onsdag 2 september 2020

Trippel igen!

Nattens fiske skulle bedrivas mellan 18 - 19 augusti, allt var med och även tankarna om hur länge det skulle dröja innan platsen var sönderfiskat. Jag började 25 juni och det är nog lite ut över det vanliga att man kan sitta så pass länge och med samma beten på samma plats med bra resultat.

Vi får väl se vad som händer! En sak hade slagit mig, dels var det värmen som inte är det bästa och en annan tanke var att jag högst troligen bara fångade dem karparna som stryker längs med branten under mina kväll - natt och morgonsittningar. Men än en gång, vi får se vad som händer, lite andra platser finns att tillgå och förhoppningsvis skulle vädret bli lite mera till fördel för fisket och fiskens beteende.
18 augusti.

Allt hamnade snabbt på sina platser, mäsken lade ut och som vanligen är så var det boilies i halvor, 15 och 20 mm och ett gäng tiger nuts. Genom rutin, så gick det hela bra och jag kunde ta det lugnt och börja med att ordna bland sakerna i ryggsäcken, riggarna och lite annat som man inte hinner med.
Fruit Beast Wafters.
Baitwise, så bestämde jag mig för att skippa pop - ups denna gång och enbart fiska med Wafters på alla spöna. Grunden till detta var att jag hade märkt att fisken tog inte pop -ups särskild ofta som det skedde i början, så Wafters blev mitt val för denna sittning!
Ordning och reda i Mivardis rig box.
Nya Rigboxen från Mivardi ordnades snabbt och det som fattades, knöts ganska fort under tiden man fick i sig lite kaffe och tillhörande rök. Nästa steg var att tömma ryggan och få ut allt som inte hörde hemma i den och när jag lade tillbaka allt och hade huvudet begravt i ryggan, så kom första runnet på andra eller tredje spö, jag minns inte riktigt.
Första fisken, en stridig Spegelkarp.
Men jag minns fighten väldigt väl från denna Spegelkarp, Herre min ge, vilket liv den förde! Den visade upp alla faktorer en karp kan och till slut fick det vara nog och den hamnade på mattan.
Lugnet lägger sig och lite tecken på fisk dyker upp.
Den hade plockat upp en av mina linor och skapat ett ganska intressant skatbo på båda linorna och det fick jag snabbt reda ut och båda riggarna lades ut igen tillsammans med lite boilies och en liten pouch med tigers, man vet aldrig hur mycket fisken hade ätit innan den gjorde sitt misstag.
Blue.
Under tiden jag väntade på nästa fisk, mojnade vinden helt och jag åt lite mat samtidigt som jag insåg att det gick en karp inne i vassen till höger om platsen, kanske skulle den komma ut därifrån senare under kvällen som var i antågande?
Skymningstiden.
Kvällen kommer och med den skymningen, en spännande tid och karpen var kvar i vassen. Solen försvann över norra delen av sjön och lugnet infann sig snart på sjön och i mig. Jag konstaterar snabbt att allt var klart inför mörkrets framfart och nu var det bara väntan kvar på adrenalinkicken man får i samma sekund som ett larm skriker åt en.
Is there anybody out there?
Jag har under kvällen enstaka bleeps i larmen, tankarna går till sjöns Kräftor eller om det är Braxnarna som är i farten? Det sista avfärder jag, då jag inte får några Braxnar och efter en stund avtar bleepen i larmen. Dock får jag en kraftig liner på andra spöt och den indikationen säger mig att det finns någon därute som är hungrig efter mina beten.
Dimma är inget jag gillar.
Jag har aldrig haft bra resultat verken i dimma eller under fullmånens sken! Nog fan skulle det komma in en dimma under natten och under morgonen. Hjärtat om jag har något, sjunker alltid under dessa fenomen, men jag lyckades i fullmåne och kanske kan jag lyckas i dimma?
Morgondimma över sjön.
Dimma kan vara vackert och framför allt när en svag vind försöker att sopa bort den. Jag hann precis sätta mig till rätta efter denna bild och sen brände tredje spöt av som en raket. Fighten var ganska lugn och stillsam till en början, men inne vid land var det en helt annan historia.
Fisk i dimma, inget vanligt för min del.
Jag ser linan skär vattenytan 30 meter ut på ett konstigt sätt och efter en stund resar sig något långt på linan och fisken är mera till vänster. Jag ser att det är en gren som har fastnad på linan, men jag lyckas att få tag i grenen och avlägsna den och resten av drillningen går bra.

Väl på mattan flinar jag lite över att ha fått en firre i dimma, det hör inte till vanligheterna i mitt fiske. Fjällkarpen får sin frihet och jag lägger ut riggen igen med ny Wafters och lite tigers sprids ut på platsen.
Morgonens sista.
Klockan närmar sig 8 och jag börjar i vanlig ordning att plocka ner det som inte behövs, jag kommer så långt att även matta och sling hänger på tork och dem hinner nästan att bli torra med morgonvindens hjälp.
Riggen närmast vassen till höger hittas av en Fjällkarp, om det är samma fisk som gick där under kvällen, det får jag aldrig veta, kanske var det så?

Än en trippel under bältet och jag är nöjd. Under sista kaffet kommer tanken tillbaka som jag hade i början. Är det strykare jag får eller inte? Igen var det en fisk tidig kväll, sen en tidig morgon och en precis var bästa tiden håller på att ta slut. Ska köra lite till och se vad som händer!
Ska kanske ta upp lite fiske på ytan här?
Innan jag sticker hem, tittar jag lite borta vid Pilträdet och ser en del karp under dess rötter och grenar och även i vassen och enstaka fiskar ute bland näckrosorna och tankarna går till mitt älskade fiske med Doggy på ytan, det skulle vara så enkelt, åtminstone kändes det så i det ögonblicket.
En del håller sig i skuggan under Pilträdet.
Troligen är det värmen som håller dem i skuggan, dem rör sig väldigt sakta, men mest står dem bara stilla och var helt empatiska. Nog om detta, jag ska nog få ut dem och på andra tanker senare, lite lägre temperaturer i luften och vattnet så ska det nog bli bättre fart framöver.

Jag vill önska er alla skitfiske och ska passa på att tacka för alla mejl med frågor som ni skickar, fortsätt med det, ingen fråga är för dum, bara att ställa och ni får svar så fort jag bara kan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.