onsdag 16 maj 2018

Glöm inte solkrämen!

Puh! Denna värme, jag gillar den inte av flera orsaker, dels är det nästintill olidligt att vara utomhus och dels är fisken på ett helt annat humör, vilket en del bilder klart och tydligt visar.

Någon firre går alltid att lura och det får man ha med sig under dessa tropiska inslag. Jag hoppas inte att detta är den Svenska sommaren och sen blir resten av armodets år 2018 regn och rusk med kyligt väder, det är inget man vill ha.
Cruising i bra fart.
Mycket fisk är i rörelse i alla vatten, men det är väldigt knepigt att få napp och än värre är det att få en eventuell grupp av karp till att äta, men jag ånger på och ger mig inte.
Nähä, inga som vill leka i värmen.
En del fisk är helt orädda och simmar rakt in fram för ens fötter och man får fånga dem med kameran. Det verkar vara ett evigt sökande i tron att det ska bli lek, fast det nog i dem flesta vatten fattas en månad.
Har annat i huvudet än mina beten.
En månad? Ja kanske, men inte om detta väder håller i sig, då blir det nog tidigare. Vi får se hur det blir framöver, lite svalare ska det bli till helgen som kommer och det kanske får karparna på lite andra tankar?
Väntar in polarna på grund vatten.
Som sagt så fiskar jag, jag kan inte sitta hemma och vänta ut när det passar dem att åta och någon gör sitt misstag då och då, som t ex ....
Blämma på nosen = Carp care kittet.
.... denna fjällkarp som togs en bra bit ut i Linneásjön och som fick sig en törn mellan mun och ögon av bara farten rakt in mot en buske. Lite vård med Carp care kittet och den är fit for fight en annan dag.

Jag hoppas att alla bär ett kit med sig, det är viktigt att vi vårdar våra fiskar om dem och vi ska ha en framtid tillsammans. Det är en liten investering jämfört med alla andra kostnader och en bra försäkring för landets bestånd av karp.
Sen kväll med fjällkarp.
Här en fin välmatad fjällis som sent på kvällen sög i sig mina två små ihopsatta Dog Bisquits i Joelskogen, det grunda vattenståndet gjorde det svårt att landa den utan att slänga skorna, men det gick bra.
Century Stalker Stealth, finns det bättre för Hook and Hold?
Jag kan verkligen rekommendera detta spö, det finns en nyare modell som jag inte vet något om, men den gamla modellen är det absolut bästa spö jag har haft för frilinafiske upp till 20 meters avstånd och jag ger aldrig lina.

Snabbheten sätter kroken, toppen absorberar första smällen från fisken och sedan tar underdelen över och stoppar fiskens framfart och sen går den i håven. Jag kombinerar spöt med en Shimano Aero GT 3500 baitrunner med Power Pro braid cammo i 0,19 mm och kroken är oftast en Gardner Talon tip Wide Gape x eller mina egna Carpio Twister i storlek 4.
Bolt Machine och 1 meter till betet.
Jag släpar även med mig en 12 fotare från Wychwood, ett floaterspö med 2,25 lb T/C, linan är mono i 0,30 mm och använder Bolt Machine i 35 gram och tafslängder mellan 2 - 7 fots längd, beroende på fiskens beteende.
Variera dina beten.
Blandade floaters, stora som små och med olika smaker, hund och kattmat, karparna älskar det mesta och det gäller att variera sina bete eller blanda det hela. Mina krokbeten är oftast fake Dog Bisquits i olika storlekar.
Majs, ärtor och ris, ett billigt mäsk som alla gillar.
Jag flötmetar och fiska med frilina med endast betet på kroken och lägger ut ovanstående blandning vart jag ser fisk eller tror att dem kommer in och det brukar gå bra.

Dock gick det hela raka vägen åt helvete i Svarte göl, var jag mäskade ut två nävar på en plats var jag hade sett karp kvällen innan ...
Efter 15 gav jag upp!
.... Vad ska man säga? Bilden ovan säger allt om det passet, braxarna var i närheten och jag fick ge upp efter 15 slemproppar och tog cykeln vidare upp till Scoutstugedammen.
Scoutstugedammen.
Denna lilla damm har inga Braxen och efter en timmes väntan kom det lite enstaka bubblor och 5 minuter senare kom lyftet i flötet och dansen var i gång och danspartner var denna lilla spegel som också fick lite vård på ryggfenan.

Jag önskar er alla skitfiske, hoppas ni står ut med värmen, det ska förhoppningsvis bli lite svalare till helgen och jag hoppas ni kommer ut. Glöm inte solkrämen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.