måndag 22 juni 2020

Sista fisket innan leken!

Lite tendenser till lek, hade jag sett på ett par platser under några kvällar och sen lade det på något vis av och jag beslöt mig för att köra ett nattpass till. Det var mest för att se om det fanns fisk kvar, eller om de kanske lekte i norra delen av sjön eller om värmen skulle sätta igång leken igen?

Kvällen innan lade jag ut lite halva boilies och spred ca 300 gram tigers över platsen, så lite förberedd var det. Känslan i mig, var lite off, det var nog lite av en chansning, dels den kommande leken och mina tre pass som hade varit bra. Båda sakerna driver antingen fisken till lek eller så lämnar dem platsen. Ja ja, vi får väl se och jag drog iväg!
Sista passet innan leken?
Allt gick snabbt, lite extra mums lades ut och allt gjordes klart inför nattens mörke. Är lite noga och har allt på samma ställe alltid och hittar, vad jag behöver utan lampor.

Kaffet kom fram och den tillhörande ciggen, ett sug av evighet och jag njöt. Min lilla tvekan flöt bort med andra tankar och till slut var jag inne på rätt spår: - Självklart ska det bli fisk! - Varför inte? Allt ligger rätt på sina spots, bra beten, perfa mäskning ... Vad skulle kunna gå fel?
Denna gång var landningsbanan klar för landning!
Efter två upplevelser med dubbel run på platsen, så anlade jag landningsbanan direkt innan något annat, varför det en gång gick fel, vet jag inte. Jag brukar alltid ha detta klart innan jag överhuvudtaget doppar en krok!
Fågeldansen över min floaters.
Jag gick snabbt längs med Grönvägen bak om mig och såg från bron, att det stod en mindre karp och solade sig. Den ville jag ha lite roligt med och pytsade ut lite små Doggy i fiskens närhet. Direkt kom hela sjöns bestånd av måsar och en stund senare kom Änderna och karpen försökte verkligen att få lite föda.
Den hann få ett bete bland fåglarna.
Ute under fåglarna fick den ingen föda och blev mestadels skrämd varje gång den försökte, jag lyckades flytta den närmre land och där ville fåglarna inte vara, kan det beror på min närvaro?

Lite framåt lutad och med fisken nästan under spöets topp, så  tog den mitt bete och vem som krokade fisken jag eller den själv, det vet i fan. Det gick på en sekund och 20 senare var den i håven, en blankning var utesluten!
Man ska väl inte klaga.
Det vilade ett lugn över sjön och en del fisk började visa sig i ytan och snart syntes flera som följde efter varann. Diesner ringde och kom efter 5 minuter med lite saker han inte behövde, då han inte fiskar karp längre, utan håller sig till fisket efter Abborre.

Inget hände på flera timmar, dock hade jag en massa liners och jag började oroa mig för en fisklös natt. Alla beten byttes efter att Magnus hade åkt hem och en ny väntan kunde ta sin början, en väntan med lite ny confidence.
Gammal vän som dök upp.
Knappt hade solen försvunnit och högre larm skrek och efter en ganska tuff fight bland näckrosorna kunde jag landa en gammal vän i form av en fin Radkarp. Den hittade min lilla Wafters mellan alla rosornas stjälkar och nu var man nöjd, men ville ha mer!
Fluorowafters.
Fisken tog en liten Wafters, som jag fiskade på en liten D-rigg German style och då det inte var något fel på betet eller annat, så lades samma rigg ut igen på samma plats.
Rubinröda ögon.
Betet hade legat ute i max 10 minuter och jag fick ett drop-back, som jag krokade på och det kändes inte som en karp, inget rusning, bara knyckar och sen lite i sidled och det visade sig vara en fin Sutare med en fin vikt på 3,190 gram och lite efterforskning visade att det är min tredje största från sjön, endast slagna av två andra, som egentligen var mindre, men tyngre på grund av alla 18 mm boilies, man kunde räkna dem genom fiskarnas buk!
Pricksjuka eller?
Betet, min Wafters var nu mera borta och jag skruvade på en ny, mäskade och lade ut spöt igen. Jag sätter mig och hinner hälla upp kaffet och sen ett run som stannar! Min Hangers sitter klistrad mot larmet och sjunker sakta innan jag tar spöet.

Igen en Sutare! Men denna gång i en helt annan färg, en mörkare fisk med blodröda fläckar över hela kroppen. Vad som förvånar mig, är att äggläggningsröret är ute och den verkar inte riktigt ha lekt klart än? Efter denna fisk sker det inte mera på högre spö.
Väldig arg hanne!
Klockan blir 24 och närmar sig 02.00, en bra tid på dygnet och det skulle inte slå fel denna natt! 01.55 kommer ett run jag sent ska glömma, linan flås av rullen direkt jag tar spöt och det tar nog ca 10 minuter innan jag får detta vilddjur i håven. Än en gång var det en Fruit beast pop-up som föll karparna i smaken.
Sista fisken från platsen på ett tag!
Ca en timme senare, var det dags igen på samma pop-up och det var en lite Spegelkarp med rinnande mjölke och jag förstod vad som var på gång. Resten av natten gick utan ett sniff, men på morgonen började dem leka längs med vassen på min höger sida, och nu ville jag bara två saker och det var att åka hem och att låta dem vara i frid.

Jag kollade hela sjöns östra sida och det var karp, som lekte lite här och där och då ska man inte störa dem och jag håller mig undan några dagar eller tills, jag inte kan hålla mig längre. Platsen har under 4 nätters fiske givit mig 17 Karpar, 2 tappade Karpar och 2 roliga Sutare, det ska man inte klaga över!
Wafter - riggen.
Jag har lite andra platser på gång och kommer snart att fiska igen, under tiden är det boilies, som ska få lite nytt liv och ny doft, samt tigers som ska förberedas och det kan vi titta på nästa gång. Till dess önskar jag er alla skitfiske och ovan här har du riggen jag använder mest för fiske med Wafters och ibland en D-rigg.

Den består av en NGT Curve shank i strl 4 eller 6, baitscrew med ring, hookbead, 4 mm lång bit Shrinktube över knuten, för en liten kicker. Linan är en 25 lb Amnesia i clear. Knyt fast kroken med en knotless knot och klipp bort hairet och värm änden lite.

Trä på Shrinktuben över knuten, trä på din baitscrew och sedan din hookbead, som ska placeras i höjd med hullingen. Bestäm längden på riggen och gör en figure 8 knot för öglan. Värm Shrinktuben och skruva fast din Wafter och kolla i vattenkanten att kroken ligger under betet, Riggen strechar du bara, den har inget memory, eventuellt kan du ha lite putty på riggens mitt. Karparna ordnar resten! See you soon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.