söndag 13 maj 2018

Rismåla och Linnéa.

Lite har jag fiskat och det har inte varit lätt, kanske för att jag väljer att stalka mina karpar vid denna årstid. Vinden har varit lite emot mig och även värmen, som har fått karparna in på lite andra tankar, nämligen den berömda förlek.
Rismåla göl.
Jag börjar med Rismåla göl, var jag trodde det skulle var lite enklare, men det tog tre pass för att lura en mindre spegel på en zig bug som hängde på ytan 2 meter från min bolt machine, men men fisk blev det.
Flera karpar på denna sida av Bloms vik, men inte lätt ...
Flera karpar simmade runt och letade efter varann under första passet och under nästa pass var ett gäng karpar samlade, men dem tog inga beten, oavsett hur jag presenterade mina beten.
Spegel från Rismåla göl.
Under tredje passet hittade jag 2 karpar under en buske och dem åt lite och jag bommade ett napp, lite ringrostig kanske eller som det var Bad angling, man måste vara lite kall i vissa lägen.
Vad den inte kunde motstå.
Samma kväll började en av dem samlade fiskarna att plocka en bit här och där och jag väntade länge på att dem andra skulle börja, men inte och mina beten drog ut med vinden och jag fick ta till en bolt machine och jag fick min karp.
Lägg ut dem med katapult eller med spöt.
Jag har använd mig av mesh bags med blandade floater och lägger ut dem med antingen en katapult eller med spöt och vinden tar med sig beten och förhoppningsvis fisken in till mig. lite doft på krokbetet ger oftast resultat, då det skiljer sig mot mängden utan tillsatt doft.
Karpen är framme!
I Linnéasjön har det också varit tufft fiske med samma beteende på fisken och mycket folk i rörelse i den varma och fina vädret. Jag har dragit mig undan lite och hitta fisk som har tagit floaters, men ...
Livet är inte lätt, måsar och en kråka nallar mina beten.
... det är inte bara fisk som gillar floaters, det gör måsar och andra fåglar och det blir stora problem ibland, som kan driva en till gränsen för vansinne, tyvärr något man får acceptera, hur tufft det än är.
Jag lyckades med denna bland fåglarna.
Envishet och gå på andan ger resultat och jag lockade in denna så nära mig att fåglarna inte vågade ta mina beten och jag lyckades och fick en enastående fight på nära håll.
6 fots territorium.
Ett par dagar senare var livet runt sjön och fågellivet rent ut sagt en plåga och jag var ute på vissa ställen och märkte att fisken var stirrig!

En gubbe berättade för mig att Brandkåren hade haft en större övning i sjön under eftermiddagen och jag förstod situationen och vart jag eventuellt kunde hitta fisk.
Fin fisk från Mudhole.
Det stämde bra och jag  jag klämde ner den breda på hinken i Mudhole och efter 10 minuter såg jag en mun suga ner ett bete och försiktigt fick jag ordning på håv och spö och trimmade ett par grenar med Sekatören.

Fisken tog för sig mer och mer och ca 30 minuter senare och efter en fight jag sent ska glömma, så landade denna radkarp på meritlistan och jag flinade åt folk och fåglar innan jag nöjd cyklade hem.
2 mini Dog Bisquits samlade och det funkar. ...  men...
Små beten tas oftast först av karpen, sen dem större och dessa minis från Enterprise är suveräna, men man måste ha två för att hålla en större krok flytande. Som på bilden tar karpen dem oftast direkt, i tron att det är ett större bete, en munfull och mera mat.
... Ibland kan sprida beten på kroken lura karpen till sitt misstag!
Andra dagar skyggar dem lite för större beten, helt och hållet, men det är så enkelt att om du bara gör ett litet mellanrum mellan dessa små beten, så tar karpen betet, troligen bara den första, men allt sugs in och ... Ja resten kan du! Skitfiske på er, jag återkommer snart med mera här och glöm inte solkrämen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.