lördag 17 mars 2018

Ett tips för dina Zigbugs!

Vid fiske med Zigs är det viktigt att ditt bete sitter så nära kroken, detta för att kroken ska in i karpens mun direkt. Vi kan sitta och göra små öglor och hairrigs för detta och vi kan ha betet direkt på kroken, det fungera ganska bra, men det tar tid, tid du kanske inte har när fisken går i ytan framför dig.

Vad man dock ska tänka på är att så mycket av kroken skall vara exponerad, det ger flera landade fiskar och du missar minimalt med fisk oavsett om din Zig ligger på ytan bakom en controller eller om du har ett stort bly på bottnen och din zig står 30 cm under ytan.

Med hela kroken exponerad är chansen större att karpen krokar sig själv mot controllern eller blyet och jag ska visa er hur jag gör och det är bara att ta till sig och testa och du kommer att märka skillnaden! Det är nu så att det är svårt att knyta en hairögla så betet sitter tight mot kroken, nu löser vi detta!
Vad jag använder mest, du väljer dina grejer.
Jag gillar Gardner Tackle, deras Muggakrokar och deras Ziglina och jag använder krokarna från storlek 12 och upp till storlek 8 för mitt Zigfiske och än har jag inte blivit besviken.

Gardners Zig Link är en väldigt stark och smidig lina utan större memories och du kan enkelt sträcka den och den blir rak. Inte för mycket glänsande och den har bra nötningstålighet och kommer på 20 meters spolar. Det var vad jag använder i mitt fiske och du ska använda vad du gillar och litar på, men jag kan rekommendera dessa saker om du är lite tveksam.
Gör en Knotless knot och ha lite lina att jobba med.
Bedöm din längd på tafsen och sedan gör du en vanlig Knotless knot och lämnar en tamp på 7-8 cm, som visad på bilden.
Använd en spetsig hairneedle och dra linan genom betet.
Klipp till ditt bete, i detta fallet är det en svart riggfoam från Gardner som blir min Zigbug och svart är en väldig bra färg för dessa beten.

Pressa en tunn spetsig hairneedle genom centrum på rigfoamen, lägg lintampen i jacket på din hairneedle och dra försiktigt genom lintampen, som visad på bilden.
Gör en D-rigg med linan genom betet.
Nu för du linan genom krokens ögla, precis som när du gör en D-rigg, pressa foambiten lite och klipp av linan och värm linänden med en tändare.
D:et håller ditt bete på plats.
 Här ser du hur det hela ska se ut när du är klar och du ser även att betet inte vidrör kroken, det står mera lodrätt och det är just detta som ger dig flera fisk på mattan.

Hela kroken är exponerad och karpens överläpp kommer att vidröra riggfoamens kant vid kroköglan och det gör att krokens spets pressas ner i karpens underkäke och förhoppningsvis tar din controllers eller blyets vikt över i samma sekund.

Här behövs ingen liten bit med shrinktube eller någon kickers, det fungera enormt bra som det är och det ända som kan skrämma fisken är din lina och krok och det kommer vi nog aldrig ifrån tyvärr.
Låsningen av buggen, värm linan med en tändare.
Jag har under många år kollat lite på olika insekter som ramlar ner på vattenytan, de flesta är svarta eller bruna och har lite rött, orange i sin kroppsfärg, men dem flesta har ett svagt sken av grönt skimrande färg, nästa lite glittrigt. Kolla på dem olika baggarna vi har i Sverige och du förstår vad jag menar.

Jag tillsätter lite grönt skimmer på mina Zigbugs genom att fästa en grön glittrig paljett på toppen av min svarta Zigbug och mina resultat har blivit bättre. Så där har du ett litet tips att tillgå och prova med olika färger, det behöver inte vara grönt. 
Sen kväll med svart Zigbug.
Jag monterar paljetten genom att sticka linan genom hålet, sen pressar jag det hela lite, trimmar linan och värmer en liten kula med tändaren.

 Det sitter tight mot knuten, det står rätt i vattnet, kroken är helt fri och den svarta kroppen med sitt gröna skimmer lockar karpen till napp. Karpen på bilden gjorde bort sig på just denna typ av Zigbugs en sen kväll i Linnéahavet. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.