måndag 21 maj 2018

Göm din lina!

Värmen håller i sig, ingen har missat detta och fiskens beteende har varit allt från att vägra att äta eller röra sig, till att leka följa John i tron att leken ska bli av och vidare till, att ta en bit där och nästa 20 meter bort, inte lätt det där!

Lägg sedan till allt folk runt sjön, måsarna som tar allt dem hittar och stör fisken och fisket och så hela Kalle anka gänget, med släkt som stör en i fisket. Jodå detta med ytfisket har sina svarta sidor, men även sina ljusa stunder.

Allt är dock inte svart i vardagen, jag har tyvärr tappat två större fiskar den senaste tiden och fått några småttingar, lite frustrerande. Och igår fick jag njuta av Sveriges andra VM-Guld i Hockeyn och samtidigt kände jag att jag inte är hjärtlös, vilken match och vilken fart man hade i pumpen as par usual, när det är hockeyfinal! Vilka spelare vi får fram varje år!
Stealth och tålamod! Fisken kommer alltid in ute på spetsen av ön.
Nog om detta och lite analys kom fram och resultatet blev att få fram fisken så nära att fåglarna inte vågade sig fram och nalla beten och samtidigt på en plats med karp och inga störande moment och jag hamnade i sjöns norra del.

Jag satt en bra stund innan jag såg mulen på en karp och sen två! Bingo! Spö, matta och håv lades fram och nu gällde det att flytta fisken så nära det bara går.
I bildens mitt, det lilla jack var fisken gick in och tog för sig.
Snart var karparna inne i det lilla jacket, inget nytt i detta och jag började lägga lite doggy närmre och närmre och fisken följde med, om än under grenarna som hänger ut från kanten på ön.
Lite små Doggy serverades på hörnet.
En av karparna var inne och vände i kanalen som leder in till Mudhole och det var en större fisk och den vände ut igen längs kanten på ön och jag lade en större mängd beten på hörnet var jag brukar ta dem och det skedde utan att störa dem.
Linan över en tunn utstickande gren.
Fisken kom fram och jag provade med linan på ytan och fisken backade i sista sekund och saken var klar, det går inte och linan måste bort från ytan.

Ett bra kast och linan hamnade rätt och i kikaren såg jag att grenen var lagom tunn för att ge efter i mothugget. Ingen lina på ytan och nu kan man faktisk välja fisk! Det sker genom att man drar upp beten, när den lilla kom och har det kvar när den större var framme.
Enterprise tackles mini floaters.
Det låter väl enkelt och det brukar det vara. Mina beten var igen två av dessa minifloaters, direkt på kroken, så att så mycket av kroken är exponerad, en liten dipp i Squiddoften och man var på banan och förberedd på ett take.
Ingen lina på ytan och nu är det upp till fisken!
Lite extra lades ut och betet sänktes ner till ytan, solen stod nu lite lågt bakom mig och jag hade svårt att urskilja vilken fisk som var vem av dem. 10 minuter senare kom nappet betet drogs ner och jag drillade fisk, allt gick så fort och snart låg ...
Fin och välvårdad spegelkarp på mattan.
... denna fina spegelkarp i håven och i ögonvrån såg jag svallvågarna efter den andra karpen, den större som jag egentligen ville ha. Jag var nöjd med mottot: Tiggare kan inte välja och mitt lilla fina  pris fick sin frihet och jag åkte hem med tankarna: Bättre eller smartare än så är ni inte. Skitfiske på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.