torsdag 9 juli 2020

The return!

Den förra platsen under den stora Eken var fiskmässigt bra, men det var ett hel.... att landa fisken från platsen och jag ville tänka ut hur jag skulle kunna göra för senare fiske. Under tiden ville jag tillbaka till det gamla haket vid Grönvägen och under tiden där klura ut hur jag skulle göra med platsen under Eken.

Båda platser mäskades samtidigt och det är inte riktigt min smak, då jag känner att man sprider ut fisken lite och samtidigt om man inte har fisk på platsen man sitter, så kommer oundvikligen tanken upp, att man skulle ha varit på den andra platsen och vice versa.
Tillbaka igen.
Nåväl, jag var tillbaka igen och det kändes bra, någon karp stryk runt på ytan och allt kom på sina platser och mina eventuella tveksamheter försvann som dagg för solen, då jag hade flera liners på två av mina linor.
Mysig kväll, bara fisken som fattades.
Kvällen var fin som synes, mina liners försvann och det blev total tystnad i larmen. Inget att oroa sig för, det är mera en nattplats än en kvällsplats, så jag var lugn. Jag hade en lekkompis inne i grönsakerna på platsens vänstra sida och vi skulle ha lite tidsfördriv med varann.
Fontänen i Guld.
Vi lekte en stund, allt från kurragömma bland bladen till vem simmar fortast och just under den leken loosade jag, karpen vann och släppte från kroken i en häftig rusning och jag återgick till solen, kaffet och lite bilder.
Vacker spegel.
Strax innan 22 kom plåstret på såret och denna spegel simmade nästan i håven själv, den ser nästan lite uppgiven ut på bilden.Det var kul, den kom på mittenspöet, var jag testade en Wafter med Bläckfiskdoft alltså Squid.

Jag tänkte ja Squid som Squid, men vad jag gillar med denna Wafter är att direkt du doppar riggen i vattnet, så avger dessa Wafters en fint grönt moln av doft som sprider sig runt betet, vilket bara gör det hela effektivare. 
Vad skulle natten ge?
Efter fisken blir det igen den där hemska tystnaden, ingen hörs eller syns. Solen kröp ner bakom stan och natten började sitt intåg och med den kommer nog också karparna?

Liners.
Natten kom och det hände inte mera än några liners och det var endast på vänstra spö, en timme gick med detta och jag misstänkte att det var sjöns Kräftor som var i farten, annars hade det nog blivit ett run.
Nattligt besök av Grodan Boll.
Jag vevar in detta spö och betet visar att det var Kräftorna som hade givit mig en massa bleeps, genom att dem dra i betet och den lilla rörelsen som sker vid lekandet ger rörelse nog för att aktivera larmet.

Nytt bete monteras, riggen läggs ut igen och jag återgår till kaffet och min planering av platsen vid Eken. Nu dyker det upp ett nytt läte i mörkret och efter ett tag ser jag en svag rörelse i vattenkanten, en Padda! Den sitter där en bra stund och lockar efter en bättre hälft, om den lyckades det vet bara gudarna, men jag hoppas!
Lite mage, föda eller rom?
Gryningen kommer sakta men säkert och jag får ett take och en fjällkarp med lite mage, bra fight och det förstår man på den stjärtfena. Detta värmer gott i den kyliga gryningstiden. Nytt bete o s v och snart är min plan för Eken klar.

Jag ska röja lite på ett ställe och fiska mot platsen under Eken, det ger en bättre botten var jag kan gå ut och vinkeln på mina linor blir en helt annan, samt att jag kan fiska med tre spö, det blir bra!
Morgonfjällis.
Mitt i frukosten så klart kommer nästa run, ett skrik av guds nåde och efter en stunds krig bland växterna kommer den över håven och blir min. En ljus fjällkarp hade hittat min fruktiga pop-up.
Boiliehalvor och lite Tiger var min mäsk.
Mina beten den senaste tiden har varit halva boilies, Tigers och sen mellan 10 - 15 hela boilies runt varje rigg. Boilies är Tuna och Sardin från NGT i 15 mm och jag delar dem enkelt i Ridgemonkeys Choppar i 16 mm, ett suveränt verktyg för detta och det finns alltid med mig.
Blä-blä och Gotti - gott - gott.
Krokbetena är dels fiskmeals som har fått en mängd med Secret Squid flavour, det är dem pinkfärgade och sen är det Fruit Beast  pop -ups som ses till höger på bilden.

En typ som stinker fruktansvärd och ett bete som doftar himmelskt i min näsa, båda dessa beten går väldigt bra och allt hittar du hos karpfiskebutiken, bar att klicka på bannern till höger på sidan.
Fina med bra doft och bra balans, endast kroken håller dem nere!
Jag gillar även deras Wafters och här har ni Tandem Baits Secret Squid som utsondrar ett moln av doft och färg direkt dessa beten kommer i kontakt med vatten. Jag har tyvärr inte hunnit att testa dessa Wafters över en längre tid, men jag tror hårt på dessa monterade på en German-rigg över en ganska hård botten.

I burken finns både 14 och 16 mm Wafters och 14 mm hålls nere av en krok i size 6 och en 4 håller nere en 16 mm. Färgen är en fluoro orange, som verkligen sticker ut och den sticker nog karparna i ögonen också. Fin stinkande doft, större burk med många beten.

Jag kan redan nu säga att fisket mot Eken från den nya platsen har gått bra och över förväntan, så det tittar vi på lite längre fram och till dess önskar jag er alla ett riktigt gott skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.