tisdag 15 december 2020

Lyckat slut på säsongen.

Efter mitt senaste fiske i gölen, slängde jag ut en del boilies och lite dagen efter under morgon och kväll. Min plan var att fiske en sista gång den 7 november och så skulle årets karpfiske avslutas. Att bara besluta detta är för mig svårt, men för en gångs skuld skulle det bli så, gäddfisket hägrade!

Fisket i gölen är inte så lätt, som det kan synas och många faktorer spelar in: Naturlig föda i massor, bröd i massor, fisken lämnar inte växtligheten under dagtid, växtligheten är enorm och svårbemästrad med stora rötter och grunt vatten, mycket grenar och en fruktansvärt mjuk och choddy botten och så lägger vi till allt som folk pytsar i gölen i form av cyklar, kundvagnar, inköpskorgar mm och ni förstår.

Sen är det en sak att i allt detta, ska man lokalisera fisken med 200 Gräsänder farande runt, det blir inte så enkelt alla gånger och till sist att dessa vatten i städerna, ändrar sig från dag till dag! Där det inte låg en kundvagn igår, där ligger det en, antingen där du tänker fiska eller just där dina linor skulle ligga o s v. Just nice eller hur? Det gör att jag sällan möter andra fiskare runt denna lilla pärla, en nog så stor fördel! Jag nämnde inte alla bilar på Sveavägen och alla hundägare, som går runt gölen  dagarna i ända och sist och inte minst A-laget ... Har inte sett dem använda en boll än!

Svarte göl den 7 november.
Det var lite om miljön det, nu till verkligheten denna novembermorgon, var jag förväntansfull ställde ut podden och fyllde den med spöna, som hade var sin Heli-rigg. Jag tog det lugnt med lite kaffe och sen var det dags för lite punkt mäskning på tre små områden, som gällde. Och det skedde med en liten katapult av tävlingstyp och det gick bra, ja förutom en tants gnällande, då hon trodde att jag sköt mot fåglarna!
Allt jag mäskade ut på tre ställen.
Jag klämmer ofta mina boilies, så dem spricker lite, det gör att dem sprider lite mera doft snabbare, åtminstone är det vad jag tror och det brukar fungera bra med en katapult, men inte med kaströr på större avstånd.

Tre spots var klara, inget lades emellan dessa, då jag inte vill ha fram några eller för mycket av gölens braxar. Nästa steg, var att välja krokbeten och självklart tar man fram det som gav fisk senast, en fruit fresh pop-up och en vit Choclate/tiger pop-up och sista riggen fick en gul Pineappel/Watermelon pop-up och själv fick jag mig en ny kopp kaffe.

Crumb-bags och Parachuts.
Jag hade bestämt två saker för denna dag, utöver en karp och så det var att prova olika beten på ett spö och kasta runt med jämna mellanrum och för detta, hade jag med mig lite färdiga mesh-bags och ett gäng Parachuts, var tre boilies träs på PPVA-träd eller tejp och knyts ihop, det skulle kanske vara dagens lösning?
Jag hade lite att välja på under dagen.
Gölens botten är svart som natten i november och en del växtdelar sticker upp och det krävs enligt min mening att ha beten, som syns väl och jag var väl förberedd på detta och hade med mig en samling av olika färger och dofter.

Riggarna placerades och min väntan kunde börja, jag spanade, men såg inga tecken på aktiviteter från fisk, endast Änder och någon liten gäddsyl, som jagade småfisk. Så det var lugnt i gölen och till och med runt gölen! Folk stannar inte till lika mycket i dessa tider och kacklar, utan många viker av från grusgången och går bakom på gräsmattan.

Lite sol över gölen.
Solen sticker fram och om jag inte har helt fel, så är denna dag nog den stunden var jag såg solen senast, så jävla illa är denna höst. Timmarna går och inget händer, inga Braxen, tack gode gud för det! Jag ser på ett tidspunkt i ögonvrån, att det kommer en ring på vattnet från vassruggen och man stirrar, men jag ser ingen fågel i vassen!

En timme till går och jag kastar om mitt spö som planerad och får ett par pip i högre larm! Jag flyttar fram hinken och sätter mig vid spöt, men inget händer. Jag är dock övertygad om, att någon form av fisk var mot min lina, som med sina leadcore och backleads, ligger klistrad mot bottnen, men vad?

Efter ytterligare 20 minuter sitter jag på den vanliga platsen och dricker kaffe och tar den sista mackan. Som en blixt kommer det ett skrik från högre larm och allt bara stannar, ingen rörelse i linan och jag svär i det tysta, i tron att den kom undan och tar upp spöt.

Allt sitter fast, men när jag pressar med spöt, känner jag att det gungar lite tungt och sakta fram och tillbaka. Fisken sitter där, men vad har den gått fast i? Jag försöker flera gånger att få fisken i rörelse och inser snabbt, att det rör sig inte om växtlighet, utan säkerligen antingen en grov Näckrosrot eller en gren och jag lägger spöt på podden och lossnar spolen lite, så hör jag om fisken tar lite lina eller rör sig.

Trevlig avslutning på årets karpfiske.
Den satt fast ytterligare i över 35 minuter och sen gick spolen sakta sakta runt, kanske ett varv och jag vevade ifatt och gav så mycket press jag vågade och det blev stopp igen en sekund och sen gick något av därute, men fisken var kvar till min stora glädje och befrielse.

Den fick ett rivsår i munnen och fick lite Anti - septisk medel och kommer att bli bra snabbt, vågen visade 7580 gram och tjockisen fick sin frihet. Jag var så lycklig på flera sätt! Jag hade lyckats en sista gång och det var skönt med en fin avslutning på året och jag var så satans glad över, att inte fisken blev lidande, så slutet gott, allting gott!

White Choclate/Tigernut pop-up.
Det ända som fungerade denna dag, var denna rigg, en vit pop-up, det blev inte det bete som jag befarade, men det gör inget, det spelar ingen roll, bara man lyckas.

Årets karpfiske avslutade på ett lite nervöst sätt, men samtidigt med resultatet i hand, på ett bra sätt. Nu ska det bli fiske efter min andra favoritfirre Gäddan, men jag slutar inte skriva här för det. Det blir tips, recensioner och mycket mer framöver ... Ja, hela vägen fram tills jag fiskar karp igen, det kan bli om 2 månader eller till våren, vi får se! Stay tuned och skitfiske på er!