lördag 8 augusti 2020

Tandem Baits Fruit Beast!

Jag vill börja med att säga att Blogger har ändrad en del i sitt upplägg och nu tar det tid att få det som man vill och jag såg att texten i förra inlägget inte var den samma i hela stycket. Jag ber om ursäkt och öva och provar mig fram, men nu vet ni läget.

Vädret hade varit lite konstigt på ett sätt mellan förra och detta pass, det var regn, olika vindar, sol och lagom värme och ett hyfsat barometerstånd, så där såg det bra ut. Men en sak verkar väldig underligt, man tittar på olika väderkartor och man ser att det ska komma olika oväder, stora regnmängder och ena åskfronten efter den andra. Det kommer aldrig hit över Nybro! Man kollar igen och då ser man att det kommer väster ifrån och sen stannar det vid Emmaboda, som ligger ca 3 mil härifrån och sen delar fronterna sig och drar förbi och det har varit så hela sommaren och dem äldre man pratar med säger att det kan ha med Glastillverkningen att göra? Allt skit som Glasbruken släppte ut, kan det vara så?

Nog om det eventuella fenomenet, jag skulle fiska och det skulle bli både regn och åska fram mot sena kvällen och natten. Jag torkar alltid, men jag har väldig stor respekt för åskan och upplevt den lite väl närgången genom mitt liv.

27 juli.

Regnet hade fått sjön att stiga och jag fick ha en bräda till podden, då platsen är trång, men det löste sig på ett bra sätt som synes. Jag mäskade och fick ut mina riggar ordnade allt inför den kommande nattens fiske. Mitt Shelter sattes upp i det lilla kryp - in och det blev väldigt mysigt.
Sista justeringen.

Jag justerar allt som kan justeras och under tiden dra molnen vidare och det är dags för en kopp kaffe och att göra lite nya riggar. Allt kändes bra, förutom den gnagande tanken kring åskan som kanske, kanske skulle komma senare på dygnet.
Första fisken kom snabbt.

Jag hinner inte så långt bland tillverkningen av riggar! Från 0 till 120 startar min ena Hangers och efter en härlig fight kan jag ta denna bild på fartdåren, en vacker Fjällkarp.

Fisken får sin frihet, jag lägger ut lite mera boilies och Tigers på platsen och riggen placeras noggrant där igen och jag fortsätter med mina riggar och det känns skönt att slippa ett blankpass!

Senare på eftermiddagen.

Riggarna blir klara, kaffet sinar sakta i flaskan och molnen blir mörkare och därmed kommer regnet. Känns OK att sitta med tak över huvudet och mysa lite. Jag letar fram min Poncho ifall att det skulle komma en firre förbi.

Jag hinner precis få på regnskyddet och samma spö som innan bränner iväg, inte lika fort, men nästan, fisk tar lite lina i början och sen kutar den lite fram och tillbaka innan den tröttnar och får ge sig. En liten fin Spegelkarp hade gjord bort sig och den ser lite besviken ut eller hur?

Tack för god fight.

Här är den på väg ut till sina artfränder för att varna och skvallra. Jag byter bete, mäskar igen, men bara lite och placerar min rigg igen. Kul bild för det var svart på himmeln, nästa som natt, men det skulle lätta lite bland molnen, men regnet stannade kvar och fortfarande ingen åska ... Skönt!
Fully Scalen som smet.

Vädret klarnade upp lite och jag kollade vädret, nu var åskan borta och igen hade fronten delad sig och dragit uppåt landet. Regnet fortsatte hela kvällen och natten och det dör man inte av.

Jag sitter och sliper lite krok och dricker kaffet och nu går det iväg på ett annat spö och jag känner en helgalen fisk som har plockat upp mina två Tigers med en twist!

Fisken är helt galen under fighten, på land, på mattan och gud vet allt, jag försökte att ta en bild på denna Fully Scale, men det gick raka vägen åt helvete eller raka vägen till friheten om ni så vill, den smet helt enkelt ifrån mig! Shit Happens!

