tisdag 20 mars 2018

Baitscrews och lite tips för användning.

Jag tänkte ta lite kring dessa skruvar som har kommit för att stanna och det är inte utan grund, det är smidigt och det går fort att byta bete utan hairneedle, hairstops o s v.

Jag tänkte ge er min syn på dessa och lite kring hur du kan få det mesta ut av dem, det finns som i allt, lite för och nackdelar. Fördelarna har jag varit inne på och jag kommer till nackdelarna.
Färgade med bred skruv, dessa kan spräcka dina beten.
 Första varningen är dessa breda skruvar, som har en förmåga att spräcka dina beten eller så är det öglan som går sönder på skruven och det sker oftast med hårda beten.
Baitscrews med rund ring.
Jag tycker att dessa tunna i metall är betydligt bättre, dem håller och går in i alla typer av beten, både hårda och mjuka. Här visat med en rund ring och de finns också utan ring.
Baitscrews med oval ring.
Här har vi en skruv med oval ring och valet är och förblir ditt, prova och se vad som fungerar bäst för ditt fiske. En annan liten nackdel är att ganska många av dessa baitscrews har felet att öglan inte är riktigt stängd, så kolla genom dem noga innan du använder dem.


Så använder jag baitscrews. 
Börja med en liten blodknut.
Oftast är det för pop-ups, whafters eller balanserade beten och sen en D-rigg av Fluorocarbon som är mitt val och du ska här få se hur jag gör den. Jag börjar med en liten blodknut på krokskaftet i höjd emellan krokspets och hulling, ni ser hur på bilden.
Gör ett D och avsluta med en Knotless knot.
Skruven monteras och sen gör jag en Knotless knot som vanligt, men jag går tre varv ner på krokskaftet, alltså under D:et och det öppnar upp D:et lite extra och skruven får mera rörelse och spelrum. 
Jag går tre varv ner och det öppnar D:et!
På bilden ovan, det kanske syns lite bättre och vad jag menar. D.et håller formen bättre, det ger lite mera blowback effekt och knuten blir nog starkare.
En bra loop-knot ger bra rörelse.
Jag avslutar med en ögla och den knuten har ni nyss fått i ett annat inlägg och nu är riggen klar.
Klart för fiske.
Betet är monterat och klart för fiske, bara att balansera det hela så betet står rätt över bottnen. Ett litet tips för er som fiskar med Whafters och andra balanserade beten: I handeln finns väldigt små skruvar i samma utförande, dessa är gjorda av mässing, är lite tjockare i godset och dem är väldigt bra att använda till Whafters och andra beten som endast ska sväva över bottnen eller bara hållas lätt på plats.
För bottenbeten.
Jag har en baitscrew på mina hairs ibland och det blir enkelt att byta bete, framför allt under den kalla årstiden.
Baitscrews kan användas till alla fakebaits.
Baitscrews kan användas till alla fakebaits som är gjorda av gummi, fakecorns, floaters eller som här en Tiger nut, det mesta fungerar bra och sitter bra.
Baitscrews för ring-riggs.
Här ett litet tips på vägen, vi har ringar som ska sitta på krokskaftet och dessa ska knytas och tanken kom bara att varför inte använda en baitscrew för detta. Knyt fast din baitscrew med en blodknut precis mellan gängans början och själva ringen.

Trä på skruven och håll den tight där den ska vara och sen gör du din vanliga Knotless knot och det är klart. Skruva fast ditt bete och ringen fungerar precis som en rigg-ring, allt glider tillbaka mot knuten och kroken stannar i karpens mun.
Swimmer-rigg.
Allt har ett slut och jag avslutar med en Swimmer-rigg som också har en baitscrew. Knut fast skruven och gör ett kort hair, så skruven precis kan röra sig lite löst och sen avslutar du din Knotless knot som vanligt och skruvar fast ditt bete.

Det var allt för denna gång, våren är på väg, tro inget annat, den kommer och nästa gång vi ses tittar vi lite på olika bly för vårt fiske. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.