fredag 21 augusti 2020

Still on a Roll!

6 augusti och 29 grader i skuggan! Hur jävla hett det var på platsen vet jag inte, men det kändes, tro mig! Vinden var ostlig, så någon svalkande gav den mig inte. Skitsamma! Här ska fiskas och ena saken föll på sin plats efter den andra och snart var jag klar.

Efter några pass utan dem älskade Braxen, så tog jag mod till mig och hade innan mäskat som vanligt, men lagt lite hampa och diverse majs i mäsket. Dock fanns dessa guldkorn inte med när jag fiskar i sjön. Nåväl, nu till fisket och hur det gick fram till morgonen.
6 augusti.
Att det var hetare än Kunta Kintes hemland var ett understatement, svetten pissade formligen ur gammeldansken, men fan den som ger sig. Lite kall dricka och man var på bättringsvägen igen.
Men inte länge!

Pulsen eller vad som nu sker i kroppen när man får ett take kom eller steg efter bara 10 minuters fiske. Fisken tog lina i en bra fart, jag lyfte spöt och den fortsatte sin framfärd i nästan samma fart och sedan släpper dem bara! Shit happens och jag lade ut en ny rigg på så att säga samma spot.
Efter  ca 40 minuters väntan.
Man svär och vrider sig in pain ett tag efter det inträffade, men sen övergår man till det normala: Att vi kan inte vinna över alla ... Satt den dåligt och annat bla bla. Det är sådant som händer och som vi alla får uppleva.

Mitt i mitt svärande och vridande, skriker ett Delkim och det är samma spö igen och denna gång blir det vinst och fisken är så naglat den kan bli. Man har utjämnad resultatet och risken för ett blankpass är som bortsopat ... Det känns gott i hjärtat.
Knappt hann jag sätta tillbaka den första och sen ...
Jag pysslar om karpen lite och tar lite bilder och precis i samma ögonblick som den simmar över kanten på min sling, så skriker det igen och nu är det högre spö som gäller.

Jag körde till en början med 2 pop-ups och 2 wafters och nu hade denna hittat en av mina Fruit Beast wafters och jag kunde utan större problem lägga den på mattan och Danmark ledde nu denna match igen!
Primetime.
Solen går sin vana bana och dyker ner bakom träden i norra delen av sjön och vid denna tid är nästan säkert att det kommer ett run och så blev det även denna kväll, fast det kanske tog en kvart längre än normalt, men det kom.
Nästan en Läderkarp.
Lite saktare take, lite sakta rörelse på min Hangers och tillhörande bleeps och först var tanken Braxen.. Hangersen nådde larmets hölje och sen gick det i 120, no Bream!

Karpen tog lite lina och sen gick den tungt och bökade, en gång gick den fast och jag lade spöt på podden och väntade några minuter och sen gick spolen igen och jag fick loss den. Därefter gick allt lugnt till och tredje fisken var landat, en fin spegel med enstaka fjäll.
Testade med lite majs och Maize detta pass.
Boilies ( Krill, Sardine and Tuna, båda washed out) Hampa, majs, maize och lite pellets var min mäsk innan detta pass och under mitt fiske tog jag bort majs, maize och hampa och tillsatte Tigers.

Hela och halverade 15 och 20 mm fishmeals och Tigers är allt jag har ute under fisket och det fungerar väldigt bra och har gjord så över en ganska lång period, på flera platser och under det rådande vädret som har varit.
Lite experiment under min väntan på fisk.
Jag gillar att experimentera under allt mitt fiske, alla idéer testas för att ligga steget före fisken. Så denna gång provade jag lite olika beten och tackel på ett spö, fast jag vet att det till 98 % är Fruity Beastbeten som gäller, en sanslös effektiv doft som karparna inte kan låta bli.

Jag fiskar just nu med 4 spö, kalla det rovfiske eller inte, men mitt fjärde spö är endast med för test av beten och olika riggar. Jag kastar på olika ställen och det lär man sig en hel del av ...
Stiff -  riggen med tigers och en gul Wafter fungerade!
Just denna eftermiddag testade jag dem avbildade riggarna och det visade sig att Stiff-riggen med en stor tiger och en välbalanserad Coco Vanilla pop-up var det rätta för denna karp.

Riggen placerades ganska långt åt vänster med en liten PVA bag me tigers och sen dränktes bagen med Coco Vanillasmörjan! Kanske hade denna fisk kommit till platsen vid ett senare tillfälle, men beteskombin och riggen fungerade.
Maggotcluster och dränkt i Fruit Beast.
Nästa test lite senare var en ronnie- rigg med en pineappel pop-up och ett maggotcluster i röd färg och detta bete dippades i Mulberry dipp och lades ut till höger om platsen ca 50 meter bort mot hemmet.
Riggen har talat sitt tydliga språk!
Ca en timme gick och sen vek spötoppen sig och larmet skrek. Bingo, en Fjällkarp hade sugit i sig betet och jag gjorde mina noteringar i blocket, allt för framtiden!
En spännande natt att vänta?
Kvällens lugn anlände och snart var solen och dess värme borta. Nattens fiske skulle bli spännande! Jag gillar nätternas tystnad, enstaka ljud fån djur, man hör fisken i ytan och man försöker att placera vart det kom ifrån mm.
Liners ... Något är på gång!
Natten blev inte som jag hade hoppats på, en Braxen blev det och det var som tur var, den ända. Lite liners kom fram mot 4 tiden och jag kände att något var på gång, men det dröjde ett par timmar innan jag skulle få drilla fisk igen.

Tyst och stilla morgon.
Även en bra bit in på morgonen var det Total silencio och tanken om att det kanske var över för denna gång, kröp närmre och närmre. Jag slog bort tanken med att jag var nöjd och började sakta plocka ner allt som inte var nödvändigt att ha framme.
Run på 2.an.
Tystnaden bröts på en nanosekund, pulsen steg, det ekade i mina öron och jag hann ta en bild på runnet, mest på grund av jag precis var på väg att packa ner kameran när runnet kom.
Morgonens belöning.
Det skulle bli sista karpen för denna gång och jag fick blöta ner mattan än en gång. En mindre spegel hade hittat min lilla 14 mm wafters med fruity Beast doft och nu fick det räcka, tröttheten började komma, man är inte 60 längre!

Det var allt för denna gång, det kommer lite olika tips framöver och självklart mera om mitt fiske och vad som sker kring detta och tills nästa gång, så önskar jag er alla skitfiske i massor!