fredag 2 februari 2018

Kvartett på mask.

Snön vräker ner utanför fönstret, jag hade mina aningar om detta, karparna kände och visste att det skulle komma och därför öppnade dem munnen. Eller var det bara en fullträff, Bulls Eye på direkten i första kastet?

Jag vet inte, men jag tror inte det. Lokaliseringen var på topp och likaså dem livliga lövmaskarna i burken, resten var upp till fisken denna dag i slutet av januari. Karpen känner av väderomslag av alla dess slag och de använder det till sin fördel.
Vädret i dagsläget ...
Ni är en del som har ställd frågor kring fisket efter karp med flöte och jag ska ge er mina svar och mina sista tips här.

Jag använder sällan ett fast flöte och med det menar jag, ett flöte som sitter låst på linan typ mellan två flötesstopp eller två mindre blyhagel, haglen kan skada linan och jag vill kunna byta metod väldigt snabbt, något jag kommer till.
Säkert för fisken.
Jag anser ett flöte som sitter fast på linan kan utgöra en fara för fisken vid ett linbrott. Fisken kan snärja in sig i grenar mm, och flötet kan också trassla in sig i linan och det blir inte någon bra utgång av detta.
Ventilgummi, ett bra gummi för flöten.
Jag har mina flöten sittandes på linan med två bitar ventilgummi eller andra flötesgummi som passar, mitt hagel sitter ganska löst och skulle jag få linbrott och fisken går med det hela, så kan flötet dras loss och likaså haglet och den går bara med kroken.

En annan fördel med mitt sätt att  tackla, är att jag snabbt kan byta metod. Säg att jag flötmetar och plötsligt visar en eller flera karpar sig i ytan i närområdet. Jag plockar bort flötet, öppnar haglet och tar bort det. Nu sitter det bara två gummi på linan och dem drar jag ut över kroken och kan fiska med frilina på ytan och allt tar högst en minut.


Jag har råkat ut för detta många gånger och det fungerar väldigt bra och det går snabbt och det är tidsbesparande. Tid är det man har minst av, när karparna kryssar förbi, men man kan stoppa dem med lite beten och ha sin chans.

Men ska kroken bort och allt som sitter på linan, flöte, stopps och hagel och sen ska kroken knytas fast igen, så kanske fisken är borta eller risken finns att du gör en dålig knut med dina darrande händer, det har jag också råkat ut för, fast det var länge sen.


Fisket skedde intill en vasskant med lagom djup, och det gav 4 karpar och en som hade turen på sin sida, från den lilla dammen och än en gång undrar jag vem som har satt ut dem? Allt hände på ett par timmar och det visar verkligen, hur effektivt ett knippe med livliga lövmaskar är.


Jag hade lagt ut lite pellets och en halv burk majs spridd, men inga napp på majs och det har jag aldrig varit med om tidigare och jag tror att det var något tillfälligt. Karp älskar majs, men inte denna gången!


Lövmaskar har jo en speciell doft och den är ganska stark och det var denna doft, som lockade karparna mer än vanlig burkmajs och dennes sötma.

Jag hade även lagt ut lite hackade maskar och det hjälpte självklart till och jag klipper alltid bort lite på maskarna, så aminosyrorna och doften sprider sig fortare, bara ett bra tips oavsett vad du fiskar efter med mask.
Klipp av lite på maskarna, så aminosyrorna kommer ut.
Dem flesta sorters mask kan användas, jag tycker mest om dem små röda som man hittar i gödselstacken, om det är lite skitdoft, som hänger kvar och lockar fiskarna, det vet jag inte, men dessa maskar är suveräna, både i storlek, färg och doft.
Bröd kan användas på många sätt.
Bra bröd är lätt tillgängligt, använd så färskt bröd du kan få tag i, det är det absolut bästa. Du kan använda bröd på många sätt, på ytan, på bottnen liggande eller flytande upp en bit, genom att du endast klämmer fast det runt krokens ögla.

Bäst är att brödbiten står vilande på bottnen som en bukett blommor, då sugs det lätt in av fisken. Hårt kramat bröd på kroken, spottas oftast ut igen och tas in o s v och hårdheten gör att du antingen missar nappet eller att kroken får ett väldigt dåligt fäst, med risken att tappa fisken.

Det var allt för denna gång, vi får se hur vädret arter sig, kanske kommer kylan, kanske inte? Jag hoppas på öppnan vatten och så får vi se vart jag hamnar. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.