fredag 24 juli 2020

Bara en Braxen ....?

Jag hade mäskat några gånger på platsen och gjord den lite bättre, nu hade jag ett litet kryp-in med plats för mitt Brolly och ryggasäcken mm och jag måste säga att det blev ganska hyfsat med mina mått. Även Martin tyckte att det såg bra ut och nu kunde man sitta lite mera skyddat mot regn och vind.

Jag var på plats och fiskade från 16.00 den 11 juli och skulle fiska fram till 9-tiden dagen efter, så det krävdes inte en massa grejer, utan bara det mest nödvändiga. Vinden var nordostlig, vilket passade mig bra. Doften från mina beten skulle nu dra varenda karp från södra delen av sjön till just mitt swim! Åtminstone så var det min tanke eller ska vi säga dröm.
11 juli-20.
Allt var snabbt på sina platser, riggar lades på sina platser och lite mäsk åkte ut, det går fort och rutinmässigt och med stort förtroende kom kaffet och en macka fram. Det kändes riktigt bra detta, bra väder och bra vind, vad kunde gå fel ... Inget enligt mig!
Förtroende för riggen!
Boom! Min Hangers satt som klistrad mot larmet, men någon spole roterade inte och jag fick veva in en slemmpropp! Jag ska inte säga mer än att jag hatar dem som så många andra störande arter!

Men, men! Vad lär vi oss av denna bild? Jo, att man har en fungerande rigg som vänder sig blixtsnabbt och naglar fast fisken oavsett vilken typ den nu är och det sker på absolut bästa ställe, mitt i underkäken och där släpper aldrig kroken från sitt fäste!
Aktiviteten från Braxnarna avtog!
Riggen med tigers lades ut igen och sen var det lugnt från dem slemmiga och jag satt lycklig och njöt av det hela. En tanke svirrade ... Bara en Braxen? Det brukar alltid bli flera som jävlas med en, eller är det något annat på gång?

Jag har varit med förr och vet att man kan få 10 - 20 Braxnar i följd och vara helt galen och uppgiven, men sen blir det stopp med Braxen och sen kommer det rätta runnet och du står där med din karp. Var det på gång nu var tystnaden plötsligt trädde fram?
Halva boilies och Tigers, samt lite hela boilies.
Det blir väldigt tyst och jag tar lite bilder på platsen och vad jag mäskar med. Mina Tigers använder jag som hela och delade och jag delar dem större Tigers i Ridgemonkeys 16 mm Choppa, det fungerar väldigt bra och det ger lite mer doft i swimmet och lite mer synlighet, då den vita färgen framträder.

Delade 15 mm boilies och här lever man farligt när det gäller Braxen och jag sprider även 30 - 50 hela boilies över platsen. Det gäller att ha mycket ute, men ändå inte och fisken ska leta efter sin föda och under sitt letande stötar dem på antingen mina dubbla Tigers eller mina två pop-ups.
Mitt lilla kryp-in, nog för ett Brolly.
Det var lite jobb med kryp-innet, dels var det stenar som skulle bort och alla gick inte att få bort, lite grästuvor fixades till och dem överhängande grenarna ger lite skugga och mitt Brolly passade perfekt och man sitter väldigt bra och skyddat.
Plats för landningsbanan.
Platsen är liten och trång och någon bra plats för mattan fanns egentligen inte och det var bara att gräva lite och lägga allt man hade röjt i gropen och lite mjukt underlag uppstod. På med mattan och retention sling,  vattenhinken i direkt närhet mm och det har fungerat bra, jag har inte hört någon karp klaga i alla fall!
Kvällens första besökare.
Fotona var tagna och jag pulade med lite riggar och sen kom första påhälsningen, en väldig lugn Spegelkarp och igen var det vänstra spö. Jag säger vänstra spö för det har blivit flest på det området och det har blivit anledning till att en liten plan uppstod och det kommer jag till längre fram i mitt fiske.
Andra fisken, en liten, men välkommen.
Spegelkarpen fick sin frihet, ut med lite mäsk, ny pop-up och riggen placerades och precis när jag ska montera min Hangers på lina, så skriker högre larm på mig!