Tur att jag hade tagit en bild på mattan.

Jag hade tagit en bild på den när den låg på mattan, den var stilla i en sekund! Det var tur det och grundet till bilden, var att Martin för bara 2 dagar sen, hade fått en Fully Scale i Joelskogen och vi kunde konstatera att det inte rörde sig om samma fisk.
Tidig morgon efter en regnig natt.

Gryningen kom och regnet slutade, knappt någon vind och det var dags att torka, vad som torkas kan. Jag tog en kopp kaffe och en cigg innan jag lade ut lite mäsk försiktigt, man vill jo inte störa eventuell fisk på platsen och man ville definitivt inte väcka Änderna heller.
Karpfiskebutikens Poncho, som har räddat mig många gånger.

Att hänga upp saker för torkning är inget problem, men vad som var och blev ett problem, det var alla jävla Sniglar som kommer fram under regnväder, fy fan, dem var överallt, i minsta lilla utrymme, ja nog fan satt det antingen en mördar eller en svart Snigel och man såg deras slemmiga vägar hur dem hade rört sig.
Take på vänstra spö.

Under min snigeljakt går larmet igång på vänstra spö, jag greppar snabbt kameran och tar denna bild och sen tar jag upp spöt. Fisken bara tar lina och lina och lina. - Vad fan är detta? 40 meter längre ut får jag stopp på fisken och får in den en bit, men då tar den lina igen och så håller vi på ett tag.

Fjällig Missil.

Även denna får ge upp, men det känns skönt när den väl ligger i håven och jag ska erkänna att det känns lite i högerarmen, dock en skön känsla! På mattan är den dock lugn som en filbunke, trött och utmattad efter att ha gett järnet under sin kamp för frihet.
Bara en stund senare kom denna.

Jag sitter och funderar på om en del av dessa fiskar stannar till under sin väg från södra delen av sjön eller norra mot söder, dem tar lite av min utlagda föda och fortsätter eller kommer dem bara strykande längs med den närliggande branten?

Hur eller hur, bara 20 minuter senare är det dags igen och igen är det riggen med två Tigers som tas, en lite lugnare fight startar och snart kan jag skymta en Spegelkarp under ytan. Det hamnar i håven som jag skulle torka och det verkar bli så att torka den, det får bli hemma.

Passets sista fisk kämpar hårt.

Klockan närmer sig 9 och jag är väldigt trött och börjar med att packa ner allt som inte behövs, endast podd, håv och spöna står framme. Jag tar en liten kaffepaus och tömmer termosen, halva ciggen röks och kaffet glider ner och sen är det tro det eller ej dags igen.

Snabbt run, fin fight och en fin Fjällkarp visar sig utanför håven och jag kan bara flina åt det hela, samtidigt som jag än en gång inser hur effektiva vissa beten och dofter är, det går inte att ta miste på och det ger en viss känsla, lite som att man inte kan blanka med dessa förutsättningar. Denna fisk bli den sista, jag ska mäska ett par gånger och sedan återkomma till platsen.

Riggarna som gav mig resultaten.

Jag körde med 4 spö, varav jag använder et för att experimentera med lite olika saker, en del funkar och en del funkar inte, så är det jo. Det som fungerar absolut bäst är Ronnie - riggs och en 16 mm pop -up soakad i Fruit Beast och den andra är två Tigers med en 14 mm Fruit Beast  pop - up.

Så snart dessa beten och doft hamnar i sjön, så kan man förvänta sig en karp, så är det! Jag har sedanmera gått över till att prova med samma bete,och doft, fast det rör sig om Wafters som svävar några millimeter över kroken och det har varit förödande för många karpar och det kommer vi till framöver. Det var allt för denna gång, har du inte provat dessa beten och dofter från Karpfiskebutikens utbud, så gör det, du blir inte besviken. Till nästa gång vill jag önskar er alla ett gott skitfiske!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.