fredag 28 augusti 2020

Maggotclusters!

Värmen höll i sig och gradantalet på platsen vill jag inte ens gå in på, men svetten pissade formligen från pannan. Jag hade två saker att göra innan jag kunde börja mitt fiske, dels så låg där igen två kräftburar utan för platsen och rakt i min mäsk. Sen hade jag två spö med tvinnade linor som skulle rättas till.

Burarna drog jag in med ett spö och med hjälp från Gardner Spin Doctor, så var snart linorna klara för fiske och leadcore mm kunde knytas på. Mäskningen gick bra och allt annat hittade sina platsen i mitt lilla swim, lite problem med sjöns fågelliv hade jag också, men det löste sig med Spomben som dem inte gillar.
12 augusti.
Vattnet hade stigit ca en decimeter och jag skapade upp lite grus och stenar och med hjälp av en bräda, så blev det rakt och bra till slut. En kopp kaffe och en cigg, lite lugn i sinnet och jag övergick till riggarna och beten.
All - in on Fruit Beast ... eh ... till en början!
Jag brukar köra tre säkra saker och ett spö med lite test/experimentbeten, men denna gång skulle det bli Fruit Beast på alla 4 riggar och jag valde att köra 2 wafters och 2 stycken pop - ups och allt döptes i den tillhörande smörjan som jag hade fått hem. Så var det från början, man kan alltid ändra något under tiden, om det inte händer något.
En riktig snygging efter ca 40 minuters fiske.
Det gick en liten stund med att ordna sakerna, så allt var klart, lite kackel med en del förbipasserande och efter ca 40 minuter sjunker min ena Hangers och jag hinner bara svära över att det är en braxen. 1 sekund senare sitter indikatorn mot larmet och spolen går. No Bream!

Ingen större karp, men en vacker sådan och än en gång hade en Wafters bevisat sin effektivitet. Blankpasset är borta och ett visst lugn lägger sig över mig. Riggen får nytt bete och läggs ut, samt lite Tigers över och en ny väntan kan ta sin början.
Jag hade 2 - 3 liners på vänstra spö.
Det går väl en timme och jag får inom 20 minuter 2 - 3 liners på vänstra spö och det säger mig att om fisken inte skrämdes av linan, så är det snart dags igen för en ny firre och så blev det, fast det dröjde lite innan den gjorde sitt misstag.
Ser besviken ut efter sitt misstag!
Den hittade en av mina pop - ups och även denna var av mindre format, men rolig ändå, den hade lite ljusa färger och jag misstänker att den hade lite Ghostie i sig. Jag returnerar fisken och lägger ut lite mera beten över platsen och eftermiddagen går mot sitt slut.
Mörkret och lugnet sänker sig över sjön.
Under kvällen råder det Total silence, vinden mojnar och sola kryper ner bakom träden. Inga bubblor, inga synliga tecken, inget som visar sig, Nada!

Jag inser att det kan bli en lång natt, men man lever på hoppet och just hoppet är det sista som lämnar mig i denna situation. Jag fiskar på kanten av en brant som fisken följer slaviskt under sina väg från norra till södra delen av sjön och vise versa och man plockar ofta en och annan strykare under natten.
Nattens lugn och tystnad avbröts vid 02.20.
Natten går med att pula med lite riggar, fortfarande händer inget och jag bestämmer mig för att byta ut ena pop - up riggen mot en ny kreation som jag hade gjord. Som sagt, så gjord!

Jag satte linan i spolens linklipps, innan jag vevade in och på det sätt hamnade jag igen exakt i mäsket och nu var det lite ny energi och lite spännande och se om testbetet Secret Squid från Tandem baits skulle fungera.

Dessa pop - ups är gula och släpper ifrån sig ett grönaktigt moln av doft mm. Det tror fan att det ska fungera, så var min reaktion och kaffet kom fram och lite mat. 02.20, jag tittade på klockan när jag greppade spöt och detta tog lina, 10, 20 och 30 meter lina drogs ut innan jag fick stopp på denna.

Sen var det dags att visa upp sig inne vid land och hur man plockar upp en annan lina, fast det fanns backleads. Jodå, denna galning till karp visade alla knep och knåp den kunde. Allt jag gjorde var att lyfta ett spö, pressa den åt rätt sida och sedan lyfta upp håven, när den väl var över håven, nice and easy!
Stiff Hinged pop - upp rigg med två fake Maggotclusters.
Fjällkarpen föll för denna Amnesia rigg med sin böjde styva del, som gör det svårt för fisken att spotta ut kroken. Kroken är en Mustad Curve Shank, var man har lött fast ett längre D.
Secret Squid betet monterades i ringen genom att dra baitfloss genom betet och använda tamparna för att knyta fast dem två vita clusters av fake maggots.
German - rigg med 16 mm Fruit Beast Wafter.
Mina German riggar gör jag av 28 lb Fluorocarbon och den bästa är enligt min mening CVC´s, lagom styv för att riggen räter ut sig och lagom mjuk för att betet hamnar i karpens mun oavsett från vilket håll den tar betet och sen är den stark och väldigt nötningstålig, prova den mina vänner!

Kroken här är NGT`s Curve Shank med en baitsrew med oval ring, en hookbead som skall sitta på krokskaftet i höjd mellan krokspets och hulling, ni ser på bilden vad jag menar. Lite shrinktubing gör att kroken förlängs lite och att kroken vänder sig enormt snabbt och får fäste i fisken. Jag använder putty ibland och ibland inte, om så ska den sitta ca  3 - 5 cm från kroken.
Dimslöjorna dansar.
Resten av natten är lugn, otrolig lugn, men jag hör fisk i vassen till höger och troligen är det braxen eller Sutare som bökar därinne. Jag går dit och tittar och ser ett par lysande gröna ögon, det är en tamkatt som blir min kompis resten av natten. Det gillar mina skinkskivor, men inte osten!

Morgonen kommer sakta, likaså ljuset och dimslöjorna dansar över sjön, måste ta en bild på detta, det är fint! Tillbaka med kameran i hinken och en skvätt ljummet kaffe och en cigg, då bryts morgonens tystnad av vänstra larm! Fan vad högt det ljudet blir en tidig morgon, har ni tänkt på det?
Vacker morgonfisk.
Den gör sitt bästa och lite till, men jag är starkast och den får ge upp. Väl på mattan visar det sig vara en väldig vacker mahognybrun Fjällkarp med lite rödorange inslag och vit buk, mycket fin och vacker skapelse som tyvärr blir denna sittnings sista fisk och vem kan klaga? Inte fan är det jag!
Ha alltid vatten i din närhet!
Det är enormt viktigt att ha vatten i närheten när det är varmt eller minusgrader för den delen. Fisken måste hållas blöt hela tiden och i värmen torkar dem snabbt.

Det jag ville säga med denna bild var det ovanstående, men också att ett litet tips är att ha en handduk i hinken, dels så kan du lägga handduken över fiskens ögon och den är lite galen på mattan och du slipper att tömma hela hinken över fisken, du kan blöta fisken med handduken och ha vatten kvar.

That´s it mina vänner för denna gång. Jag hoppas att värmen kan avta lite, lite mera regn som sänker vattentempen, så vi får fart på fisket igen. Jag hoppas att trots värmen att ni är ute och fiskar karp mm och jag vill avsluta med att önska er alla skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.