Det visar sig vara en galning till Fjällkarp, att en så liten firre kan kämpa så, det är ofattbart, men jävligt roligt att uppleva. Inte nog med att dessa tar lina och ger fina rusningar, dem är så ettriga inne vid håven också, roligt och spännande varje gång!
- Nu ska jag ut och skvallra och varna dem andra!
Jag vet inte om det är en fix idé jag har fått genom åren, men jag är övertygad om att dem flesta levande varelser kan kommunicera med varann och så även karparna och jag släpper väldigt sällan ut dem på just fångstplatsen. Hellre en bit bort! Jag kanske är lite rudis, men jag känner ibland att dem skvallrar och varnar varann?
Run mitt i kaffet!
Skvaller eller inte, det gick inte hem denna gången, för en stund senare var det dags igen! Ett take så snabbt så man förvånar sig över rullarnas teknik bara hänger med. Denna gång var det mina två Tigers som hade plockats upp och jag lyfte spöet och rusningen bara fortsatte, så pass att tankarna drogs mot Gräskarp!
Bästa fighter än så länge!
Någonstans eller runt 20 minuter senare gick detta vilddjur i håven och jag har faktiskt svårt att hitta en fight bland karpar, som har varit värre. Det skulle vara min Fjällkarp från Hossmo, men den drillades på klena grejer, här hade jag spö med 2 lb och 9 oz testkurva och det fick jobba vill jag lova!
Skulle jag lyckas under fullmånen?
Nöjd med kvällens fiske, satt jag och åt lite mat och sköljde ner det hela med vatten Obs! inte för mycket vatten, ni vet väl att man blir rostig i halsen av vatten. Jag hade hoppats på en mulen natt, men icke! Månemannen tittade fram och ner på mig och jag gillar inte att fiska i fullmåne, har aldrig haft bra resultat i dess sken.
Det gick vägen under natten.
Från kryp-innet var jag låg och tittade på mina orörliga Hangers, så var jag 200 % säker på att natten kommer inte att ge fisk, men kanske på morgonen? Jag hade mäskat och allt var klart för nästa fisk och jag slöade till en liten stund med rävsömn.

Jag piggnar till när en katt kommer ner på platsen, det är en liten tamkatt med halsband och han får lite skinka och sen en chock som får den att fly. Mitt i en skinkbit skriker vänstra larm, katten sprutar i väg längs med gångvägen och jag är förvånad, mild sagt.

En Spegelkarp har hittat den väldoftande pop-up och snart går det i håven och jag tar ett par snabba bilder på den i slingen och den får simma ut och skvallra om den vill! Lite mera beten läggs ut och jag ska lite vilande invänta morgonen.
Räddning av Baitboat?
Brukar inte dessa mäskpråmar vara svarta och drivas el? Här vet i farao vad som händer! Orange till färgen och man får transportera den själv! Skämtar bara! Det ligger en massa bojar i sjön och en klubb för folk med fettpanik simmar runt dessa och dels är det störande med simmare och sen ligger bojarna på helt fel ställen och det stör många av sjöns fiskeplatser.
3 minuter mellan runnen under tidig morgon.
Panikoffret simmade klart och tog sig i land och försvann på cykel med sin Baitboat på pakethållaren. Vad gjorde jag? Jo lite frukost satt bra och gott varmt kaffe, det satt som en handske denna lite kyliga morgonen. Jag skulle dock snabbt få upp värmen!

Först var det högre spö som gick igång och jag drillade karpen, sen börja vänstra larm att blippa och jag trodde att karpen hade gått under min lina, men så var det inte. Två mindre karpar tog mina pop-ups med 3 minuters mellanrum och det blev en fin avslutning på denna sittning. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.