Det är bara att kolla på nätet vad som fångas på respektiva bete under vintern och beställa hem.
11,3 kilo tagen i 6 minusgrader.
Lennart var väldigt länge tveksam till detta med vinterfiske, men han fick se med egna ögon och han satte igång. Inte hardcore, men han mäskade och valde sina dagar och nätter och det gick trögt till en början.

Vi funderade lite och insåg att han behövde fiska under 24 timmar för att hitta perioden, var fisken intog föda och det lyckades han med och skickade mig denna bild med orden - Jag trodde jag skulle dö av kyla, men jag blev varm efter denna! Jo jag tackar Jag, 11,3 kilo, dammens största spegel och den kom i 6 minusgrader! Det går!
Lennarts sista fisk 2017.
Han hade dock lyckats innan med denna fina fjällkarp som togs mellan jul och nyår en sen eftermiddag. Betet var två gula fakecorns på en storlek 8 Wide Gape över två näver majs rakt ur burken och på 2,5 meters djup. Som sagt det går hela året runt, det gäller bara att vara ute och uppleva detta.
Hitta en öppning och du har chansen.
Valet är ditt och du får välja om du ska ge dig på detta fiske eller sitta hemma eller fiska annat hela vintern. Det krävs en del saker för att genomföra ett dygn on the bank eller en helhelg, men som sagt du kan fiska dagpass med två spö, det är enklare och jag hoppas bara att nappen kommer under dina timmar och inte mitt i natten.

Två spö med boilies eller varför inte fakcorns över en burk majs, flötmete nära vass och annan växtlighet ger fisk. Mäska 3 - 4 gånger innan du ska fiska, det ökar dina chanser väsentligt och ett tips är att du har B o B Blandsaft i dina majskorn, denna koncentrerade saft är väldigt bra i majs och karparna älskar denna doft och sötma. Glöm inte att bröd ger fisk och syns bra och det kan boostas med en sprayflavour. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.